[Mechanica] Moment van een kracht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.274

Re: [Mechanica] Moment van een kracht

die krachten hebben elk hun eigen arm, zie je eigen en ook mijn tekeningetjes. Bedenk je die wijzers samen op de as van de klok en aan elkaar vastgelast.

Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: [Mechanica] Moment van een kracht

Oh k, ik denk dat ik het snap, ik moet de pijl dus altijd denken op een manier dat de kracht loodrecht op de pijl staat. Eindelijk zie ik het in, dat heeft wel even geduurd [rr]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.274

Re: [Mechanica] Moment van een kracht

ik moet de pijl dus altijd denken op een manier dat de kracht loodrecht op de pijl staat.
Met de "¨pijl" bedoel je hier die klokwijzer denk ik.....

en nee, we hebeen de oorspronkelijke kracht juist ontbonden in twee componenten die elk loodrecht op hun eigen arm stonden......expres, om het overzichtelijk te maken.

En nog eens nee, nou even van die klok weg, die was alleen maar om de draairichting uit te leggen. Zoals je in je eigen eerste plaatje al ziet heb je een beetje rare arm, eentje die eerst 4 meter vanaf de as horizontaal loopt, en dan met een verticaal stuk eraan gelast, met een knik erin dus. Beide componenten grijpen aan op hetzelfde punt, maar die rode trekt verticaal naar beneden, en die kun je dus net zo makkelijk laten aangrijpen direct op het horizontale stuk. Zo'n arm kun je makkelijk even in elkaar flanzen met twee stukjes hout, We laten de krachten even apart werken en beschouwen van elk het effect (momentrichting)apart:

Afbeelding
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.274

Re: [Mechanica] Moment van een kracht

Of beschouw anders de kracht eens als aangrijpend op een gewone rechte arm tussen A en zijn aangrijpingspunt:

Afbeelding

tan(α) = -4/5 = -0,75 :) α = - 38,66°

tan(β) = -400/300 = -1,33 [rr] β = - 53,13°

dus γ = - 53,13° -(-38,66°) = -14,47° (hoek van de kracht t.o.v. de arm)

De krachtcomponent die de arm rechtsom trekt is dan sin(-14,47°) x 500 N = -0,25 x 500 = -125 N

die werkt op een arm van √(4² + 5²) = 6,4 m, moment dus –125 N x 6,4 m = -800 Nm

zo lijkt me het negatieve teken ook verklaard...... 8)

het zal wiskundig nog wel netter op te lossen zijn door die tangensen direct van elkaar af te trekken ipv ze eerst om te rekenen, maar dat mag een ander doen------ :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: [Mechanica] Moment van een kracht

Ongeveer in de trant van JanvdV:

Alleen ga ik geen krachten ontbinden ( maar dit zou wel bij het leerproces van Cycloon kunnen/moeten behoren,kun je ook achteraf doen);ik ga dus via grafostatica direct op mijn doel af en trek de krachtlijn door en wel zo dicht mogelijk naar punt A en bereken dan via de gevormde driehoeken op een eenvoudige manier het gevraagde moment om punt A!

Afbeelding

Dit prentje kun je vergroten en duidelijk maken door erop te toetsen!

Ik gebruik imageshack,kopieer de erop vertoonde URL en plak die op dit venster!

Via "Afbeelding invoegen";maak schets gewoon handmatig en scan die naar een bestand en zoek later bij het invoegen dit bestand al bladerend op;pas geleerd,kloojde eerst ook heftig!

Getekend en daarna berekend kom ik op 800 Nm,mi.in plusvorm wegens meedraaien klok! Maar dat is een apart verhaal;bij een gebruik van dit moment in een sterkteberekening geldt toch de 800 Nm bij bijv wringing of buiging!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.596

Re: [Mechanica] Moment van een kracht

Sorry cycloon, maar waarom zou dat niet kloppen?

Wat betreft de nieuwe opgave:

Als je ervan uitgaat dat rechtsomdraaiende momenten positief zijn, en linksomdraaiend negatief, dan krijg je +400.5 -300.4=+800

Reageer