[Wiskunde] Vraagstuk eenparige beweging

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 2

[Wiskunde] Vraagstuk eenparige beweging

denkertje

2 voertuigen bevinden zich op 240 km van elkaar. Ze rijden naar elkaar toe, de eerste vertrekt om 08:30u en rijdt onafgebroken aan 100 km/u. De tweede wagen vertrekt 20 minuten later, rijdt gedurende 1 uur 120km/u en stopt vervolgens een kwartier en rijdt dan aan 90km/u verder.

Waar en waneer ontmoeten ze elkaar?

Dit vind ik nogal een moeilijk vraagstuk, wie voelt er zich geroepen om mij te helpen:)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [Wiskunde] Vraagstuk eenparige beweging

Op het moment dat de tweede auto begint te rijden, heeft de eerste al 100/3 km afgelegd en is het 08:50 uur. De afstand tussen beide auto's is dan dus nog maar 207 km

Vervolgens rijden de auto's met 100+120 = 220 km/h naar elkaar toe. Dat betekent dat zij elkaar na 207/220*60 = 56 minuten nadat de tweede auto is vertrokken ontmoeten. Het tijdstip is dan dus 09:46

Probeer nu zelf eens uit te vinden waar ze elkaar ontmoeten.

ps: vergeet vervolgens de huiswerktags niet.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Wiskunde] Vraagstuk eenparige beweging

Als je er niet goed aan uitkomt, splits het vraagstuk op in delen (een deel waar slechts één auto rijdt, volgende deel rijden ze allebei, dan staat er weer één stil, ...) en los het zo systematisch op.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 2

Re: [Wiskunde] Vraagstuk eenparige beweging

bedankt Bart nu snap ik het en kan weer verder [rr]

Reageer