[THERMODYNAMICA] Onafhankelijke grootheden

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 997

[THERMODYNAMICA] Onafhankelijke grootheden

Wat bedoelt men met onafhankelijke grootheden van een systeem? Hoe definieer je dat?

Berichten: 200

Re: [THERMODYNAMICA] Onafhankelijke grootheden

Ik weet niet precies in welke context je dit bedoeld. Maar als voorbeeld zou je kunnen denken aan twee grootheden die onafhankelijk van elkaar zijn en samen het hele systeem beschrijven. Bijvoorbeeld plaats en impuls per deeltje in een gas.

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: [THERMODYNAMICA] Onafhankelijke grootheden

Ha ja dat is een goed voorbeeld

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [THERMODYNAMICA] Onafhankelijke grootheden

De 7 grondeenheden van het SI zijn onafhankelijke grootheden. Alle andere zijn ervan afgeleid, en zijn dus afgeleide grootheden. Zou het zó bedoeld kunnen zijn?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: [THERMODYNAMICA] Onafhankelijke grootheden

Zijn er dat 7? Ik dacht veel minder, en volgens het SMAkK regelement.

Seconde, Meter, kilogram, Ampere, Kelvin

Al moet Ampere volgens mij lading zijn, ampere is namelijk lading per seconde.

Verder meld wikipedia nog de volgende:

Mole & Candela.

Mole is gerelateerd aan kilogram, en is dus eigelijk dubbelop, maar goed.

Candela is licht intensiteit, dus vermogen per oppervlak, dus energie per seconde per oppervlak, waarbij energie weer gerelateerd is aan het aantal fotonen met bijbehorende frequentie (of golflengte) dus eigelijk ook geen echte.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: [THERMODYNAMICA] Onafhankelijke grootheden

http://www.kta1-hasselt.be/content/project..._SI_stelsel.htm

o.a.:
AMPÈRE (A)

Gedefinieerd als de sterkte van een constante elektrische stroom die in twee rechtlijnige, evenwijdige geleiders van oneindige lengte en verwaarloosbare cirkelvormige doorsnede, in vacuüm geplaatst op een onderlinge afstand van 1 meter, per meter lengte een kracht tussen deze geleiders opwekt van 2 * 10-7 newton.  

Voor deze geleiders gelden de volgende voorwaarden:  

Het zijn twee rechte geleiders met een oneindige lengte.

De doorsnede is verwaarloosbaar.

De geleiders staan parallel.

De geleiders bevinden zich in vacuüm.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: [THERMODYNAMICA] Onafhankelijke grootheden

Ik denk dat Bruce me het beste voorbeeld heeft gegeven. De 7 grondeenheden van het SI zijn eenheden en geen grootheden. Mijn vraagstelling ging denk ik niet zo zeer om eenheden. Ik denk dat 2 grootheden dezelfde dimensie kunnen hebben en toch onafhankelijk zijn. Ik heb nog een voorbeeld gevonden: met eenzelfde meetlat de breedte en hoogte van een blad meten levert onafhankelijke meetresultaten op van twee grootheden (in tegenstelling: als je slechts een der twee meet en de ander bepaalt volgens een vaste formule, is dit niet meer het geval).

Reageer