kruisingen van soorten

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 329

kruisingen van soorten

hoe groot moet de dna-overeenkomst zijn om een kruising van soorten mogelijk te maken?

Vroeg me dat zomaar af. Las laatst iets over lijgers, leeuwen die (zich) succesvol met tijgers gekruist zijn (hebben). Ze zijn wel in dierentuinen te vinden. Zou een mens door copulatie met een bonobo (met wie we meen ik 99.8 % dna gemeen hebben) voor nazaat kunnen zorgen? en zo ja, zou dat wel eens gebeurd zijn?
just curious

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: kruisingen van soorten

Aziatische en Afrikaanse leeuwen zijn met elkaar gekruist in een dierentuin in India.

Niet alles is in % DNA wat overeenkomst uit te drukken. Je hebt bijvoorbeeld te maken met totaal verschillende expressie van het DNA. Als je het echt op deze manier wil benaderen dan zou je eens moeten proberen om het genoom van aziatische leeuwen en dna van afrikaanse leeuwen te controleren op hun mate van homologie. Het percentage wat hier uitkomt zal echter knap weinig zeggen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 329

Re: kruisingen van soorten

Wouter_Masselink schreef:Aziatische en Afrikaanse leeuwen zijn met elkaar gekruist in een dierentuin in India.

.
Ja, dat heb ik gelezen Wouter en zelfs gezien op de verrekijk, en zo kwam ik eigenlijk ook op mijn vraag. Maar ik begrijp dat een algemeen, pasklaar antwoord op grond van het percentage DNA (overeenkomst) niet te geven valt.

Hoedanook, zou een mens zich met een bonobo kunnen kruisen? of met een chimp? we staan heel dicht bij mekaar dacht ik, mensen en mensapen...

Mogelijk is daar vast wel eens mee geëxperimenteerd, of is dat een heel erg verdorven these... [rr]
just curious

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: kruisingen van soorten

uno: http://www.sesha.net/eden/Nieuws/2006-03.asp

en

http://www.sesha.net/eden/Naam.asp

Ik ben eigenlijk niet zo heel erg overtuigd door deze site, kvind het geen hele betrouwbare site. Er staat 0,0 verantwoording bij, maar het lijkt me duidelijk dat chimps en wij geen nakomelingen kunnen produceren, laat staat vruchtbare nakomelingen. Er was wel ooit een link, maar dat is nog een beetje speculatief, als je het mij vraagt.
Appareo decet nihil munditia?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Re: kruisingen van soorten

Aziatische en Afrikaanse leeuwen zijn met elkaar gekruist in een dierentuin in India.
Met een belabberd resultaat:
CHANDIGARH - Een experiment in een dierentuin in India is zo verkeerd gelopen, dat 21 leeuwen op sterven liggen. De Chhatbir-dierentuin in Chandigarh kruisde in de jaren tachtig van de vorige eeuw Aziatische leeuwen met Afrikaanse circusleeuwen, waardoor een halfbloedras ontstond.
Bron

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: kruisingen van soorten

Als ik lees dat het genoom van twee organismen met elkaar is vergeleken, vraag ik me af op basis waarvan ze op een getal (%) komen. Is dat hoe vaak de verschillende bases voorkomen? Of lijken de werkelijke sequenties zo op elkaar?

Bijvoorbeeld: alle albumines lijken op elkaar, maar ze zijn niet identiek (humaan en van runderen bijvoorbeeld, om de runderen maar even op een hoop te vegen). Dan wijkt de sequentie dus al af - en dit is maar een rottig eiwitje..
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: kruisingen van soorten

Zelfs al kijken ze naar de sequentie, kijkt men dan naar het gehele genoom of alleen naar de exonen. Zo veel vragen en zo weinig antwoorden.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: kruisingen van soorten

om over de epigenetica nog maar te zwijgen....
Appareo decet nihil munditia?

Reageer