Springen naar inhoud

[ANW] Klonen (Frankenstein)

• Log in om te kunnen reageren

TheGameMen

TheGameMen

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 september 2006 - 10:03

Hoi !

Ben ik weer met een paar vraagjes:

- Hoe denkt de politiek over het klonen van planten, dieren en mensen ?
- Heeft een kloon ook een gekloonde ziel ?
- Wanneer de emsnheid alleen maar gekloond zou worden sterft zij binnen enige generaties uit , waardoor zou dat veroorzaakt kunnen worden (Ik zelf dacht doordat zij dan altijd dezelfde generatie blijven klonen maar ik weet niet hoe dit goed te formuleren )

Bedankt !!

Freek

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Dalton

Dalton

• >250 berichten
  • 808 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 september 2006 - 11:03

Politiek hou ik me weinig mee bezig.
Maar klonen (en vooral genetisch aanpassen) gebeurt als routine werk op veel laboratoria maar vooral in microorganismes of menselijke (en dierlijke) cellen gekweekt in een pertrischaal.
Dit is de gewoonste zaak van de wereld en wordt niet als bijzonder beschouwd op het lab.

Heeft een kloon ook een gekloonde ziel?
Die vraag kan beter naar een religieus of psychologisch forum.
Heeft een eeneiige tweeling dezelfde ziel?
Zo'n tweeling is feitelijk hetzelfde als een kloon.

Hoe lang de mensheid zou overleven met kloons hangt af van hoe goed er gekloond wordt.
Klonen is hetzelfde als kopieren.
Als je een A4tje kopieert ziet de kopie er net iets slechter uit dan het orgineel.
Als je deze kopie dan weer kopieert is het weer iets slechter etc etc.
Uiteindelijk kun je de tekst niet meer lezen.
Tenzij jouw kopieerapparaat 100% perfect kopieerd (in de praktijk onmogelijk) dan kun je eeuwig doorgaan.
Je kan ook gewoon steeds het orgineel kopieren dan blijven de kopieen ook goed totdat jouw orgineel oud, vergeeld en verkreukeld wordt.

TheGameMen

TheGameMen

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 september 2006 - 12:01

Ok hartelijk bedankt voor je snelle reply !
Super

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44820 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 20 september 2006 - 15:18

- Wanneer de emsnheid alleen maar gekloond zou worden sterft zij binnen enige generaties uit , waardoor zou dat veroorzaakt kunnen worden (Ik zelf dacht doordat zij dan altijd dezelfde generatie blijven klonen maar ik weet niet hoe dit goed te formuleren )

Ook maar een klok horen luiden, maar is "telomeren"(die steeds korter worden) niet een goed sleutelwoord in dit verband?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Dalton

Dalton

• >250 berichten
  • 808 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 september 2006 - 16:55

Ook maar een klok horen luiden, maar is "telomeren"(die steeds korter worden) niet een goed sleutelwoord in dit verband?

Hangt ervan af op welke leeftijd je begint met klonen en welke cellen je daarvoor gebruikt. Jonge cellen hebben nog meer delingen te gaan dan oudere cellen.
Als ik het goed heb kan een mens ongeveer 120 worden met zijn telomeren.

Stamcellen hebben geen last van korte telomeren dus als je die gebruikt kun je vrolijk door blijven klonen.
Nu twijfel ik alleen of je je eerste stamcellen (in de foetus) voor de rest van je leven meedraagt of dat je alleen nog maar de volgende generatie stamcellen hebt.
In het eerste geval kan je klonen wanneer je wilt en in het tweede geval moet je voor je geboorte wat cellen inleveren.

Off topic:
Daarom zijn stamcellen zo "Hot" in de wetenschap. Je kan er hartstikke veel mee kweken en ze zijn te veranderen in alle soorten cellen die je maar wilt.
Ideaal voor een nieuwe nier of 12 nieuwe nieren als je die wilt :wink:
Jammer dat bepaalde religies daar anders over denken.

Telomeren zijn trouwens relatief 'makkelijk' te verlengen. We hebben er allemaal de enzymen voor. En kanker zou niet bestaan als je ze niet kon verlengen.
Vaak worden normale cellen gekruist met kanker cellen (in het lab) zodat de cellen onsterfelijk worden. Doordat de telomeren niet korter worden in deze cellen kun je ze oneindig laten delen. Hybridisatie of immortalisatie heet dit.
In de praktijk is het verlengen van telomeren toch wel lastig omdat de meeste aanpassingen die je maakt zorgt voor kanker.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures