Springen naar inhoud

[Scheikunde] Zwaar water verkrijgbaar

• Log in om te kunnen reageren

foetballuvah

foetballuvah

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 september 2006 - 11:53

Hey!

Ik ga mijn profielwerkstuk misschien over zwaar water doen, maar dan is het ook leuk om proefjes te doen met zwaar water. Weet iemand toevallig of er op universiteiten zwaar water aanwezig is? We zouden dan misschien kunnen vragen of we daar langs mogen komen...

Kus, Larissa

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Koen007

Koen007

• >25 berichten
  • 92 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 september 2006 - 14:28

Heb je al eens opgezocht of zwaar water wel veilig is om zomaar wat proefjes mee te doen?

Lees volgende pagina eens rustig door en probeer dan zelf eens een antwoord te geven op je vraag.

Trouwens, welke proefjes zou je willen doen met zwaar water?

foetballuvah

foetballuvah

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 september 2006 - 15:16

Ik heb al wel wat opgezocht over zwaar water en weet ongeveer waar je het voor kan gebruiken! Ik neem aan dat je doelt op het gebruiken van zwaar water in het proces van een kernbom...Maar ik dacht dat ze er op universiteiten misschien experimenten mee deden om te kijken waar het nog meer nuttig voor kan zijn! Maarja, aan je reactie te zien, zal dat dus wel niet zo zijn!

Ik zou eerlijk gezegd niet echt weten welke proefjes ermee kan doen, maar we zijn ook nog niet echt begonnen, dus we hebben er ons ook nog niet in verdiept... Misschien was het leuk geweest om het zelf te vergelijken met H2O...

stoker

stoker

• >1k berichten
  • 2746 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 september 2006 - 12:10

chemisch is er geen verschil tussen gewoon water en zwaar water
dus proefjes doen zie ik niet zo direct mogelijk

kernproeven zijn mogelijk, of fysieke (massa zwaar water is iétsje groter)

Archeopteryx

Archeopteryx

• >250 berichten
  • 590 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 september 2006 - 12:37

superslayer schreef:

kernproeven zijn mogelijk

Zou kunnen, maar daar komt alleen maar onrust van, denk aan de kerproeven op Mururoa door frankrijk in de jaren 90, kernproeven van Pakistan en India :wink:

In een serie van Ray Mears (Real Heroes of Telemark) ging het o.a. ook over zwaar water, hij liet volgens mij het enige proefje zien die je op redelijke wijze met zwaar water kan doen. Een blokje ijs van zwaar water liet hij vallen in een beker water en wat gebeurde er? Het zonk als een baksteen!

sirius

sirius

• >250 berichten
  • 336 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 september 2006 - 13:17

het onderstaande werkt volgens mij bij nader inzien toch niet Na wat meer gelezen te hebben werkt een magnetron niet met kernspin resonantie, maar met dipoolwerking. Zelfs de mythe een magnetron zou werken met resonantie van deze dipool blijkt niet waar. Dus helaas....

Een proefje wat direct in me opkomt is een proefje met een magnetron. Als ik me niet vergis werkt een magnetron door de resonantie van de kern. De kern kun je zien als een magneetje, en als je telkens op het juiste moment met een ander magneetje daartegen een duwtje geeft, gaat die hard draaien en wordt ie warm. Ok, dit is een erg simplistische weergave, maar goed.
Het punt is dat de kern van deuterium zwaarder is, en dus een andere resonantiefrequentie heeft. Kortom je moet hem op een ander moment aanzwengelen met je magneetje.
Nu is een magnetron geoptimaliseerd om normaal waterstof aan te zwengelen en niet deuterium. Dus als je zwaar water in de magnetron zet zou het minder snel warm moeten worden dan als je normaal water in de magnetron zet.
Ik weer niet zeker in hoeverre die meetbaar is, maar het zou wel een interessante en simpele proef zijn. Verder lopen de exacte studies aan de universiteiten te springen om zieltjes, dus als je iemand van de universiteit zou opbellen met de vraag een dergelijk proefje te mogen doen, dan reageren ze waarschijnlijk positief. Zeker aangezien dit eenvoudig en uitvoerbaar is.
Succes.
[/b]
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3102 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 september 2006 - 14:04

Een blokje ijs van zwaar water liet hij vallen in een beker water en wat gebeurde er? Het zonk als een baksteen!

En aangezien zwaar water bevroren blijft beneden 3,8 graden, zal het daar ook wel een tijdje blijven liggen wanneer je hiervoor (vloeibaar, normaal) water gebruikt wat je continu tussen 0 en 3,8 graden houdt.

Volgens de Wiki pagina is het dus volledig veilig om proefjes te doen met zwaar water, of ik interpreteer het anders dan anderen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44845 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 september 2006 - 15:07

kleurabsorptie (lichtstralen) is in zwaar water ook heel anders.
http://www.wetenscha...ght=water blauw

Als ik me niet vergis werkt een magnetron door de resonantie van de kern. De kern kun je zien als een magneetje, en als je telkens op het juiste moment met een ander magneetje daartegen een duwtje geeft, gaat die hard draaien en wordt ie warm. Ok, dit is een erg simplistische weergave, maar goed.

Helaas een vergissinkje. [rr] Het watermolecuul is een elektrische dipool. In het wisselend elektrisch veld wil die dipool zich ook steeds opnieuw richten. In vloeibaar water leidt dat tot heftig trillen (=is opwarmen). Het is dus niet de kern die je moet zien als een magneetje, maar het is het molecuul dat aan één kant een andere elektrische lading heeft dan aan de andere.

Maar de watermoleculen in ijs zitten vast in het rooster, kunnen nauwelijks heftiger trillen, en dus kun je in een magnetron niet goed bevroren dingen ontdooien.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures