spatbord ontwerp! kom er niet uit.

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 26

spatbord ontwerp! kom er niet uit.

hey.

ik ben van plan een spatbord te maken voor de wielen van mijn aanhanger.

ik heb al het een en ander af. Ik ben dus van plan om van een rvs plaat spatbord te kunnen vouwen.

hier een beetje het idee.

Afbeelding

maar ik kom bij het volgende er even niet uit.

de flappen die aangegeven zijn met een rode pijl worden 45graden gebogen.

Dus hoe moet ik dan achterkomen wat de lengtes en de hoek in graden de Driehoek moet zijn. (rode cirkel). Ik heb al een paar keer op papier getekend. vooraanzichten boven, een kubus getekend en daarin lijnen getrokken maar ik kwam steeds op verkeerde getallen uit. Kan iemand mij a.u.b helpen????

Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: spatbord ontwerp! kom er niet uit.

Meer iets voor alledaagse. Daar ga je meer kans krijgen op een antwoord.

Verplaatst.
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 4.502

Re: spatbord ontwerp! kom er niet uit.

Je buigt de hoofdflap 45 gr.dus de kleine hoek is ook 45gr.je kunt de bovenste omgebogen flap 90 gr.laten en de schuine afknippen onder 45 graden of beide 22,5 graden!

Bij een hoek van 45 gr. komt je verstek niet goed uit,dus elke hoek 22,5 gr.insnijden ofwel tg. van die hoek x 2 cm =8,28 mm!



Probeer het maar eens met je karton!

Berichten: 4.502

Re: spatbord ontwerp! kom er niet uit.

Hierbij nog een schetsje,je ziet drie hoeken aangetipt in rood van 22,5 graden,de linkerhoek van 45 graden werd in tweeen gedeeld om je een grafische bewijsvoering te geven!

Afbeelding

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: spatbord ontwerp! kom er niet uit.

De hoek die verwijderd moet worden uit het driehoekje is 32,64989987°. Als je de berekening per see wil hebben zeg je het maar.

Met deze hoek kun je waarschijnlijk zelf wel de lengtes uitrekenen.

Berichten: 4.502

Re: spatbord ontwerp! kom er niet uit.

Ik denk dat je een rekenfout hebt gemaakt,Sybke.Maak eens een eenvoudige papieren malletje met mijn voorstel,bovendien logisch gedacht:

Je buigt een vlak onder 45 graden,die buiging gaat door tot het begin van de snedes,die naar elkaar toe ook 45 graden buigen.Gedeeld door twee is 22,5graden om een goed verstek te krijgen.

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: spatbord ontwerp! kom er niet uit.

Het is niet zo simpel als je denk oktagon. Zowel de hoek in het spatbord als de hoek van de rand met het spatbord is 135°. Zie dit plaatje.

http://files.tagworld.com/e7839489ac44bbf0...36b90fd9d52.bmp

Berichten: 4.502

Re: spatbord ontwerp! kom er niet uit.

Toch wel Sybke;de resterende hoek is 135 graden,dat klopt,maar je buigt een plat vlak van 180 graden naar 135 graden dus een beweging van 45 graden.Zet je vier vingers maar eens tegen elkaar onder 90 graden en beweeg je ene hand met daar tegen de andere vier vinger stijf gedrukt en laat die dus met de andere hand 45 graden mee bewegen.Ik verwijs nogmaals naar mijn malletje.

NB.

Jouw berekening :Ik zag dat je schets is gebaseerd op een buiging van de smalle stroken onder 45 graden zoals het op de foto lijkt.Maar dat is een poging van de topichouder om een mal van stijf carton te maken.Maar ik ben er van uitgegaan dat zijn hoek haaks op het grote vlak bedoeld is.

Dus hij kan nu kiezen,een haakse ombuiging van de smalle zijkanten ofwel een ombuiging van 45 graden zoals jij denkt!

Berichten: 78

Re: spatbord ontwerp! kom er niet uit.

het is 2x16 Graden...zie bijgaande tekening.

Afbeelding

werkwijze: je buigt 20 mm 45 graden, in vertikale richting blijft er dan nog [wortel]20=14,14mm over. In het aanzicht buig je 2 delen over elkaar onder een hoek van 45 graden. De snijlijn maakt een hoek van 22,5 graden (geprojecteerd). De afstand horizontale afstand die wegvalt is ca 5 mm (zie tek voor excacte maat). Het stukje dat weggeknipt moet worden per omgevouwendeel is dan dus een driehoekje van 20x5mm, dus een hoek van 16 graden. Dit zowel naar links als naar rechts geeft een totale hoek van 32 graden. Tekenprogramma rond de hoeken af, dus wat Sybke heeft berekend is de juiste waarde.

Berichten: 78

Re: spatbord ontwerp! kom er niet uit.

Ik dacht trouwens ook dat de smalle stroken onder een hoek ban 45 graden zouden staan, Oktagon. Mocht dit niet het geval zijn en deze haaks omgezet worden dan is de hoek van 22,5graad correct.

Berichten: 4.502

Re: spatbord ontwerp! kom er niet uit.

Mijn reactie was voorbarig,ik corrigeerde maar het bericht werd geweigerd en ingehaald door andere.Ik wilde te snel een antwoord op de vraag van de topichouder geven en er stond inderdaad een buighoek van 45 graden op ipv de door mij gedachte 90 graden.

Ik neem dus aan dat jullie antwoord goed is berekend

Reageer