[Scheikunde] 10% m/v oplossing

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 1

[Scheikunde] 10% m/v oplossing

Ik heb een 10% m/v oplossing, wat houdt dit in?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Scheikunde] 10% m/v oplossing

geen idee. :?:

Een 10 m% (massaprocent) oplossing is een oplossing van 0,1 kg/kg, ofwel 0,1 kg opgeloste stof in 1 kg oplossing (0,1 kg opgeloste stof en 0,9 kg oplosmiddel)

Een 10 V% (volumeprocent) oplossing is een oplossing van 0,1 L/L, ofwel van 0,1 L opgeloste stof in 1 L oplossing (in theorie 0,1 L opgeloste stof in 0,9 L oplosmiddel. Ik zeg in theorie, en voor schoolopgaafjes werkt het zo. In de praktijk zal het totale volume na oplossen meestal kleiner zijn, omdat de moleculen van de opgeloste stof tussen (water)moleculen kruipen, waardoor het geheel minder ruimte inneemt dan de samenstellende stoffen apart)

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

zou het kunnen betekenen 0,1 kg/L (m/V)????? [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: [Scheikunde] 10% m/v oplossing

10 massa/volume procent.

Een 1% zout (NaCl) oplossing is moeilijk te maken omdat Zout een vaste stof is en water een vloeistof (peren met appels vergelijken).

Daarom zijn er massa/volume procenten.

1 gram in 100ml water is 1% m/v

100ml water is 100gram vandaar.

Dus 10% m/v betekend 10 gram vaste stof in 100 ml water.

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: [Scheikunde] 10% m/v oplossing

Ik zeg in theorie, en voor schoolopgaafjes werkt het zo. In de praktijk zal het totale volume na oplossen meestal kleiner zijn, omdat de moleculen van de opgeloste stof tussen (water)moleculen kruipen, waardoor het geheel minder ruimte inneemt dan de samenstellende stoffen apart)
In de praktijk is dit heel makkelijk op te lossen.

Je doet eerst 10 gram zout in een maatcilinder en daarna vul je de maatcilinder tot 1 liter met water.

Je voegt dus niet precies 1 liter toe maar iets minder door het verschil in volume.

Hoeveel dit precies is maakt in de praktijk helemaal niks uit, je blijft gewoon water toevoegen tot de maatcilinder zegt dat er precies 1 liter inzit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Scheikunde] 10% m/v oplossing

Ik zeg in theorie, en voor schoolopgaafjes werkt het zo. In de praktijk zal het totale volume na oplossen meestal kleiner zijn, omdat de moleculen van de opgeloste stof tussen (water)moleculen kruipen, waardoor het geheel minder ruimte inneemt dan de samenstellende stoffen apart)
In de praktijk is dit heel makkelijk op te lossen.

Je doet eerst 10 gram zout in een maatcilinder en daarna vul je de maatcilinder tot 1 liter met water.

Je voegt dus niet precies 1 liter toe maar iets minder door het verschil in volume.

Hoeveel dit precies is maakt in de praktijk helemaal niks uit, je blijft gewoon water toevoegen tot de maatcilinder zegt dat er precies 1 liter inzit.
Stel: ik heb een 10 V% oplossing van alcohol in een liter waterige oplossing. Ik destilleer de alcohol eruit. Hoeveel alcohol heb ik dan?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: [Scheikunde] 10% m/v oplossing

De oplossing zegt dat 10% van de liter alcohol is.

Dus 10% van 1000ml is 100ml.

In de praktijk klopt dit exact (op menselijke fouten na)

De variabele is water.

Na destilleren heb je precies 100ml alcohol en iets meer dan 900ml water.

Je hebt immers eerst 100ml alcohol in de maatcilinder geschonken en daarna pas water aangevuld tot 1 liter.

PS:

In de praktijk kun je alcohol niet volledig scheiden van water met destillatie.

Ik zei eerder:
Dus 10% m/v betekend 10 gram vaste stof in 100 ml water.
Dit moet zijn: Dus 10% m/v betekend 10 gram vaste stof, vloeistof of gas in 100 ml water.

In de praktijk is het meestal een vaste stof.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Scheikunde] 10% m/v oplossing

De variabele is water.  

Na destilleren heb je precies 100ml alcohol en iets meer dan 900ml water.  

Je hebt immers eerst 100ml alcohol in de maatcilinder geschonken en daarna pas water aangevuld tot 1 liter.
ah. [rr]

Dat was in een ander topic over dit onderwerp niet helemaal duidelijk geworden namelijk.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer