Wat leest lekkerder, zwart op wit of andersom?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 536

Wat leest lekkerder, zwart op wit of andersom?

Afbeelding

Berichten: 249

Re: Wat leest lekkerder, zwart op wit of andersom?

Dit kleine stukje is voormij wel goed te doen, maar bij grote lappen teks met deze kleuren krijg ik meestal last van het zien van strepen.

Een grijze achtergrond met zwarte tekst werkt voormij het beste, omdat grote vlakken wit ook nog wel eens onaangenaam wil werken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Wat leest lekkerder, zwart op wit of andersom?

Inderdaad, zoals CloudedHeaven al aangaf, zie ik ook op den duur witte strepen op de zwarte achtergrond (stukken tekst die even op je netvlies zijn gebrand)

Ik blijf zwart op wit het beste vinden maar ik haat van die internetteksten dat je groen op rood hebt of dergelijke, om zot van te worden.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Berichten: 824

Re: Wat leest lekkerder, zwart op wit of andersom?

Volgens mij moet je een voledig zwarte (of witte) pagina hebben om goed te kunnen concluderen wat het prettigst is. Persoonlijk vind ik dat de witte letters er teveel uitspringen. Ik zou kiezen voor zwarte letters op een zachte ondergrond. De combo op dit forum vind ik dan ook best prettig.
Everything that can go wrong, will eventually go wrong

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: Wat leest lekkerder, zwart op wit of andersom?

Op economisch/ecologisch gebied denk ik dat zwarte letters ook het makkelijkst is.

Berichten: 46

Re: Wat leest lekkerder, zwart op wit of andersom?

Online leest wit op zwart beter: zwart op wit is alsof je in een lamp zit te kijken. Met boeken: geen idee (nog nooit een boek in wit op zwart gelezen).

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Wat leest lekkerder, zwart op wit of andersom?

Op economisch/ecologisch gebied denk ik dat zwarte letters ook het makkelijkst is.
Kun je dat toelichten? Ik ben bang dat ik je niet helemaal kan volgen in deze redenering... [rr]
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Wat leest lekkerder, zwart op wit of andersom?

Het kost meer inkt om een vel helemaal te vullen met zwarte inkt op de letters na. dit is slecht voor het milieu en kost meer geld. Of dit 100% sluitend is weet ik niet. Je moet namelijk ook meenemen dat wit papier gebleekt wordt, en zwart papier zwart gemaakt moet worden. Mijn verwachting is dat zwart op wit wel goedkoper en milieuvriendelijker is, omdat er tegenwoordig geen chloor meer gebruikt wordt bij het bleken. Maar om een echt sluitend oordeel te kunnen geven zal je een LCA1 moeten maken.

1) LCA = Levens Cyclus Analyse. Dit is een onderzoek naar de milieuvervuiling van een product vanaf de grondstofwinning tot de afvalverwerking. Dit levert een score op in Ecopunten (Pt). Hoe minder Pt, hoe minder milieuvervuiling het product oplevert. Het is geen absolute waarde aangezien er tijdens een studie interpretatieverschillen kunnen zijn. Het is dan ook alleen bedoeld om tijdens 1 studie verschillen te kunnen weergeven. Een bedrijf kan daarom niet zeggen door enkel een eigen studie dat haar producten milieuvriendelijker zijn dan die van een ander.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Wat leest lekkerder, zwart op wit of andersom?

Aha, in de papier variant! Dan kan ik er inkomen. Ik zit een beetje vastgeroest aan mijn beeldscherm vrees ik [rr]
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 210

Re: Wat leest lekkerder, zwart op wit of andersom?

Ik word helemaal kriegel van dit stukje tekst. Ik ben een echt boekenlezer dan heb je meestal zwart op geel-wit. Dit vind ik heerlijk lezen, veel contrast en niet te druk. Op een beeldscherm maakt het me niet zoveel uit, als het maar donkere tekst op een lichte achtergrond is en veel contrast heeft.
"Mathematics may be defined as the subject in which we never know what we are talking about, nor whether what we are saying is true." - Bertrand Russell

Reageer