Springen naar inhoud

God bestaat, en dan?

• Log in om te kunnen reageren

Poll: Wat doe jij? (44 gebruiker(s) hebben cast gestemd)

1. Ik blijf in Hem geloven. Het eeuwenoude raadsel is nu toch opgelost! (13 stemmen [29.55%])

Percentage van stemmen: 29.55%

2. Ik zou verder zoeken naar een nieuwe overtuiging. (5 stemmen [11.36%])

Percentage van stemmen: 11.36%

3. Ik zou me er niet druk om maken. (26 stemmen [59.09%])

Percentage van stemmen: 59.09%

Stem Gasten kunnen niet stemmen

Vitruvius

Vitruvius

• >25 berichten
  • 60 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 september 2006 - 15:18

Ik herinner me nog een uitzending van het programma "Stof", gepresenteerd door filosoof Bas Haring. Tegenwoordig heeft hij alweer een nieuwe serie, maar dat even terzijde.
Hij had het toen o.a. over het bestaan van God. Hij stelde een goede vraag:

Als er ineens een blauw mannetje op aarde zou komen, en zou zeggen dat hij God was. Dit kon wetenschappelijk bewezen worden. Zou je dan - als je gelovig bent - blijven geloven in God, of toch zoeken naar iets anders, iets nieuws?

Zelf dacht hij dat dit laatste wel zo was.
Maar hoe denken jullie daarover? Hoe zouden jullie reageren als je in God zou geloven?
I know that many will call this useless work.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Rogier

Rogier

• >5k berichten
  • 5679 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 september 2006 - 15:23

De "magie van God" zit hem voor veel gelovigen volgens mij juist in het verheven zijn boven de wetenschap, m.a.w. het bestaan van God valt helemaal niet wetenschappelijk aan te tonen (noch uit te sluiten). Op die manier zou God worden gereduceerd tot iets aards, en ik denk dat de gemiddelde gelovige dat helemaal niet wil/hoopt/verwacht.

Er zullen wel hordes mensen reageren met "dat is niet de Ware God" of "deze bedrieger is het werk van Satan" e.d.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 20 september 2006 - 15:38

als het onomstotelijk bewezen zou worden zou ik alleen maar tevreden glimlachen, weer een mysterie opgelegt en een deel van de waarheid ontdekt, dat is het enige wat ik wil, een god of niet [rr] daarom optie 3
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

Apeiron

Apeiron

• >100 berichten
  • 134 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 september 2006 - 11:16

God valt helemaal niet wetenschappelijk aan te tonen (noch uit te sluiten). Op die manier zou God worden gereduceerd tot iets aards, en ik denk dat de gemiddelde gelovige dat helemaal niet wil/hoopt/verwacht.

Maar ook bij een zogenaamde intuÔtieve ervaring van 'God' wordt het toch gereduceerd tot iets aards? Het is dan toch een menselijke ervaring?
Toeval bestaat niet, er zijn alleen ervaringen

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 september 2006 - 11:21

Als niet-gelovige is de vraag niet op mij van toepassing, maar voor gelovigen spring ik Rogier bij. De grote kracht zit net in het mysterieuze, het bovennatuurlijke. Als je dat wegneemt, gaat de aantrekkingskracht voor een stuk verloren. Ik kan me inderdaad inbeelden dat velen dit niet zouden accepteren, en een dergelijk "bewijs" niet eens zouden aanvaarden.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Windsurfer

Windsurfer

• >1k berichten
  • 1293 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 september 2006 - 11:58

Alla moment dat dit gebeuren zou, houdt het geloof in god op te bestaan, want het niet kenbare is inherent aan geloven.
keeping an open mind is a virtue, but not so open that your brains fall out.

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 september 2006 - 14:04

Alla moment dat dit gebeuren zou, houdt het geloof in god op te bestaan, want het niet kenbare is inherent aan geloven.

Mee eens, de formulering van de de poll zou anders moeten. Maar hoe? Als eerste optie: ik blijf Hem trouw? Welke God hebben we het eigenlijk over? De God van Abraham?

De gedachte van een blauw mannetje werkt op m'n lachspieren. Arm mannetje. Zal men het voor zichzelf willen claimen of een ander toe willen schuiven?
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

PNCO

PNCO

• >250 berichten
  • 657 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 september 2006 - 14:08

als het onomstotelijk bewezen zou worden zou ik alleen maar tevreden glimlachen, weer een mysterie opgelegt en een deel van de waarheid ontdekt, dat is het enige wat ik wil, een god of niet [rr] daarom optie 3

Helemaal mee eens! Het lost verder niet zo heel veel op voor jezelf wat de waarheid betreft :?:
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.

Vitruvius

Vitruvius

• >25 berichten
  • 60 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 september 2006 - 15:16

@ TD: Ik denk dat Bas Haring de christelijke God bedoelde. De God van Abraham dus, als ik me niet vergis [rr]

Wat betreft de poll; de keuzemogelijkheden kan ik achteraf niet veranderen zover ik weet. Het had inderdaad iets anders gekund, maar wat ik eerder ook al schreef:
Beantwoord de vraag alsof je gelooft in God. Anders had ik keuzemogelijkheden moeten instellen voor atheÔsten, etc. etc. Als je het vanuit ťťn opzicht bekijkt houdt dat de poll wel objectiever.
I know that many will call this useless work.

Complex

Complex

• >25 berichten
  • 94 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 september 2006 - 15:28

Mijn mening dat God God is
en dat in de bijbel staat dat wie God ziet gewoon dood gaat,
bv Mozes vroeg aan God om zijn gezicht te laten zien,
maar God liet alleen zijn achterkant van zijn hoofd zien om te voorkomen dat Mozes dood ging,
en trouwens volgens de bijbel is de MENS als evenbeeld van GOD 'geschapen', dus dat er een blauwe mannetje komt die zegt dat hij God is klopt niet.

En ten tweede als er ooit een blauw mannetje komt die zegt dat hij God is,
zal de mens sneller dat mannetje doden dan hem aanbidden!!!

Robert

Assassinator

Assassinator

• >1k berichten
  • 4546 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 september 2006 - 15:40

god is god he? nu moet je je wel realiseren dat er voor elk persoon op de wereld een eigen godsbeeld is, dus er zijn ongeveer...6 miljard goden. waarom zou mozes dan dood gaan? hij zou zichzelf zien, is dat dan zo vreemd als je het bovenstaande leest? en als de mens het evenbeeld van die god is, dan weten we hoe die god eruit ziet: als een mens. ook weten we hoe de god zich gedraagt: als een mens. eigenlijk hebben we die god dus al ontdekt, wij zijn het :?: ook wij zijn oppermachtig, we kunnen doen wat we willen, maar dat is wat anders dan dat we nu oppermachtig zijn, want dat zijn we niet :)
(btw, leuke avatar, Avatar is wreed [rr])
'The universe has a way of not caring about what you believe.'

- Robert Heinlein -

Complex

Complex

• >25 berichten
  • 94 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 september 2006 - 15:56

Waarom iedereen die God ziet dood gaat, is omdat Hij zo machtig en zondeloos is dat iedereen die naar hem ziet dood gaat.

Hij heeft de mens als evenbeeld geschapen,maar god gedraagd zich niet als een mens. De eerste mensen (Adam en Eva) hebben als in de eerste week als gezondigd en zo ging dat verder met de mensheid tot Jezus kwam en zichzelf opofferde voor alle zonden die de mansen maken.

Dus als God even gedraagde als de mens, zouden wij ALLANG dood gaan!

God vergeeft altijd iedereen, daarom dat die ook de vrije wil aan de mans heeft gegeven, dus dat elke mens zelf mag beslissen of God bestaat of niet.

Robert

Veertje

Veertje

• >5k berichten
  • 6713 berichten
  • VIP

Geplaatst op 21 september 2006 - 16:32

Zeg, dwalen we niet een beetje af?
Complex, de vraag was niet of er ooit een blauw mannetje zou komen. Het ging erom of mensen, als het bestaan van God eenmaal bewezen is (in de vorm van een blauw mannetje dat neerdaalt bijvoorbeeld), dan weer op zoek zouden gaan naar iets anders ongrijpbaars/mystieks of hoe je het ook wilt noemen.

Dat was de vraag.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

p__

p__

• >1k berichten
  • 2972 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 september 2006 - 18:16

Waarom iedereen die God ziet dood gaat, is omdat Hij zo machtig en zondeloos is dat iedereen die naar hem ziet dood gaat.

Ik denk heel wat anders erover (gebaseerd op ervaringen van mensen): god 'zie' je sowieso niet met je ogen. Mensen die tijdens meditatie hun geest volledig stilmaken voelen vervolgens dat ze oplossen in een grotere aanwezigheid. In dat stadium 'zien' ze ook een soort licht (ze noemen het een luminentie of helderheid) Ook blinden 'zien' dit, en ook doven 'horen' dit, maar het is dus geen zien met de ogen (die zijn immers gesloten) en geen horen met de oren.

Anyway die mensen die lossen hun hele ego dus op, en op dat moment bestaat hun 'ik-ben-een-mens' identiteit niet meer. Ze noemen het ookwel 'sterven voordat je sterft'. Het is dus niet 'je sterft als je god ziet', maar 'je moet jezelf (en alle andere concepten en beelden die je hebt) volledig loslaten om te ervaren hoe het is om god te zijn'.

Complex, de vraag was niet of er ooit een blauw mannetje zou komen. Het ging erom of mensen, als het bestaan van God eenmaal bewezen is (in de vorm van een blauw mannetje dat neerdaalt bijvoorbeeld), dan weer op zoek zouden gaan naar iets anders ongrijpbaars/mystieks of hoe je het ook wilt noemen.

Als bovenstaande mensen god ervaren (ze noemen het zelf geen god), dan kunnen we zeggen dat het tegenovergestelde het geval is. Ze ervaren god, dit is voor hen absoluut bewezen, maar gaan dan niet op zoek naar iets anders, ze blijven de rest van hun leven doorgaan om dit gevoel te herhalen.

Complex

Complex

• >25 berichten
  • 94 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 21 september 2006 - 18:20

heel diep geschreven, ik bewonder uw kennis!!!

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures