keilbouten en snelbouw

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 997

keilbouten en snelbouw

Op de verpakking van keilbouten staat dat je ze enkel in beton of volle baksteen dient te gebruiken omdat andere materialen zoals snelbouwbakstenen de expansiekracht niet aankunnen. Hoe kan ik dan wel iets verankeren in snelbouw/holle baksteen?

Gebruikersavatar
Berichten: 49

Re: keilbouten en snelbouw

Een schilderijtje of een oog om een stier aan vast te zetten? Een draadeind door de muur is een optie voor erg zwaar belaste onderdelen. Chemische ankers zitten ook erg vast.

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: keilbouten en snelbouw

Het is voor een boekenkast omhoog te hangen. En laat ik meteen eerlijk zijn: mijn vraag komt er op neer: wat als ik nu toch keilbouten gebruik? Ik heb er in het verleden nog geen problemen mee gehad, maar zou het toch gevaarlijk kunnen zijn?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: keilbouten en snelbouw

Je verpulvert het muurmateriaal direct rondom de bout (als het misgaat). Dat betekent dat de bout los zit.

Dus als je dan onder je kastje staat, ja, dan is dat gevaarlijk..... [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: keilbouten en snelbouw

Maar als ik merk dat de bouten vastzitten en ik er aan kan trekken is er geen gevaar dat er een stuk uit de muur zou komen als ik de bouten belast?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: keilbouten en snelbouw

Tja, dan zou het wel willen, maar het is er gewoon niet voor gemaakt, zo simpel is. Misschien gaat het dan na verloop van tijd alsnog mis. Als je iets zoekt wat daar speciaal voor ontworpen is, heb je zekerheid.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: keilbouten en snelbouw

Ik weet het niet, maar kan me voorstellen dat die belasting net de laatste druppel zou kunnen zijn als de boel net op springen staat.

Verder, keukenkastjes bewegen. Niet dat het spookt of zo, maar deurtjes gaan open, pannetjes gaan erin en eruit, etc. Deurtjes worden dichtgegooid.

Ik heb eens een vlaggestok vastgezet in een muur van gasbeton. Met gewone schroeven en pluggen. Zat moervast, kon ik aan gaan hangen. Na een maand lag de vlag op de grond.

Dus ik durf niks te voorspellen. In het algemeen geldt, als op de handleiding staat dat het ergens niet voor geschikt is, kun je het beter niet doen.

Na vele jaren prutsen volg ik steeds vaker de handleidingen..... Met redelijk succes. Meer dan vroeger in elk geval. :)

PS

de vlaggestok hangt nu met een paar draadeindjes door de muur heen aan een dun aluplaatje achter de muur....

Alweer 11 jaar. Met 6-7 maanden per jaar, weer of geen weer, een grote vlag eraan. [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 193

Re: keilbouten en snelbouw

Dan zal je voor een Chemische verankering moeten kiezen.

Mvg,

Paul Siemons

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: keilbouten en snelbouw

Bedankt voor de reacties. Met chemische verankering bedoelen jullie toch een verankering op basis van 2-componenten lijm?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: keilbouten en snelbouw

Een duidelijke omschrijving:

http://www.ptec.nl/zwarebev.htm

vergelijkbaar spul volgens mij gewoon bij de DHZ zaak te koop.

[rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: keilbouten en snelbouw

Ja dat is wat ik ook in gedachten had. Nu vind ik het wel.

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: keilbouten en snelbouw

De context van het dilemma is een beetje gewijzigd. Ik heb in de voegen geboord en ben geen enkele verspringing tegengekomen, zou een chemische verankering dan nog nodig zijn?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.269

Re: keilbouten en snelbouw

Geen idee zo op afstand. Maar het gaat er niet om of je een mooi gat kunt boren, dat gaat in gipsplaat ook nog wel. Mar wat gebeurt er met dat gat op het moment dat je vanuit het gat met grote kracht tegen de wanden van het gat gaat duwen, zoals een keilbout doet? Je boorgat zal bijna even breed zijn als de voeg mag ik aannemen. Met als gevolg dat je keilbout niet tegen voegmateriaal duwt, maar effectief op de koppen van je bakstenen. Kunnen die dat daar wél hebben? Of je maalt je dunne resterende laagje voegmateriaal fijn tussen keilbout en baksteen.Geen idee.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 582

Re: keilbouten en snelbouw

Je kan proberen de kracht te spreiden over meerdere ankers, indien mogelijk.

Keilbouten kunnen , als je ze niet tot het einde toe blijft aandraaien want dan verpulver je het materiaal zoals eerder genoemd.

E.a. is ook afhankelijk hoeveel kracht er op de boekenplank terecht komt.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: keilbouten en snelbouw

Het is een boekenplank die zelf al wat weegt (ze is overdekt), en die 2 meter lang is en 40cm hoog en (stamp)volgesjouwd wordt met boeken en cursussen e.a. papieren. Ze wordt ondersteund met 3 driehoekige steunijzers die elk met 2 bouten bevestigd zijn. Ik heb het er op gewaagd met keilbouten. Als het ding naar beneden komt laat ik het alvast weten.

Reageer