Synchroniseren

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Synchroniseren

hello, kan iemand me precies uitleggen hoe Einstein 2 klokken op verschillende plekken kan syncroniseren met het licht?

alvast bedank

Berichten: 683

Re: Synchroniseren

Je hebt 2 klokken, A en B. De klokken zijn in rust t.o.v. elkaar! Precies tussen de 2 klokken plaats je een flitslamp. Op het moment dat één lichtflits klok A en klok B bereikt, beginnen de klokken te lopen. De klokken staan nu gelijk in het inertiaalstelsel van de beide klokken!

Re: Synchroniseren

Je hebt 2 klokken, A en B. De klokken zijn in rust t.o.v. elkaar! Precies tussen de 2 klokken plaats je een flitslamp. Op het moment dat één lichtflits klok A en klok B bereikt, beginnen de klokken te lopen. De klokken staan nu gelijk in het inertiaalstelsel van de beide klokken!
Is dit de methode die Einstein gebruikte? Ik had iets gelezen over de volgende.

vanuit A een lichtflits sturen naar B, op B staat een spiegel, het licht kaatst terug. wanneer het licht weer bij A terugkeerdee, noemt men delta t, t0. de klok bij B is dan t0/2 zoiets. Ik begrijp de laatste gedelte niet.

alvast bedank

Berichten: 683

Re: Synchroniseren

Het komt ongeveer op het zelfde neer. In het stukje van jou gaat er een lichtflits van A naar B en terug, dit duurt een bepaalde tijd t. Als de lichtflits bij B is gaat de klok daar aan na t/2. Wanneer de lichtflits terug is bij A gaat ook daar de klok aan. Nu weet je dat klok A t/2 achter staat op klok B. Om de klokken te synchroniseren zet je klok A t/2 vooruit.

Vergeet niet dat de klokken in rust moeten zijn t.o.v. elkaar en dat het synchroon lopen van de klokken alleen geldt in het inertiaalstelsel van de beide klokken.

Reageer