Piramidewoning

Moderator: Rhiannon

Berichten: 4.502

Piramidewoning

Dit huis ontwierp ik in vroeger tijden maar kon geen grond en voet krijgen bij de ambtenarij:

Afbeelding

Inhoud is ca.400 m3.

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Piramidewoning

En wat wil je ermee zeggen?
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 4.502

Re: Piramidewoning

Als de ambtenarij niet had dwarsgelegen in die tijd,had ik ruim twintig liefhebbers aan een niet al te dure woning kunnen helpen,Ger!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Piramidewoning

mja, das erg jammer voor je, maar waar wil je naartoe met dit topic? Als het een klaagbaak over de Nederlandse danwel Belgische bureaucratie wordt, verplaats ik het liever naar algemene discussie. Als je het over de aspecten van jouw ontwerp wil hebben, hebben we iets meer informatie nodig naast een luchtfoto [rr]
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 4.502

Re: Piramidewoning

Dit was dan geschiedenis,amen!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Piramidewoning

algemene discussie it is!
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 78

Re: Piramidewoning

Tja, welstandscommissies...

Berichten: 4.502

Re: Piramidewoning

Nog een korte reactie:

Ik ga wat techn.gegevens verzamelen en mogelijk ter discussie stellen qua bewoning,stedebouw,ed.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Piramidewoning

Weet je nog de specifieke klachten of opmerkingen die de ambtenarij er tegen hadden?

Berichten: 4.502

Re: Piramidewoning

Kreeg geen rechtstreekse opmerkingen,ik vermoed behoudendheid en ook dat men liever grond uitgaf aan projectontwikkelaars die direct grond aankochten om er de traditionele woningbouw in huur- en koopwoningen neer te zetten.

Mijn opzet was zodanig dat een koper een casco kon neerzetten en er zelf een volledig eigen indeling kon maken,maar dat hield ambtelijk wel in dat er eerst een bouwvergunning moest worden verleend voor een casco,wat niet in de regels paste omdat ze niet wisten hoe de indeling ging worden en vervolgens na aankoop had de koper een bouwplan van de inrichting moeten indienen en dat vonden ze toch ook lastig.

Liefhebbers genoeg,maar bouwregelgeving en ambtelijke starheid ( en gebrek aan bouwgrond door de landelijke grondpolitiek) lieten de plannen vastlopen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Piramidewoning

In Vlissingen staat een pyramidewoning. Voor zover ik weet is het bij één exemplaar gebleven. Het lijkt mij ook niet zo'n praktische vorm. Door alle schuine wanden is een groot deel van de inhoud niet echt goed bruikbaar.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: Piramidewoning

Ik vind Oktagon's idee wel iets hebben. Constructiegewijs lijkt het me eenvoudig, en ik hou van eenvoud. Kabels en leidingen eenvoudig in de loze hoeken vlak boven elke vloer in plaats van met veel kosten en moeite ingewerkt in muren , CV-radiatoren en andere uitiliteiten die geen nuttige ruimte wegpakken, lage bergruimte in overvloed. Over verloren ruimte hoef je m.i. ook niet te klagen, want hoeveel kuub gaat er niet verloren aan nauwelijks gebruikte zolders, meterkasten, overdreven hoofdruimte boven trappen, etc in een standaardhuis?

Efficient omgaan met bouwmateriaal, ideaal voor bekleding met zonnepanelen.....

Oktagon moet volgens mij niet klagen over bureaucratie, volgens mij moet hij een cursus verkooptechniek gaan volgen..... [rr]

Er is wel gekker gebouwd in Nederland

Afbeelding

Quoi donc... :) Overblaak Rotterdam.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Piramidewoning

Over nuttig omgaan met ruimte gesproken (al is het wel wat offtopic):
De Meeuw Bouwsystemen heeft een houten woning ontwikkeld, die geplaatst kan worden bovenop bestaande panden in binnensteden. Zo kan loze ruimte benut worden voor woondoeleinden. Bij De Meeuw is een eerste prototype van zestig vierkante meter gebouwd.
Hier staat het hele artikel: http://www.eindhovensdagblad.nl/edeconomie...ticle652989.ece
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Piramidewoning

De ambtenarij bij de gemeente, vooral als het over bouwen gaat, moet je alles voorkauwen. Je komt dan tekort met te zeggen, heej ik heb een leuk idee. Zoals je al zei gaat bouwgrond naar project ontwikkelaars, dat komt omdat die kunnen zeuren, en bij gemeente is het vaak zo dat wie het hardst zeurt, zijn zin krijgt. Het had mischien beter gegaan als je bijvoorbeeld een woningstichting als 'middle-man' had gebruikt. Zo'n instelling kan dan alle voordelen optellen en wekelijks gaan zeuren bij de gemeente of het allemaal mogelijk is. Zoals ik al zei, je moet ze alles voorkauwen.

Berichten: 78

Re: Piramidewoning

wand en dak in 'e'en is een manier om materiaal te besparen, toch zie ik het gebruik van veel schuine muren niet als efficient voor ruimtegebruik. Een spiegel of een kastje plaatsen kan zo de nodige nadelen meebrengen. Echter zijn er altijd wel mensen te vinden die daar een uitdaging in zien en graag in een niet doorsnee woning willen wonen.

Zou het niet mogelijk zijn om een vergunning te verkrijgen op basis van een x-aantal voorbeeldvarianten kwa inrichting? Of wanden gebruiken die demonteerbaar zijn (zie kantoor van C'ep'ezed die wanden met magneten aan plafond hebben hangen)?

Reageer