[Mechanica] Moment van een kracht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

[Mechanica] Moment van een kracht

De eerste oefening in m'n cursus doet me al direct een hoop ellende aan [rr] Iemand die me kan zeggen waar het addertje onder het gras zit? Ik heb al vanalles geprobeert met deze oefening maar ze komt niet uit (ik begin zelf te denken dat het antwoord fout is :) )

Opgegeven:

Afbeelding

Bepaal het moment van de kracht om de bout bij punt A.

Dus Fb = 40N en maakt een hoek van 25° met de loodlijn op AB

Waar moet ik bij deze oefening rekening mee houden?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Mechanica] Moment van een kracht

90,63 Nm
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 92

Re: [Mechanica] Moment van een kracht

Je moet voor de berekening van het moment enkel de component van de kracht gebruiken die loodrecht op de arm staat. Kijk dus enkel naar de hoek die de kracht maakt met de arm (25°) en niet naar de hoek die de arm maakt met de horizontale (20°).

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Mechanica] Moment van een kracht

Je moet voor de berekening van het moment enkel de component van de kracht gebruiken die loodrecht op de arm staat. Kijk dus enkel naar de hoek die de kracht maakt met de arm (25°) en niet naar de hoek die de arm maakt met de horizontale (20°).
Ok ja, de tekening heeft me dus duidelijk om de tuin geleid. Maar door jouw uitleg begrijp ik nu wel hoe het moet [rr]

@Jan: Dat klopt idd :wink:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Mechanica] Moment van een kracht

Nou zie ik waar de "adder" zit: één van de hoeken is verkeerd getekend. De kracht staat loodrecht op de horizontaal, de raaklijn onder een hoek van 25°, en de arm onder een hoek van 20°. Die twee hoeken moeten gelijk zijn, of de kracht moet een beetje schuin naar buiten getekend zijn. Overigens is het conventioneler om de krachtvector te tekenen met zijn voet op de arm, ipv met de punt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.571

Re: [Mechanica] Moment van een kracht

40 N . 2,5 . cos(20 ) = + 93,97 Nm (draait rechtsom)

Je mag natuurlijk ook de vertikale kracht ontbinden in een richting loodrecht op de arm van 2,5 m en evenwijdig aan de arm, maar dat komt op hetzelfde neer.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Mechanica] Moment van een kracht

Dat die kracht een beetje schuin moet staan is idd waar, maar in photoshop tekenen met hoeken etc is niet heel makkelijk mja [rr]

Nog eentje die ik niet te pakken krijg:

Afbeelding

Dus ik heb de hoek uitgerekent tussen de kracht en de loodrechte op die lijn van 4m (die zou 53° moeten zijn als ik me niet vergis). Maar dan zit ik eigelijk vast, als ik verder reken dan kom ik een verkeerd moment uit (antwoord zou -800Nm moeten zijn). Oh en hoe maak ik bij dit geval uit dat deze in of tegen de wijzers in draait?

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Mechanica] Moment van een kracht

aadkr schreef:40 N . 2,5 . cos(20 ) = + 93,97 Nm (draait rechtsom)

Je mag natuurlijk ook de vertikale kracht ontbinden in een richting loodrecht op de arm van 2,5 m  en evenwijdig aan de arm, maar dat komt op hetzelfde neer.


Wat natuurlijk niet klopt, dit deed ik in het begin ook, maar dat mag dus niet...

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Mechanica] Moment van een kracht

ontbind je kracht in een verticale kracht die op de 5m arm werkt, en een horizontale kracht die op de 4 m arm werkt.

Vergelijk met:

http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...showtopic=39247

antwoord: [rr] -800 Nm (met de klok mee dus) :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Mechanica] Moment van een kracht

Dat die kracht een beetje schuin moet staan is idd waar, maar in photoshop tekenen met hoeken etc is niet heel makkelijk mja  
probeer het eens in Word: tekenen op een raster (ruitjespapier). Lijkt omslachtig, maar met een beetje "spelen" heb je bergen mogelijkheden. Daarna een printscreen, plakken in paint, goeie uitsnede maken en opslaan als gifje.

Afbeelding

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Mechanica] Moment van een kracht

Ik begrijp nu al m'n oefeningen, thx allemaal [rr] (Enkel dat tekengedoe ligt me niet echt, maar daar vraag ik wel es iemand wat hulp voor)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Mechanica] Moment van een kracht

dat tekengedoe ligt me niet echt, maar daar vraag ik wel es iemand wat hulp voor)
Ga je me toch niet vertellen dat een lid van het technisch team van dit forum zich klein laat krijgen door een tekenprogrammaatje, en zich daarin voorbij laat streven door één van de grootste digibeten die dit forum rijk is....(ikke dus zei de gek)... [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Mechanica] Moment van een kracht

Wel ik bedoel + of - [rr] Niet het tekenen van een tekeningetje :)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.259

Re: [Mechanica] Moment van een kracht

Aha.....Over dát teken is nog wat "ruzie" in dat topic. Maar het is reuze simpel. Beschouw je kracht als aangrijpend op de wijzer van een klok. Trekt de kracht de wijzer tegen de klok in (linksom), dan is het moment positief (afspraak). Trekt de kracht de wijzer met de klok mee, dan is het moment negatief (volgens dezelfde afspraak). Daar zal ook wel een wiskundige achtergrond bijhoren, moet je aan iemand anders vragen.

Punt A is de as van de klokwijzers. In jouw opgave heb je dus de (uit mijn tekeningetje)

violette component van 300 N die een arm linksom trekt en dus positief is: +(300 x 4) = +1200 Nm,

en een rode component van 400 N die een arm rechtsom trekt, en dus negatief is: -(400 x 5) = -2000 Nm

+1200 + ( -2000) = - 800 Nm als totaalresultaat.

Ik heb je al ingewikkelder dingen zien begrijpen..... [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Mechanica] Moment van een kracht

Die rode pijl kan ik dus perfect thuisbrengen waarom die negatief is, alleen die violette niet, even een tekening over hoe ik jouw klok zie. Zoals je kan zien trekt de violette pijl langs geen van beide kanten. Hoe moet ik het me dan voorstellen?

Afbeelding

Reageer