Springen naar inhoud

zwaartekracht gaat van alles uit

• Log in om te kunnen reageren

Gurdebeke

Gurdebeke

• >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 september 2006 - 14:20

In het (controversiŽle) boek 'sneller dan de snelheid van het licht' beweert Jo„o Magueijo het volgende:

... Er gaat werkelijk zwaartekracht uit van alles wat bestaat, of het nu om warmte, licht, magnetische velden of zelfs zwaartekracht zelf gaat. Dit verschijnsel zorgt er echter voor dat de wiskunde van de relativiteit zo ingewikkeld is:..." (p. 88 )

Hij zegt dit dus in kader van relativiteit. Ik heb hier nu wel enkele boeken en cursussen over relativiteit liggen, maar waar moet ik precies zoeken om een wiskundige versie te zien van deze bewering? Ik bedoel, waar wordt dat voorspeld?

groenten
Pieter
tijd is een truc van de Natuur om te voorkomen dat alles op het zelfde moment gebeurt - John A. Wheeler

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X

• >1k berichten
  • 2383 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 september 2006 - 16:54

Als die boeken over algemene relativiteit gaan zou ik zeggen: ergens in het begin.

alles wat energie heeft oefent zwaartekracht uit, die zwaartekracht manifesteert zich via tijd-ruimtekrommingen. Maar die krommingen bezitten zelf ook weer energie waardoor de krommingen zelf ook weer zwaartekracht uitoefenen en daarmee weer tijd-ruimtekrommingen veroorzaken etc... Zwaartekracht oefent dus kracht uit op zichzelf.

dit is een van de basisprincipes van algemene relativiteitstheorie.

Gurdebeke

Gurdebeke

• >25 berichten
  • 59 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 september 2006 - 17:39

Als die boeken over algemene relativiteit gaan zou ik zeggen: ergens in het begin.

alles wat energie heeft oefent zwaartekracht uit, die zwaartekracht manifesteert zich via tijd-ruimtekrommingen. Maar die krommingen bezitten zelf ook weer energie waardoor de krommingen zelf ook weer zwaartekracht uitoefenen en daarmee weer tijd-ruimtekrommingen veroorzaken etc...  Zwaartekracht oefent dus kracht uit op zichzelf.

dit is een van de basisprincipes van algemene relativiteitstheorie.

dankje [rr]

en is dat iets die zichzelf onderhoudt? waarschijnlijk niet?! De kettingreactie verzwakt dan zeker doorheen de tijd?
tijd is een truc van de Natuur om te voorkomen dat alles op het zelfde moment gebeurt - John A. Wheeler

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X

• >1k berichten
  • 2383 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 september 2006 - 20:51

Hoe dat precies werkt weet ik ook niet maar het gaat idd naar een evenwichtstoestand toe.

wannes

wannes

• >250 berichten
  • 368 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 september 2006 - 21:04

Hoe dat precies werkt weet ik ook niet maar het gaat idd naar een evenwichtstoestand toe.

ik weet er eigenlijk niets van maar ik vermoed dat de kromming die veroozaakt wordt door de kromming van een massa veel kleiner moet zijn, en dat als je de limiet van de som neemt dat die naar een eindig getal gaat anders zou je met een serieus probleem zitten [rr]

Sybke

Sybke

• >250 berichten
  • 599 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 september 2006 - 21:44

Komt die afname niet gewoon door de omgekeerde kwadratenwet?

wannes

wannes

• >250 berichten
  • 368 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 september 2006 - 22:01

Komt die afname niet gewoon door de omgekeerde kwadratenwet?

komt dat nioet op hetzelde neer [rr]

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X

• >1k berichten
  • 2383 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 september 2006 - 22:48

ik weet er eigenlijk niets van maar ik vermoed dat de kromming die veroozaakt wordt door de kromming van een massa veel kleiner moet zijn, en dat als je de limiet van de som neemt dat die naar een eindig getal gaat anders zou je met een serieus probleem zitten [rr]

Zo zou je het kunnen zeggen ja. :)

En dat heeft niks met de omgekeerde kwadratenwet te maken want die geldt voor Newtonse zwaartekracht. In Newtons theorie oefent zwaartekracht geen zwaartekracht op zichzelf uit.

Rudeoffline

Rudeoffline

• >250 berichten
  • 624 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 september 2006 - 11:23

Om algemene relativiteit goed te begrijpen, moet je eerst het equivalentieprincipe goed begrijpen ( met het liftexperiment ) Dat vertaal je naar een stuk differentiaalgeometrie, waarin manifolden vaak losjes worden 'gedefinieerd' als 'ze zien er locaal Euclidisch uit'. Om de veldvergelijkingen dan te begrijpen kun je 2 dingen doen: ze fysisch afleiden, wat in principe een covariante uitbreiding is van de Poissonvergelijking waarbij je energiebehoud gebruikt en covariantie, of je kunt ze a la Hilbert afleiden door een geschikte Langrangiaan te kiezen ( in dit geval de Ricciscalar maal de wortel van minus de determinant van de metriek ) Die eerste afleiding is een stuk sneller gedaan, en ook 'natuurkundiger'.

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 september 2006 - 13:08

ik denk niet dat je deze uitspraak moet zien als de kromming van een veld tov zijn eigen veld. Wat over het algemeen wordt bedoeld is het volgende:
beschouw massaverdeling M1 resp. M2 (of massa-energieverdeling), en bereken bijhorende gravitatievelden g1 en g2. Als je dan een nieuwe verdeling M=M1+M2 beschouwd, dan is het bijhorende gravitatieveld niet g1+g2. Met andere woorden, de kromming van veld 1 oefent een bijkomende invloed uit op de kromming van veld 2 en vice versa. "kromming interageert dus met kromming"
Voor een wiskundige is het natuurlijk makkelijker: "De veldvergelijkingen zijn niet-lineair".

Ik zeg hiermee niet dat ik zeker ben dat het voor het eigen veld verkeerd is wat jullie schreven (je lost het gewoon op en het is moeilijk te zien wat van waar komt, juist owv de niet-lineariteit), maar het is alleszins niet wat over het algemeen wordt bedoeld met de uitspraak.

Ivm Rudeofflines opmerking: Zorgt energiebehoud eigenlijk voor een unieke omzetting naar tensoren? (maw is de einstein-tensor de enige van 2de orde in de metriek die behouden blijft?) Over het algemeen leidt het principe van covariantie immers niet tot een unieke uitdrukking.

Rudeoffline

Rudeoffline

• >250 berichten
  • 624 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 september 2006 - 14:59

Ivm Rudeofflines opmerking: Zorgt energiebehoud eigenlijk voor een unieke omzetting naar tensoren? (maw is de einstein-tensor de enige van 2de orde in de metriek die behouden blijft?) Over het algemeen leidt het principe van covariantie immers niet tot een unieke uitdrukking.

Het principe van covariantie leidt vaak niet naar unieke uitdrukkingen, omdat je vaak willekeurig scalairen ed kunt toevoegen aan je uitdrukkingen; het principe van Langrangianen construeren is daar een mooi voorbeeld van.

Ik geloof dat de Einsteintensor plus een constante maal de metriek de meest algemene tensor is die 2e orde in de metriek is ( dat wil je ook, want je kunt immers altijd coordinaten kiezen waarin de metriek constant is en de eerste afgeleides 0, en de tweede afgeleides ongelijk aan 0 ) Dat is ook de origin van de kosmologische constante. Ik zou dit echter even na moeten kijken.

Interessant is om te zien dat Einstein op een bepaald punt ( in 1913 geloof ik ) met veldvergelijkingen kwam, waarin een constante maal de stresstensor gelijk is aan de Riccitensor. Dat je hierdoor geen energiebehoud kunt krijgen, heeft hem er toe doen leiden om de Einsteintensor te construeren.

Math-E-Mad-X

Math-E-Mad-X

• >1k berichten
  • 2383 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 september 2006 - 23:05

Het niet lineair zijn van de veldvergelijkingen heeft exact de fysische interpretatie van een op zichzelf werkend veld. :)

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 25 september 2006 - 02:26

Het niet lineair zijn van de veldvergelijkingen heeft exact de fysische interpretatie van een op zichzelf werkend veld.  :)

ok :-)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures