Springen naar inhoud

Project Verlicht Huisnummer

• Log in om te kunnen reageren

Tijd

Tijd

• >25 berichten
  • 86 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2004 - 14:19

Even m’n brein aan het werk gezet voor het fabriceren van een origineel huisnummer.
Ik zou een boxje maken van gegalvaniseerd staal (15 cm hoog, 20 cm breed), wat best waterdicht is. Aan de voorkant zou ik de huisnummer uitslijpen in het staal.
Eventueel kan ik aan de binnenkant een plastic of glaslaagje kleven, want binnenin moet er licht komen, zodat je de huisnummer verlicht ziet.
Ik heb een 220 V aansluiting in de brievenbus (VXB-kabel 1,5 mm2).

Ik zit nu natuurlijk met een aantal vragen:
1. Werk ik het beste met gekleurde high intensity LEDjes op het verloop van de cijfers? Of pak ik beter gewone lampjes met gekleurd glas of plastic achter de cijfers geplakt? Kwestie is dat ik de lichtjes niet elke maand wil vervangen. Ze moeten dus duurzaam meekunnen. Weet alleen niet of gewone lampjes of LEDjes het langste meegaan. Of misschien bestaat er nog iets beter? Welke transfo gebruik ik het beste voor LED of gewoon licht? Het wordt buiten gebruikt.

2. Als ik LEDjes zou gebruiken, bestaan er dan inplugfiches om LEDjes in serie te plaatsen, zodat je makkelijk een stuk LEDje kunt vervangen, zonder dit elke keer te moeten solderen? Beste lijkt me ook van ze niet in serie te plaatsen, want als er eentje stuk is valt de hele verlichting uit.

3. Ik zou ook willen dat ze automatisch aangaan wanneer het donker wordt. Dus lichtsterktemetertje in het circuit inbouwen?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

BakkerBart

BakkerBart

• >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2004 - 15:01

of je doet iets met blauwe LED's en plexi glas dat ziet er echt vet uit,

zoiets dushttp://www.modding-f...blau_3mm/03.jpg

LEDs hebben in principe het eeuwige leven dus dat maakt niet zoveel uit en waarom neem je niet 12 volt die bij je deurbel gebruikt word?

Ik zou trouwens zoiezo alle elektronica binnen neerzetten[/img]

Tijd

Tijd

• >25 berichten
  • 86 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2004 - 16:54

of je doet iets met blauwe LED's en plexi glas dat ziet er echt vet uit,

zoiets dushttp://www.modding-f...blau_3mm/03.jpg

LEDs hebben in principe het eeuwige leven dus dat maakt niet zoveel uit en waarom neem je niet 12 volt die bij je deurbel gebruikt word?

Ik zou trouwens zoiezo alle elektronica binnen neerzetten[/img]

Ziet er inderdaad vet uit dat blauw :shock:
Ik kan de 12 V van de deurbel niet gebruiken, omdat mijn huisnummer nog 10 meter daarvandaan is verwijderd.
Welke transfo zou ik het beste gebruiken voor 12 V buiten? Stop hem wel in een waterdicht doosje. Net zoals de lichtsterktemeter.

BakkerBart

BakkerBart

• >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2004 - 17:50

volgens mij maakt de trafo niet zoveel uit welke dat het is, als ie maar waterdicht verpakt zit,

bij de gamma/praxis hebben ze losse trafo's die je normaal gesproken bij buitenverlichting koopt dacht ik, of het zijn trafo's voor halogeen verlichting binnen, die kan je ook kopen maar dan moet je em idd waterdicht verpakken

en je moet ook even naar het vermogen kijken, maar dat zal niet het probleem worden want led's verbruiken niet zoveel paar ampere is al voldoende denk ik

saskia

saskia

• >25 berichten
  • 64 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2004 - 19:47

even lichtjes off topic ...
GO GO GO en als je zo een systeem hebt met verlichtte huisnummers misschien op de markt brengen??? Veel hulpdiensten gaan je dankbaar zijn voor zo een uitvinding :shock: vooral als je de cijfers dan ook nog groot genoeg maakt dat ze makkelijk te zien zijn op afstand =D>

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 12 november 2004 - 19:58

Idee twee,

Laser projectie van nummer op huis.

Wat heeft men nodig,
  • een laserpointer,
  • een naar links en rechts en naar boven en beneden bewegende spiegel, aangedreven door elektromagneetjes.
  • Een slim iemand die de bewegingen van de spiegel kan programmeren in een microprocessor zodat het op een cijfer lijkt. Mischien leuk om een minicursus van te maken?

BakkerBart

BakkerBart

• >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 november 2004 - 20:17

trouwens als je leds gaat gebruiken en het worden er echt veel (20 ofzo) zou ik ze in groepjes van 4 a 5 in serie zetten, want als je er 20 paralel gaat zetten hou je aan het einde niets over.

trafo: je kan trouwens ook led's laten branden op 220 met een simpel schakelingetje kan dit, maar persoonlijk zou ik dit niet doen ivm veiligheid en als je toch een trafo koopt wel eentje waar gelijkstroom uitkomt tenminste lijkt mij wel het handigst

met laser lijkt me ook wel gaaf maar wel complex,

idee:
-zo'n ledbalk die op en neer beweegt die dan de tijd (of iets anders) weergeeft (duidelijk? :shock: ;) )
-een UV lamp onopvallend ophangen en dan met verf of zoiets die bij UV oplicht licht gaat geven (weerkaatsen),

Tijd

Tijd

• >25 berichten
  • 86 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 november 2004 - 00:13

even lichtjes off topic ...
GO GO GO en als je zo een systeem hebt met verlichtte huisnummers misschien op de markt brengen??? Veel hulpdiensten gaan je dankbaar zijn voor zo een uitvinding :shock: vooral als je de cijfers dan ook nog groot genoeg maakt dat ze makkelijk te zien zijn op afstand  =D>

Denk je echt dat zo een vinding genoeg verkoop haalt? :wink:
De hulpdiensten willen dit wel, maar willen de mensen zo een verlicht huisnummer installeren?
Je moet ook stroom hebben naar de plek van je nummer.

Elmo

Elmo

• >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 november 2004 - 09:04

Idee twee,

Laser projectie van nummer op huis.

Wat heeft men nodig,

• een laserpointer,
  • een naar links en rechts en naar boven en beneden bewegende spiegel, aangedreven door elektromagneetjes.
  • Een slim iemand die de bewegingen van de spiegel kan programmeren in een microprocessor zodat het op een cijfer lijkt. Mischien leuk om een minicursus van te maken?

Leuk idee, maar niet echt practisch omdat de baterijen van een laserpointer niet zo lang meegaan als hij altijd aan staat. Je zal dus een diodelasertje die op 12V werkt op de kop moeten tikken. En eentje uit een CD-speler slopen zal niet werken vanwege de grote bundel-divergentie.
Never underestimate the predictability of stupidity...

BakkerBart

BakkerBart

• >100 berichten
  • 142 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 november 2004 - 12:42

en heb je al besloten wat je nu gaat maken? of is het al klaar :wink:

Tijd

Tijd

• >25 berichten
  • 86 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 22 november 2004 - 13:44

Nog steeds aan het nadenken ...
Ik zoek ook nog een leuke waterdichte behuizing, waar ik het in kan bouwen en van ongeveer 15 op 20 op 5 cm. Plastic of metaal ...

Wat ik al weet is het volgende:

Ik ga een transfo gebruiken voor laagspanning/gelijkstroom, spatwaterdicht. Zou toch wel tussen 1,5 en 12 V moeten aankunnen en een vermogen van 500 tot 1000 mW lijkt me redelijk ivm het niet warm worden van de voeding?

Ik zou ofwel blauwe LED's, ofwel Cold Cathode Tube Light's gebruiken.
Schijnt dat blauwe LED's vlug hun kleur verliezen? Heeft iemand daar ervaring mee?

Dan ga ik uit dat boxje een venstertje slijpen en daar met raamrubber een acrylglas indoen. Net zoals de casemodders bij hun PC's doen.
Dan cijfers van het huisnummer maken in een bepaald lettertype in papier en deze op het glas kleven. Dan zou je de rest van het glas kunnen oververven of bekleden met transparant folie. Als dat klaar is gewoon de papieren cijfers weghalen en de cijfers staan in het verlichte glas.

Er moet zeker een spanningsafvlakker in het circuit van vb. 7 Volt en een smeltzekering. Ook een lichtsterktemetertje in het circuit lijkt me handig.

Qua verbruik zit alles goed. Stel dat alles op 7 V werkt en dat er per lampje 20 mA verbruikt wordt. Das dan ongeveer 7V x 60mA = 420 mW
Dus halt wattje per uur aan kosten.

Als er mensen zijn die nog leuke onderdelen weten voor erin of nog mogelijke verbeterede wijzigingen willen aanbrengen, graag :shock:
Vooral naar onderdelenwinkels ben ik nog op zoek ...

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures