De uren slaap voor 12 uur tellen dubbel..?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 20

De uren slaap voor 12 uur tellen dubbel..?

Ik kon deze gezegde nog niet, tot voor kort. Misschien is het iets van vroeger waar moeders hun kroost mee om de oren sloeg

als ze moe en uitgeput het bed uit rolden. Nu ben ik niet zo bekend in die "boeren Almanac" spreuken en leidde dat gister tot

een discussie met mijn partner. Dus ik dacht; ik ga een hulplijn gebruiken. Ik vraag het publiek. [rr] Hoe letterlijk moet ik de gezegde

nu opvatten? Bij mij was bekend dat een goede diepe of wel rem slaap van belang is om uitgerust aan de nieuwe dag te kunnen

beginnen. Dus probeer ik ook naar die wetenschap te leven. Ik werk al jaren op onregelmatige tijden en mijn biologische klok

is al zodanig door de war geschopt dat ik er soms geen erg meer in heb op welke tijd van de dag ik op sta en naar bed ga.

Als ik maar die 7 á 8 uur slaap krijg die mijn lichaam nodig heeft. Wat is jullie mening hier over?

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: De uren slaap voor 12 uur tellen dubbel..?

Ik heb er geen verstand van, maar als ik na 12 uur naar bed ga, 7 a 8 uur slaap en dan laat opsta voel ik me op die dag slaperiger dan wanneer ik voor 12 uur naar bed ga, 7 a 8 uur slaap en dan vroeg op sta.

Berichten: 3.165

Re: De uren slaap voor 12 uur tellen dubbel..?

Dit hoort in medisch thuis.

Het is bekend uit wetenschappelijke studies dat mensen die onregelmatig werk doen, vooral nachtwerk, sneller ziek worden en vroeger sterven. Ofdat dat nu te maken heeft met een algeheel slaaptekort doordat je niet makkelijk in slaap valt of het onregelmatige slapen (slapen als je volgens jouw biologische klok wakker moet zijn), dat weet ik niet. Feit is dat het ongezond is op macroniveau en daarom het best beperkt zou worden tot het noodzakelijke (productiewerk 's nacht is mi niet noodzakelijk [rr] ).

Nu even over mensen die normale werktijden hebben:

volgens mij mag je niet stellen dat de uren voor 12 dubbel tellen. Verschillende mensen hebben een ander ritme. Iedereen heeft een 24-uurs ritme, de hormonale concentraties verschillen doorheen de dag volgens jouw biologische klok en zorgen ervoor dat je erg actief bent of juist erg moe. Als je steeds ongeveer op hetzelfde tijdstip gaat slapen dan blijft dat ritme ook ongeveer hetzelfde.

Bij sommige mensen staat hun klok wat anders ingesteld, dat ze wat later moe worden en dientengevolge ook de behoefte hebben om later op te staan. Een tijd terug kwam het resultaat van een Nederlands onderzoek naar buiten waaruit volgens de onderzoeker zou blijken dat het goed zou zijn voor de economie als een deel van de mensen van 11-8 zou kunnen werken omdat dat beter past bij hun ritme, deze mensen zouden dan veel productiever zijn.

Als je gaat slapen volgens jouw biologische klok dan val je makkelijker en sneller in slaap.

Ook werkt het met slapen zo dat de eerste uren van het slapen het belangrijkste zijn omdat je in het begin van jouw slaap verhoudingsgewijs meer herstelwerk hebt terwijl je verderop in jouw slaap verhoudingsgewijs meer aan het dromen bent.
Bij mij was bekend dat een goede diepe of wel rem slaap van belang is om uitgerust aan de nieuwe dag te kunnen  

beginnen.
Er zijn 2 verschillende fasen tijdens het slapen: de diepe slaap en de REM-slaap.

Dit zijn dus 2 verschillende dingen!

De diepe slaap dient voor het herstelwerk, de REM-(Rapid Eyes Movement)slaap is de fase tijdens welke je droomt, deze duurt wat korter en in deze fase slaap je wat minder diep, de hersenen zijn zelfs actiever tijdens de REM-slaap dan overdag.

Een Harvard-professor (neuroscience) had daar onderzoek naar gedaan door de mensen aan het begin van de REM-slaap (af te lezen aan de golven) automatisch via de computer wakker te laten worden. Deze mensen moesten dan inspreken op een geluidsdrager wat ze aan het dromen waren. De onderzoeker liet de mensen vrij intensief virtueel skieën (computer met latten waar je op kan staan). Het bleek dat deze mensen daar 's nachts over droomden, ze droomden voornamelijk over de fouten die ze maakten, die fouten bleven ze steeds maar weer opnieuw zien, de volgende dag haalden ze een betere tijd.

Vervolgfase van het experiment: Hij liet de mensen een bepaald aantal uren oefenen, bij één groep werden de uren verdeeld over 2 of meerdere dagen, bij de andere groep oefenden ze allemaal de uren achter elkaar.

De mensen uit die groep waarvan de uren gespreid waren over verschillende dagen maakten sneller vooruitgang (tip voor studenten :wink: ).

Zijn conclusie uit dit onderzoek was dat het er op lijkt dat je tijdens de REM-fase leert van jouw fouten door ze in jouw dromen steeds weer opnieuw te beleven. Op die manier zie je de volgende keer de fout eerder aankomen en kan je de fout voorkomen.

Berichten: 20

Re: De uren slaap voor 12 uur tellen dubbel..?

Wat een mooi uitgewerkt antwoord. Daar heb ik wat aan.

Bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: De uren slaap voor 12 uur tellen dubbel..?

@Albert Davinci
Dit hoort in medisch thuis.
poerkwa?

Allemaal bekende studiekost en ik studeer psychologie [rr]
Verschillende mensen hebben een ander ritme. Iedereen heeft een 24-uurs ritme, de hormonale concentraties verschillen doorheen de dag volgens jouw biologische klok en zorgen ervoor dat je erg actief bent of juist erg moe.
Feitelijk is het gemiddeld circadian ritme een klein tikkeltje meer dan 24 uur (24.2). Mensen kunnen zich aanpassen aan circadiane ritmes van 23-25 uur, maar niet van 22 of 28 uur. De mens is zeer gevoelig voor licht. Deze heeft invloed op het ritme.

De SCN (deel hypothalamus vlak boven optic chiasm) reguleert het circadiaan ritme. Bij beschadiging komt er ook wel een ritme uit maar die is minder allert op licht om de mens heen. (NB geinig is dat dit licht niet eens in de ogen hoeft te schijnen... men heeft onderzoek gedaan naar beschijnen van knieholtes terwijl mensen dagen in in schemer zaten... zelfs dat bleek invloed te hebben :wink: )

Nachtelijke werkzaamheden zullen je circadian ritme niet veranderen daar bezigheden hierop veel minder invloed hebben dan licht.

Mensen kunnen dit het best aan door echt lekker donker te slapen en tijdens waken door te brengen in fel licht.

Je circadiaan ritme kan wel verschuiven doordat je melatonine spiegel verschuift (hormoon waar je slaperig van wordt)... een bekend voorbeeld is die van de tienerjaren.. tienerritmes zijn een stukje verschoven. Ze zouden eigenlijk het best wat later op school verwacht kunnen worden...
Er zijn 2 verschillende fasen tijdens het slapen: de diepe slaap en de REM-slaap.  

Dit zijn dus 2 verschillende dingen! De diepe slaap dient voor het herstelwerk, de REM-(Rapid Eyes Movement)slaap is de fase tijdens welke je droomt, deze duurt wat korter en in deze fase slaap je wat minder diep, de hersenen zijn zelfs actiever tijdens de REM-slaap dan overdag.  
Nope, we kennen 5 stadia van slaap.

wb REM-slaap: de eerste treedt in na ong. 60-90 minuten. Het is zo dat je van stadium in stadium glijdt. De REM periodes worden al naar gelang de nacht vordert steeds langer.

Het is niet zo dat dit de enige droom-slaap zou zijn. REM is alleen intenser. Mensen rapporteren die ook buiten de REM slaap. mn ook emoties meen ik.

Mensen met hersenbeschadigingen hebben wel REM slaap maar rapporteren soms geen dromen bij wekken uit de REM.
Bonum vinum laetificat cor hominis

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: De uren slaap voor 12 uur tellen dubbel..?

Mensen met hersenbeschadigingen hebben wel REM slaap maar rapporteren soms geen dromen bij wekken uit de REM.
Zo algemeen als jij het nu stelt is het natuurlijk niet, maar goed, wellicht bedoel je dat ook niet.

verder kan dit topic (zoals meerdere) zowel in medisch als hier, en aangezien het hier al staat laat ik het hier maar staan.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: De uren slaap voor 12 uur tellen dubbel..?

Klopt WS, soms, als een voorbeeldje. Om te illustreren dat REM niet = dromen. Want dat is pas algemeen :wink:
Bonum vinum laetificat cor hominis

Berichten: 3.165

Re: De uren slaap voor 12 uur tellen dubbel..?

Nope, we kennen 5 stadia van slaap.  

wb REM-slaap: de eerste treedt in na ong. 60-90 minuten. Het is zo dat je van stadium in stadium glijdt. De REM periodes worden al naar gelang de nacht vordert steeds langer.  

Het is niet zo dat dit de enige droom-slaap zou zijn. REM is alleen intenser. Mensen rapporteren die ook buiten de REM slaap. mn ook emoties meen ik.  
klopt, de 5 fasen zijn gecategoriseerd op basis van de 5 verschillende fasen van hersenactiviteit.
Klopt WS, soms, als een voorbeeldje. Om te illustreren dat REM niet = dromen. Want dat is pas algemeen
Ik denk niet dat de TS daarin geïnteresseerd is.

Hij/zij vraagt om practisch advies.

Ik ben al blij als mensen beseffen dat er een hoofdonderverdeling is tussen de droomslaap en de diepe slaap. Als je het te ingewikkeld maakt dan leidt dat alleen maar tot verwarring. Ik heb ook niet bedoeld dat er precies 2 fasen zijn, ik wilde enkel duidelijk stellen dat dit 2 verschillende fasen zijn omdat de TS dacht dat de REM-fase hetzelfde is als de diepe slaap. Dat er verschillende droomfasen zijn waarvan de REM-fase er maar één is is wellicht wat minder interessant en relevant voor hem.
Mensen met hersenbeschadigingen hebben wel REM slaap maar rapporteren soms geen dromen bij wekken uit de REM.
Het is natuurlijk maar net welk deel van de hersenen beschadigd is. Zo zijn er bijvoorbeeld mensen die wel kunnen zien maar zich daar niet bewust van zijn dat ze kunnen zien, daar zal jij ws ook over gelezen hebben.

Het is dan ook niet duidelijk zonder meer gegevens ofdat deze mensen niet dromen ofdat ze de dromen niet waarnemen maar dat is offtopic.

Nog een tip voor de ongelukkigen onder ons die nachtwerk moeten doen: er zijn van die speciale lampen die als functie hebben om winterdepressie tegen te gaan. Als je 's nachts tijdens jouw dienst dat licht gebruikt dan zal je ook wat makkelijker slapen overdag.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: De uren slaap voor 12 uur tellen dubbel..?

Dus als ik het bovenstaande goed begrijp is een optimale afstemming van het slaapritme op de biologische klok hetgeen waarop gelet moet worden om een optimale nachtrust te garanderen? En is een onderscheid tussen slaapuren voor en na 12 uur 's nachts daarmee dus totaal niet belangrijk?
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 1.293

Re: De uren slaap voor 12 uur tellen dubbel..?

Nog een tip voor de ongelukkigen onder ons die nachtwerk moeten doen: er zijn van die speciale lampen die als functie hebben om winterdepressie tegen te gaan. Als je 's nachts tijdens jouw dienst dat licht gebruikt dan zal je ook wat makkelijker slapen overdag.
Die lampen die gebruikt worden voor lichttherapie moeten 10.000 lux opbrengen, dat doet de phillips huis-tuin-en-keuken verlichting niet hoor.
Dus als ik het bovenstaande goed begrijp is een optimale afstemming van het slaapritme op de biologische klok hetgeen waarop gelet moet worden om een optimale nachtrust te garanderen? En is een onderscheid tussen slaapuren voor en na 12 uur 's nachts daarmee dus totaal niet belangrijk?
Juist. Er is bij mijn weten geen reden om aan te nemen dat het onderscheid er is. Maar goed, ik ben geen slaapexpert, ik ben wel geinteresseerd en zal er eens oude studieboeken op naslaan hoe het ook alweer zit.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: De uren slaap voor 12 uur tellen dubbel..?

Ik wordt meestal rond 0530 vanzelf wakker en ben vrijwel direct klaar wakker, fris en zo. Dit is vrijwel onafhankelijk van hoe laat ik op bed ga. Alleen als ik 2 of meer dagen achter elkaar pas later dan 0000 op bed lig wil ik nog wel eens door slapen. Meestal ga ik rond 2200 op bed.

Als het moet dan kan ik ook wel functioneren op 20-30 minuten slapen elke 3-4 uur, maar dat is te saai gedurende de nacht: De meeste mensen houden dan hun 'winterslaap' :wink: Je krijgt wel veel gedaan in de extra tijd die je zo krijgt. Dit is echter niet vol te houden als je niets te doen hebt in die extra tijd: Vervelling maakt je vermoeid. Bovendien is het slecht te combineren met kantoortijden.

Gedurende week nadat de klok een uur voor of achter uit is gezet heb ik een jetlag-achtig iets; Ik zou het zeer op prijs stellen als men dat zou afschaffen en in plaats daarvan de kantoortijden zou aanpassen...
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 773

Re: De uren slaap voor 12 uur tellen dubbel..?

Gedurende week nadat de klok een uur voor of achter uit is gezet heb ik een jetlag-achtig iets; Ik zou het zeer op prijs stellen als men dat zou afschaffen en in plaats daarvan de kantoortijden zou aanpassen...


Dat zou toch geen enkel verschil maken met wat nu gebeurd? of je nou alles aanpast, of alleen de kantoortijden.. buiten kantoortijden moet je zelf maar weten wat je doet, dus dan hoef je van niemand alles een uur te verschuiven hoor! als jij een uur later of vroeger je avondeten wil, so be it, niemand houd je tegen!

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 5.079

Re: De uren slaap voor 12 uur tellen dubbel..?

WendyTje schreef:
gmlk schreef:
Gedurende week nadat de klok een uur voor of achter uit is gezet heb ik een jetlag-achtig iets; Ik zou het zeer op prijs stellen als men dat zou afschaffen en in plaats daarvan de kantoortijden zou aanpassen...
Dat zou toch geen enkel verschil maken met wat nu gebeurd? of je nou alles aanpast, of alleen de kantoortijden.. buiten kantoortijden moet je zelf maar weten wat je doet, dus dan hoef je van niemand alles een uur te verschuiven hoor! als jij een uur later of vroeger je avondeten wil, so be it, niemand houd je tegen!
True. Daarom vind ik het zelf ook zo raar. Geen idee wat de oorzaak is.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.



There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Gebruikersavatar
Berichten: 579

Re: De uren slaap voor 12 uur tellen dubbel..?

Bonum vinum laetificat cor hominis

Reageer