De uren slaap voor 12 uur tellen dubbel..?

Moderator: Rhiannon

Reageer
Berichten: 20

De uren slaap voor 12 uur tellen dubbel..?

Ik kon deze gezegde nog niet, tot voor kort. Misschien is het iets van vroeger waar moeders hun kroost mee om de oren sloeg

als ze moe en uitgeput het bed uit rolden. Nu ben ik niet zo bekend in die "boeren Almanac" spreuken en leidde dat gister tot

een discussie met mijn partner. Dus ik dacht; ik ga een hulplijn gebruiken. Ik vraag het publiek. [rr] Hoe letterlijk moet ik de gezegde

nu opvatten? Bij mij was bekend dat een goede diepe of wel rem slaap van belang is om uitgerust aan de nieuwe dag te kunnen

beginnen. Dus probeer ik ook naar die wetenschap te leven. Ik werk al jaren op onregelmatige tijden en mijn biologische klok

is al zodanig door de war geschopt dat ik er soms geen erg meer in heb op welke tijd van de dag ik op sta en naar bed ga.

Als ik maar die 7 á 8 uur slaap krijg die mijn lichaam nodig heeft. Wat is jullie mening hier over?

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: De uren slaap voor 12 uur tellen dubbel..?

Ik heb er geen verstand van, maar als ik na 12 uur naar bed ga, 7 a 8 uur slaap en dan laat opsta voel ik me op die dag slaperiger dan wanneer ik voor 12 uur naar bed ga, 7 a 8 uur slaap en dan vroeg op sta.

Berichten: 3.165

Re: De uren slaap voor 12 uur tellen dubbel..?

Dit hoort in medisch thuis.

Het is bekend uit wetenschappelijke studies dat mensen die onregelmatig werk doen, vooral nachtwerk, sneller ziek worden en vroeger sterven. Ofdat dat nu te maken heeft met een algeheel slaaptekort doordat je niet makkelijk in slaap valt of het onregelmatige slapen (slapen als je volgens jouw biologische klok wakker moet zijn), dat weet ik niet. Feit is dat het ongezond is op macroniveau en daarom het best beperkt zou worden tot het noodzakelijke (productiewerk 's nacht is mi niet noodzakelijk [rr] ).

Nu even over mensen die normale werktijden hebben: