Springen naar inhoud

Als heel veel Chinezen een auto gaan kopen


  • Log in om te kunnen reageren

#1

ster100

    ster100


  • >25 berichten
  • 52 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 september 2006 - 23:40

Stel dat alle Chinezen die ouder zijn dan 18 jaar vandaag een auto willen kopen.
Hoeveel jaar zoe het dan duren voordat de autoproduktie wereldwijd weer op een mormaal punt is beland? M.a.w. komt heel Europa en b.v. de VS dan dan zonder auto te zitten?
Wat denken jullie?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

Rude

    Rude


  • >250 berichten
  • 393 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 september 2006 - 15:24

Nee dat denk ik niet, want
1) zelfs al zouden ze dat willen, ze kunnen het niet betalen
2) dan gaan ze zelf produceren
Het is zwart met een witte dop en het lijnt je opstelling uit... Calibrero
Het is groen en het synchroniseert je signaal... Kermit de Trigger
Als je teveel energie hebt, kun je beter een andere baan zoeken.

#3

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 september 2006 - 15:29

Het zou wel eens zo kunnen zijn dat we dan beter maar geen auto meer gaan kopen ook, want dan wordt de benzine toch onbetaalbaar......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#4

wombat

    wombat


  • >250 berichten
  • 582 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 september 2006 - 19:49

En de auto zal in het algemeen ook veel duurder worden door de grote vraag.
Grondstoffen worden veel duurder want er rijdt dan misschien een miljard auto's meer op aarde.
Het eerste wiel was echt niet rond

#5

Hoogvlieger

    Hoogvlieger


  • >250 berichten
  • 267 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 september 2006 - 21:51

Het zou wel eens zo kunnen zijn dat we dan beter maar geen auto meer gaan kopen ook, want dan wordt de benzine toch onbetaalbaar......


Als ik al die 'doomsday' scenario's mag geloven hebben we de Chinezen daar niet voor nodig, binnen enkele jaren krijgen wij dat ook wel voor elkaar.

#6

qrnlk

    qrnlk


  • >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 20 september 2006 - 22:00

Mochten die 1-komma-nog-wat miljard Chinezen inderdaad allemaal een eigen auto willen dan moeten ze noodgedwongen wel hun eigen autos ontwikkelen en bouwen. Ze moeten ten eerste het energie probleem oplossen voor het gebruik van hun autos en ten tweede moeten ze het te kort aan grondstoffen voor de productie van deze (maximaal 1-komma-nog-wat miljard) autos oplossen. (En ik wil niet eens aan de revolutie van stedelijke (her)inrichting denken die nodig is om grid-lock te voorkomen).

Als de Chinezen dit lukt dan hebben ze waarschijnlijk meer gedaan voor de mensheid dan enig ander volk in de hele geschiedenis, hooguit met uitzondering van het volk die het alfabet heeft uitgevonden.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets Ė Steve Jobs

#7

jandevoght

    jandevoght


  • >25 berichten
  • 53 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 september 2006 - 11:56

Maar is dat niet een beetje egoÔstisch? Wij hebben alle welvaart, als zij dezelfde welvaart willen moeten zij dan eerst oplossingen zoeken voor problemen die WIJ notebene veroorzaakt hebben? Is het niet zo dat wij alles moeten in het werk stellen om deze problemen op te lossen zodat de rest van de wereld uiteindelijk zonder problemen ook onze welvaart kan evenaren? Of is dit een utopie?

#8

qrnlk

    qrnlk


  • >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 21 september 2006 - 12:37

Ja het is egoistisch, maar het leven is nu eenmaal niet rechtvaardig.

Welk probleem hebben wij volgens jouw veroorzaakt? Energie is altijd al slechts beperkt beschikbaar geweest. Dit is de basis van elke beschaving: Het opzetten van een stabiele bron van arbeidskracht.

