Lenzenvloeistof

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 42

Lenzenvloeistof

Hoi,

Ik heb een vraagje over besmetting van lensvloeistof met bacterien.

Ik heb gelezen dat deze nog al is besmet raken met citrobacter en pseudomonas.

Hoe kan dit en wat zijn dit voor bacterien.

Wie mij kan helpen, heel graag.

Groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 27

Re: Lenzenvloeistof

Citrobacter sp ( sub species )

Citrobactersoorten zijn saprofieten en in het algemeen niet ziekteverwekkend. Meestal worden ze gevodnen inw ater, voedsel, feces en urine. Het zijn normale darmbewoners en ze kunnen uit de feces van gezonde mensen worden gekweekt.

De citrobacters bestaan uit gram-negatieve staven die beweeglijk zijn, ze vormen geen sporen en hebben ook geen kapsel

Pseudomonas sp

Het Pseudomonas genus bevat meer dan 140 soorten, en slechts een daarvan in pathogeen voor de mens. Pseudomonas komt voor in de grond, in riool en open water. Bij gezonde mensen komt Pseudomonas ook voor als commensaal in de feces en op de huid.

Pseudomonas aeruginosa is de akkelige soort van de pseudomonas familie. P.aeruginosa produceert verschillende toxinen en enzymen die een bijdrage in zijn pathogenese.

Pseudomonas zijn rechte of licht geboen slanke gram nevatieve staven, ze zijn beweegelijk door middel van poloire, mono -of multritriche flagellen.

----------

Ook al zijn pseudomonas en citrobacter in normale omstandigheden in de darm geen probleem, is het natuurlijk niet normaal voor de bacterie om zich in het menselijke oog te bevinden. daar kunnen ze infecties veroorzaken.

Natuurlijk is het zo dat een lensvloeistof op allerlei manieren besmet kan raken. Het onhygienish omgaan met zo een fles door de consument bijvoorbeeld. Maar het kon ook zo zijn dat er tijdens het productie proces besmetting optreedt.

Ik weet niet precies waar uit een lensvloeistof bestaat, maar ik neem aan dat dit niet de aller beste voedingsbodem voor bacteriën zal zijn, er zijn echter genoeg stammen die onder moeilijke omstandigheden kunnen leven en delen.

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: Lenzenvloeistof

Citrobacter wordt ook wel als pathogeen uit de urine gehaald bij urineweg infecties. Vooral met Pseudomonaden kan ik me voorstellen dat ze in lenzen vloeistof kunnen voorkomen, vooral als je het ff lekker in het zonnetje laat staan en het dopje zit er niet goed op. Maar ik denk dat als je zorgt dat de fles gewoon goed is afgesloten en je laat hem niet in de vensterbank staan dat je weinig kans op problemen hebt. En al zitten ze er in moet je net een beschadiging aan je oog hebben willen ze echt een infectie veroorzaken.
The fantastic world of microbiology

Gebruikersavatar
Berichten: 27

Re: Lenzenvloeistof

En al zitten ze er in moet je net een beschadiging aan je oog hebben willen ze echt een infectie veroorzaken.


Van pseudomonas is het bekend dat ze zeer gemakkelijk op slijmvliezen koloniseren en ook kunnen infecteren. Ook al heb je geen beschadiging aan je oog lijkt het me niet bepaald prettig, mede door de toxinen en enzymen die ze produceren :roll:

Gebruikersavatar
Berichten: 26

Re: Lenzenvloeistof

Ok daar heb je dan ook wel weer gelijk in inderdaad. :roll: Plus dat je die beesten echt op de gekste plekken tegen komt bij infecties in het lichaam kan ik me voorstellen dat ze makkelijk ook een oogontseking kunnen veroorzaken.
The fantastic world of microbiology

Berichten: 52

Re: Lenzenvloeistof

Hey,

Er zijn veel problemen met lenzenvloeistoffen, mensen krijgen bv. last van citrobacter en pseudomonas.

Helaas kan ik niets vinden van citrobaster, ik weet ook niet precies wat ik mij erbij voor moet stellen, kan iemand mij daarmee helpen?

Weet dan tevens ook iemand waar ik meer info kan vinden over antibacteriele lenzenvloeistoffen?

Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Lenzenvloeistof

http://en.wikipedia.org/wiki/Citrobacter

Lang leve google [rr]

Citrobacter is een geslacht met een aantal (onder)soorten die je op de eerste link onder "Species" kan vinden.

Ingredienten van zomaar een voorbeeld lensvloeistof:

Poloxamer 407, PHMB 0,0005%, EDTA 0,01% Borax/boorzuur buffer, isotonie verhogende stoffen.

De eerste is een emulgator: http://en.wikipedia.org/wiki/Poloxamer_407

De tweede is polyhexamethylene biguanide en is een antiseptic (ontsmet)

EDTA bindt metaalionen http://nl.wikipedia.org/wiki/EDTA

..google maar verder als je de rest ook wilt weten. Maar PHMB is het desinfecterende ingredient zo te zien.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer