Schakelschema voor dc motor

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Schakelschema voor dc motor

Voor een projectwerk moeten we een schakelschema maken om een dc motor aan te sturen via een sensor. Zijn er misschien suggesties voor sites waar we hierover informatie kunnen vinden?

Dank bij voorbaat

Gebruikersavatar
Berichten: 381

Re: Schakelschema voor dc motor

http://www.nord.com/manuals/files/bw-B1090...90_NL_GB_FR.pdf

Via google natuurlijk.

Heb je hier wat aan? :shock:

Re: Schakelschema voor dc motor

hmm nee eigenlijk niet. we weten heel weinig tot bijna niks van elektronica en we zouden dus een schakeling moeten maken op een printplaatje zodat onze motor draait. We hebben een servomotor die alleen reageert op pulsen...

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Schakelschema voor dc motor

Dus je wilt een servo aan laten sturen, en je weet niets van electronica.

HAHAHAHAHAHAHA

Sorry, ja, dan stel ik toch een spoetcursus electronica voor.

Maar mij zien lachen hebben jullie natuurlijk niets aan. Ik zal wat helpen. Ten eerste moet je weten hoe een servo motor werkt, je weet dus dat het met pulsen werkt, dus je bent al heel ver. Maar toch zal ik even in google zoeken naar de precieze werking van een servo motor.

Het beste wat je dan kunt doen is te kijken wat voor servo motor je hebt. Het is een goed idee om de handleiding er van door te lezen, als dat niet kan, probeer te handleiding op te zoeken op de website van de producent. Op die website kun je ook de technische gegevens lezen, en daar staat 60% zeker ook het schakelschema bij, de rede waarom producenten het er niet bij zouden zetten is omdat ze vaak zelf schakelschema's leveren.

Re: Schakelschema voor dc motor

Een spoeDcursus spelling kan ook nuttig zijn :shock: Maar toch bedankt voor de tips.

Gebruikersavatar
Berichten: 153

Re: Schakelschema voor dc motor

De led+weerstand alleen om te testen of de klok werkt, daarna weglaten. S mag je vervangen door een transistor (BC547 of BC337) -> collector aan P3, emitter (pijltje v/d transistor) aan Gnd en aan de basis een weerstand van 50k.

Wat de schakeling doet: definieert twee standen van de servo (afhankelijk van de toestand van S).

Hoe het werkt: een klok genereert een blokgolf van ergens tussen de 20 tot 50 Hz. De schakeling daarachter maakt van die blokgolf kleine pulsjes met een lengte van 1 ms tot 2 ms. De lengte van het pulsje bepaalt de stand van de servo.

Regel P2 en P3 zo af dat de servo in beide standen NIET zoemt, want dat is niet goed voor de motor en de hoeveelheid stroom die die dan trekt.

De zener (diode mag ook) zorgt min of meer voor een levensverlenging van het IC :shock: maar zonder diode werkt het ook.

Afbeelding

Berichten: 193

Re: Schakelschema voor dc motor

Hallo,

Een schema van een servotester helpt je misschien;

http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/servo3.htm

Mvg,

Paul Siemons

Reageer