Dat het blanke rijke westen toevallig net op het juiste moment de macht en de kennis had om iets met die olie te doen is exact dat: Toeval. We denken soms dat we beter zijn of dat we er recht op hebben maar per saldo is het alleen maar dom geluk hebben. Een fortuinlijk samenloop van omstandigheden. Heeft niets te maken met moraliteit of wijsheid...

Zolang olie nog steeds noodzakelijk blijft en relevant zal men zich niet druk maken over de moraliteit of eerlijkheid van hoe deze olie verdeeld wordt.

Moraliteit volgt altijd op de economische realiteit.

Eens waren slaven de motor van de samenleving, tegenwoordig zijn het machines. In het algemeen volgt moraliteit de economie: Je kunt slavenij niet afschaffen zolang slaven noodzakelijk zijn, pas toen slaven overbodig waren geworden gingen mensen nadenken over de moraliteit er van. Dit is wereldwijd nog steeds zo.

Pas als de markt wegens automatisering geen kinderarbeid meer nodig heeft wordt kinderarbeid afgeschaft. Dit is wereldwijd nog steeds zo.

Pas als de prijs van olie zo hoog gestegen is dat alternatieven goedkoper zijn geworden en deze technologie in de plaats is gekomen van de olie zal men zich druk gaan maken over de moraliteit en risico's van het gebruik van olie.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets Ė Steve Jobs

#9

Lala

    Lala


  • >1k berichten
  • 3149 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 september 2006 - 13:25

Moraliteit volgt altijd op de economische realiteit.

Helaas waarheid als een koe....Wij zijn slechts roependen in de woestijn.

Maar nu weer terug ontopic: Ik snap je vraagstelling niet helemaa, ster100. Hoe kom je erbij dat het westen dan zonder auto zou komen te zitten? Wij hebben toch allemaal al minimaal 1 auto? Als een chinees een auto koopt, is de mijne toch niet opeens weg (tenzij hij de mijne koopt, maar ik denk niet dat dat gebeurt).

Als alle rijgerechtigde chinezen een auto gaan kopen, explodeert de luchtvervuiling aldaar, tezamen met het aantal astma-patienten en aanverwante problematiek.
Appareo decet nihil munditia?

#10

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 23 september 2006 - 12:25

Als die Chinezen allemaal willen autorijden zou dat neerkomen op ca.400 milj.autos,als bij ons de verhouding ong.is.Allemaal niet letterlijk nemen,er zijn ook kindertjes en bejaarden en invaliden.

Ze moeten dan hun hele wegen/infrastructuur grondig uitbreiden en vernieuwen.

Als ze dan efficient en futurisch zouden handelen,gaan ze over op electr.of waterstof voertuigen op een railsgeleidingsysteem,dat Rudolf Das (als futurist) jaren geleden al tekende.

Geen olieslurpende voertuigen,doch dit systeem overslaan en direct op electrische of dus waterstofvoeding!

#11

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 september 2006 - 13:04

Geen olieslurpende voertuigen,doch dit systeem overslaan en direct op electrische of dus waterstofvoeding!

Blijft natuurlijk de interessante vraag hoe ze dan die waterstof gaan fabriceren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#12

oktagon

    oktagon


  • >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 23 september 2006 - 13:12

Ik meen dat er via kernfusie mogelijkheden liggen of mogelijk op de methode-ik weet niet welke-die in het "westen"wordt toegepast.

#13

rodeo.be

    rodeo.be


  • >250 berichten
  • 647 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 september 2006 - 19:14

veel mensen willen een auto kopen

veel vraag, dus de prijzen van de grondstoffen (metaal, plastic, aardolie) stijgen

hierdoor worden niet alleen minder auto's verkocht, maar ook energievriendelijker alternatieven worden relatief gezien goedkoper

==>auto's stijgen sterk in prijs
==>alternatieve materialen (en onderzoek daarin) worden meer gebruikt
???

#14

qrnlk

    qrnlk


  • >5k berichten
  • 5079 berichten
  • Lorentziaan

Geplaatst op 24 september 2006 - 13:36

Olie wordt gebruikt voor zo veel verschillende toepassingen die waardevoller zijn dan het te verbranden. Met de tijd zal olie zo duur worden dat verbranden economische waanzin wordt.

Inderdaad "alternatieven worden realtief gezien goedkoper", ze blijven echter duurder dan alles waar we de afgelopen eeuw aangewend geraakt zijn: We hebben een samenleving opgebouwd die diep afhankelijk is van goedkope energie, zonder goedkope energie veranderen de afwegingen die we moeten maken.

In een wereld van goedkope energie is transport goedkoop en dit maakt centrale massaproductie zeer efficiŽnt. Als transport duurder wordt dan wordt massaproductie minder aantrekkelijk, alternatieven zoals lokaal custom-made worden relatief aantrekkelijker, maar alleen voor de mensen die het nu ook al kunnen betalen.

Kun je genoeg auto's maken zonder massaproductie? Hebben we straks een auto-industrie of auto-gilde? Vergelijkbare vragen kun je stellen voor de hele economie.

Deze energie crisis kan theoretisch zo erg worden dat minder dan 10% van de mensheid het overleeft. Minder mensen hebben minder energie nodig... en laten we niet vergeten dat dit vooral de volkeren zal treffen die het meest afhankelijk zijn geworden.

Hoe dan ook zal de samenleving die deze energie crisis overleeft fundamenteel anders leven dan wij. Hun economische realiteit zal beduidend andere regels kennen dan de onze. Dit zal onvermijdelijk gevolgen hebben op elk ander vlak: moraliteit, cultuur, gezondheid, educatie, populatie, etc.
Any sufficiently analyzed magic is indistinguishable from science.
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

There is no theory of protecting content other than keeping secrets Ė Steve Jobs

#15

Schwartz

    Schwartz


  • >250 berichten
  • 691 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 24 september 2006 - 15:18

Het is een probleem wat zeer zeker een item is.
Infrastructuur is met zoveel mensen zo aangemaakt.
Auto's zijn helemaal niet duur...
Ja, de nieuwste Mercedes met tiptronische versnellingsbakken en computergestuurde injectiemotoren met de rest....
De Chinezen gaan goedkope auto's bouwen met oude motoren ontwerpen etc.
Deze zijn niet milieuvriendelijk maar wel zuinig voor de portemonnee.
Oke ze verbruiken meer benzine of diesel maar dat is maar een klein voordeel.
10.000 km per jaar bij 1 op 15 of 1 op 11 scheelt maar 243 liter benzine.
243 maal de werkelijke energieprijs is ongeveer 120 Euro.
Over 10 jaar berekend is dat maar Euro 1200.
Alleen de injectie unit en de boordcomputer plus zooi kost meer.
Dus de Chinezen kopen goedkope auto's die meer verbruiken maar op het einde houden ze geld over.
Het milieu is de grote verliezer.
Veel 2e handse auto's gaan naar China om daar nog eens 15 jaar mee te gaan.
Hier heeft men een reparatietarief van 50 Euro per uur en dat is voor arme mensen niet meer op te brengen zodat deze een lening nemen en een 'nieuwe' kopen waardoor de 2e handse naar China en andere landen gaan.
Dus die vervuilende auto's die we nu hebben worden niet vervangen door nieuwen, er komen alleen meer auto's erbij.
(of je rijdt ze total-loss)

Het probleem kan men oplossen door auto's zonder motoren te gaan leveren zodat de oude trouwe motor over gezet kan worden in de nieuwe.
Uiteraard met verbeteringen om de emissie te verlagen.
Het upgraden van motoren.
Maar de Regering zal zoiets blokkeren omdat ze dan minder belastinginkomsten hebben.

Het verbruik van ons en al die Chineze oude auto's wordt groter dan de olieindustrie aankan.
Wie doet er wat aan??????????????
Ik zou het niet meer weten.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures