Springen naar inhoud

Mozes' vrede of Mozes' oorlog?

• Log in om te kunnen reageren

Vitruvius

Vitruvius

• >25 berichten
  • 60 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 september 2006 - 15:21

Al eeuwen woeden er godsdienstoorlogen. Zowel binnen bepaalde religies als religies tegen elkaar. Bijvoorbeeld de katholieken en de protestanten, en de sjiieten en soennieten. Maar ondanks dat een religie intern overhoop ligt, zoekt zij als geheel vaak een andere religie op om deze te bekritiseren.
Ik doel hierbij op de wrijvingen tussen jodendom, christendom en islam, die zich op dit moment afspelen. Zonder verder in te gaan op de geschiedenis van de zojuist genoemde religies, valt er duidelijk te zeggen dat de heilige boeken van iedere religie grote overeenkomsten vertonen.
De Tenach (jodendom) en het Oude Testament (christendom) zijn zelfs zo met elkaar verweven dat zij samen ook wel ‘Hebreeuwse Bijbel’ worden genoemd. Niet geheel onbekend, want het is algemeen bekend dat het christendom is ontstaan uit wat men een ‘joodse sekte’ noemt, bestaande uit Jezus en zijn apostelen.
En ook de Koran kent grote overeenkomsten met de heilige boeken van de joden en christenen. Een belangrijk voorbeeld is het verhaal van Mozes’ leven. Mozes is zowel in het jodendom, christendom en de islam een belangrijk profeet.
Je kan niet zeggen dat de oorsprong van het huidige geweld zich volledig in de heilige boeken bevindt. Dat is onjuist. In de Koran worden de Thora, het Oude Testament en andere Bijbelboeken ook als belangrijke boeken beschouwd. Maar de Koran is volgens de moslims wel de juiste interpretatie van God, al is niet duidelijk welk gedeelte werkelijk door God is geopenbaard en welke niet. Er is dus wel respect voor andere godsdiensten, alleen het feit dat hun interpretatie anders is, maakt het verschil.
En dan is het eerste fundament van de godsdienstoorlogen: Elke religie beschouwt zijn interpretatie als de juiste. En dit varieert van piepkleine afscheidingen tot grotere stromingen, zoals het protestantisme en het soennisme. Overigens, zulke discussies komen ook voor bij politieke stromingen als het communisme.
En bij de strijd tegen ‘andere interpretaties’ komen gewelddadige passages – die overigens in élk heilig boek voorkomen – goed van pas. Het waren immers de ‘woorden van God. God heeft het bevolen, dus het is geoorloofd. Een goed voorbeeld is de passage dat iedere krijger die sterft voor zijn geloof in het paradijs zal komen.
De oorsprong van het huidige geweld bevindt zich dus indirect in de heilige boeken. Er is respect voor andere religies, maar hun interpretatie van God is onjuist – zodat het respect alsnog de grond in wordt getrapt door een tegenstrijdigheid.
Dan ben ik nu aangekomen bij een standpunt uit de Koran, waar ik enige toekomst in zie: Allah is dezelfde god als de God van joden en christenen. Alleen de leer wijkt af.
Stel, het blijkt dat we allemaal in dezelfde God geloven. Maakt dat dat alle religies samensmelten tot een grote wereldreligie? Nee. Iedere religie is ondertussen zo vertakt op zijn eigen wijze (ten opzichte van de leer), dat het niet meer samen te smelten valt. Maar kunnen zij wel onder één dak samenleven?
De vraag is dus: Nu alle religies de ruimte hebben om te discussiëren – vanuit het opzicht dat alles wijdverbreid en vertakt is, en dat de ene religie de ander niet is, zal het geweld dan afnemen wanneer het bij iedereen bekend wordt dat wij allen in dezelfde God geloven? Ook al zijn de interpretaties zo verschillend geworden?
Daarmee krijgt de discussie dus minder ruimte, deze wordt een niveau hoger verplaatst. Vergelijk het met een piramide, die de evolutie van religie voorstelt. Als de discussie minder ruimte verkrijgt door een ‘verbroederende theorie’ (“Wij geloven in dezelfde God”), zal het geweld dan afnemen?
Of zal blijken dat de religies toch te weinig met elkaar gemeen hebben om deze onder één dak te plaatsen, en zal het geweld juist toenemen? Zal de discussie over de juiste interpretatie dan helemáál een debat zonder einde worden?
Wordt de link van Mozes, die tussen het jodendom, het christendom en de islam te plaatsen valt, Mozes’ vrede of Mozes’ oorlog?
Zal er wereldvrede komen – of zal het de religies nog verder separeren?

N.B. Deze tekst is puur hypothetisch geschreven, vanuit een neutraal standpunt. Ikzelf zou ook niet weten wat de beste optie is. Daarom stel ik dit punt ter discussie.
I know that many will call this useless work.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Henriette

Henriette

• >250 berichten
  • 579 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 september 2006 - 19:05

Wordt de link van Mozes, die tussen het jodendom, het christendom en de islam te plaatsen valt, Mozes’ vrede of Mozes’ oorlog?

Ik denk dat je Abraham voor ogen hebt...

De vraag is dus: Nu alle religies de ruimte hebben om te discussiëren – vanuit het opzicht dat alles wijdverbreid en vertakt is, en dat de ene religie de ander niet is, zal het geweld dan afnemen wanneer het bij iedereen bekend wordt dat wij allen in dezelfde God geloven? Ook al zijn de interpretaties zo verschillend geworden?

Nee... weet wel zeker van niet. Het is een oud gegeven waar je mee komt. En men vecht juist vanwege de interpraties.
Deden de katholieken en protestanten toch ook? (denk inquisitie.... en nog veel meer)
Bonum vinum laetificat cor hominis

Vitruvius

Vitruvius

• >25 berichten
  • 60 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 september 2006 - 12:05

Ik denk dat je Abraham voor ogen hebt...

Abraham inderdaad ook, evenals Mozes. Zo zullen er vast nog meer verbanden zijn tussen het jodendom, christendom en de islam.

Nee... weet wel zeker van niet. Het is een oud gegeven waar je mee komt. En men vecht juist vanwege de interpraties.  
Deden de katholieken en protestanten toch ook? (denk inquisitie.... en nog veel meer)

Inderdaad, dat deden de katholieken en protestanten. Dat is ook het geval bij de sjiieten en soennieten, lijkt me zo. Maar afgezien van de meningsverschillen binnen religies; zou de theorie 'we geloven allemaal in dezelfde God' wél toepasbaar zijn op het jodendom, christendom en de islam als geheel? Als het 'blok' wat ze vormen bij hun meningsverschillen tegen elkaar?
En dan bedoel ik: wanneer iedere jood, christen en moslim weet dat we in dezelfde God geloven. Want is iedere gelovige uit deze drie religies zich er van bewust, dat dat zo zou kunnen zijn?

Henriette

Henriette

• >250 berichten
  • 579 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 september 2006 - 16:19

ook 2 katholieken (of islamieten of joden) twisten om wat ze denken dat God vindt [rr]

Wie gaat bepalen wat de "juiste" interpretaties zijn ...

Vitruvius

Vitruvius

• >25 berichten
  • 60 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 september 2006 - 16:36

Inderdaad, zoals ik al zei: binnen een religie liggen ze vaak ook met elkaar overhoop. Dat was zo met de katholieken en de protestanten, dat is zo met de sjiieten en de soennieten.
Maar wat bedoel je met "juiste interpretaties"?
Mijn mening is: Geen enkele interpretatie is verkeerd. De joodse, christelijke of islamitische leer; ik heb er geen moeite mee. Met alledrie niet. Maar het punt is wel dat ze hun geloof vreedzaam zouden moeten uitoefenen.
En zou de gedachte dat we allemaal in dezelfde God geloven dan helpen?
Gezien in de driehoek jodendom-christendom-islam, terwijl we de stromingen binnen elke religie erbuiten houden?

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 20 september 2006 - 17:16

Ik denk dat alleen God het oordeel kan (en mag) vellen over wat de juiste interpretatie is.

Stel je voor dat god aan jouw vraagt jouw geloof uit te leggen? Wat zou je tegen hem kunnen zeggen? (Vooral als het 'de verkeerde' god (niet de jouwe) lijkt me dit erg moeilijk)

Toch denk ik dat god onwetendheid niet tegen iemand zou houden, behalve wellicht als iemand beter had kunnen weten... maar ik neem aan dat god er juist op uit zou zijn om zo veel mogelijk mensen te behouden, niet om ze te doden. :/
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 september 2006 - 17:20

hoe kan dat als er ontelbare godsbeelden zijn? welke van die miljarden goden geeft dan de juiste uitspraak?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

Vitruvius

Vitruvius

• >25 berichten
  • 60 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 september 2006 - 17:26

Maar als we nu eens niet kijken naar wát de juiste religie is én wie de juiste god is.
Geef eens een concreet antwoord op de vraag: Als iedereen zou weten dat we in dezelfde god geloven - en dan in ieder geval de joden, christenen en moslims - zou dit dan een hoop geweld besparen?
Al kan het niet bewezen worden, maar als het in ieder geval als richtlijn geïntroduceerd wordt?

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 september 2006 - 17:30

nja, de profeten verschillen wel, en erg veel ook. elk geloof ziet de profeet als boodschapper van hun god, we kunnen duidelijk zien dat elke profeet heel verschillende boodschappen heeft, hoe kan die god dan hetzelfde zijn? of voert hij een geniepig experimentje uit??

- Robert Heinlein -

Vitruvius

Vitruvius

• >25 berichten
  • 60 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 september 2006 - 17:43

hoe kan die god dan hetzelfde zijn? of voert hij een geniepig experimentje uit??

Dat zal altijd de vraag blijven. Maar ik had in de eerste post al geschreven dat er in de Koran staat dat Allah dezelfde is als de God van de joden en christenen.
Tenminste, zo staat het op Wikipedia. Om nu niet door te gaan over het punt dat de interpretaties verschillen, maar bij het citaat uit de Koran te blijven: Als iedereen dat weet, en dat als richtlijn gebruikt, zal het geweld dan af- of nog verder toenemen?

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 september 2006 - 17:47

ik denk dat het geweld daar niet aan ligt, maar aan de boodschap van de profeten en die zullen altijd verschillen. ik denk ook niet dat mensen dat willen accepteren, aangezien ze zien dat hun geloof heel anders is dan het andere maar dat hun god toch dezelfde zou zijn. dat klinkt mij trouwens ook niet logisch in de oren, aangezien ze allemaal zeggen het enige ware geloof te hebben.

- Robert Heinlein -

Vitruvius

Vitruvius

• >25 berichten
  • 60 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 september 2006 - 17:56

Dus eigenlijk is dat citaat uit de Koran niet meer op de maatschappij van vandaag toe te passen? Omdat de religies zo ver uit elkaar zijn gegroeid?

Henriette

Henriette

• >250 berichten
  • 579 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 september 2006 - 17:58

Mijn mening is: Geen enkele interpretatie is verkeerd. De joodse, christelijke of islamitische leer; ik heb er geen moeite mee. Met alledrie niet. Maar het punt is wel dat ze hun geloof vreedzaam zouden moeten uitoefenen.  
En zou de gedachte dat we allemaal in dezelfde God geloven dan helpen?

Interpretaties zijn persoonlijke meningen... is idd niet een oordeel aan te plakken.. dat bedoelde ik ook.

Dit alleen al zou helpen. En acceptatie van de ander en zijn persoonlijke mening. Hoeven we om de lieve vrede niet eens hetzelfde te geloven. Gelukkig maar want dat is onmogelijk. [rr]

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 september 2006 - 18:00

ik denk het wel. maar of het daardoor komt, de religies liggen zoiezo al erg ver uit elkaar, het jodendom en het christendom vertonen wel zeer veer gelijkenissen (aangezien het christendom een afgesplitste tak is van de jodendom) maar de islam is volgens mij iets heel anders, misschien minder in de heilige boeken (heb er niet zoveel verstand van [rr]) maar in de praktijk is dat zeer duidelijk te zien toch?

- Robert Heinlein -

qrnlk

qrnlk

• >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 20 september 2006 - 18:41

Het huidige judaïsme bestaat uit een veelvoud van afsplitsingen, net als dat het huidige christenheid (christenisme?), en ook zo het huidige islamisme. Geen van allen zijn volledig gelijk gebleven de afgelopen eeuwen, ze hebben zich in mindere of meerdere mate aangepast aan de omstandigheden. Geen een ervan kan in volledige mate overeenkomen met de manier waarom de stichters van de geloven het beleefden.

Het achtervoegsel -dom heeft bij mij de gedachten van "leven als" of als een vorm van "zijn"; -isme betreft volgens mij meer de theologie en filosofie; terwijl -heid meer een verzamel term is voor alle organisaties, genootschappen, etc....
Dan krijgt je dus Christendom, Juda/Jodendom, Islamdom; Christenisme, Judaïsme, Islamisme; Christenheid, Juda/Jodenheid, Islamheid.
Merk op dat lang niet elke religie in gelijke mate deze structuren heeft ontwikkeld. Islam en Judaisme is bijvoorbeeld nog erg gekoppeld aan politieke machten en heeft nog geen onafhankelijk/zelfstandige organisaties ontwikkeld.
Persoonlijk vind ik dit erg opmerkelijk.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets – Steve Jobs

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures