valversnellingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

valversnellingen

Hallo, zou iemand mij kunnen uitleggen hoe je de verschillende formules voor de valversnelling moet gebruiken ;) Ik kom hier namelijk niet uit. Ik doel hiermee op de formules h(t)=gt enz. Wanneer welke formule moet worden toegepast is mij een raadsel, dus zou iemand dit kunnen uitleggen :shock: ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: valversnellingen

De volledige verandering van plaats is:

x(t) = x0 + v0t + 1/2 at2

waarin

x(t) de tijdsafhankelijke plaats is

x0 de beginpositie is (meestal gedefinieerd als nul)

v0 de beginsnelheid is.

a de versnelling is

t de verstreken tijd. (op t=0 geldt x(0) = x0).

In feite is dit alles wat je hoeft te kennen. Bij een probleemstuk zoek je de waarden van deze variabelen en vul je ze in.

Voorbeeld:

Je gooit een steen met een snelheid van 20 m/s omhoog. Hoelang doet deze erover om weer op de grond te komen?

Oplossing

t is de te berekenen variabele

v0 = 20 m/s

x0 = 0;

x(t) = 0;

a = g = -9.81 m/s2

=> 20t - 9.81t2 = 0

=> t = 0 (beginsituatie) V t = 9.81 / 20 = 0.49 seconden.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: valversnellingen

Bedankt voor de uitleg, het is me iets duidelijker, alleen zijn er verschillende formules. Ook v(t)= 0,5gt2 en de a(t) formule. Graag zou ik horen wanneer welke formule te gebruiken en op welke wijze. Mijn natuurkundeboek verschaft mij hiervoor te weinig informatie.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: valversnellingen

x(t) = x0 + v0t + 1/2 at2

v(t) = v0 + at

Bij eenparig versnelde beweging is er geen formule voor a(t), omdat dit een constante is. Waarschijnlijk wordt er dan bedoeld:

a = (v(t) - v0) / t

maar dit volgt uit de tweede formule.

wanneer je welke gebruikt hangt van het probleem af. Je zult hiervoor voorbeelden moeten bestuderen om dit te leren.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Reageer