Boren in Vostok?!

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 39

Boren in Vostok?!

Hoi

Ik heb ooit eens gelezen (2 jaar geleden?) dat men indertijd bezig was met boren in Vostok (ergens op de zuidpool denk ik).

Toen was dat nog een hot topic omdat tegenstanders van die boringen beweerden dat het boren een enorme schok zou kunnen veroorzaken (wel harder dan de hardste aardbeving ofzo). Waarom? Want onder dat Vostok-meer heerst een enorme druk, en dat is bedekt met een dikke laag ijs. Als ze dat ijs dus doorbreken met een boor, zou al die druk door dat ene gaatje willen ontsnappen (het is werkelijk een gaatje zoals wanneer je een naald in een ballon steekt, het meer is namelijk heel groot), wat zou leiden tot een soort aardschok.

Nu vraag ik me af hoe dat eigenlijk zit met Vostok... Ik heb er niets meer over gehoord en ik heb ook geen schok gevoeld of niets; hebben ze nu geboord of niet?!

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Boren in Vostok?!

Google knows

Nee dus, nog niet doorgeboord. De reden? Mogelijke besmetting van een uniek ecosysteem!! Lake Vostok is al 400 miljoen jaar afgesloten van de buitenwereld, dus daar moet een geheel unieke evolutie hebben plaatsgevonden. Men weet wel dat het ontzettend zuurstofrijk is.

ook leuk: www.hetlaatstecontinent.be

Kijk onder het continent, daar staat ook nog het 1 en ander over dit interessante meer.
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 4.546

Re: Boren in Vostok?!

zijn ze wel van plan om te gaan boren? ik ben zeer benieuwd hoe het leven er daaronder uitziet. kan je er misschien ook op een andere manier in kijken? vast niet zeker?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: Boren in Vostok?!

Ze zijn bezig met het ontwikkelen van een steriele, veilige boormethode. Iedereen is nieuwsgierig, het is 400 miljoen jaar op zichzelf staande evolutie! Met radartechnieken zijn ze al heel wat over de afmetingen van het meer alsmede het zuurstofniveau e.d. te weten gekomen. Als er leven zit dat je met radar wilt opsporen, mag dat ook een aardig grote meercellige levensvorm zijn. Kleiner dan een muis gaat niet willen denk ik, met radar.
Appareo decet nihil munditia?

Reageer