Springen naar inhoud

moord op caesar

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 14 november 2004 - 11:44

Is julius caesar werkelijk vermoord op de trappen van de senaat of op een plek niet ver van het forum? Mijn bronnen spreken elkaar tegen op dit vlak

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

noortje

noortje

• >1k berichten
  • 1210 berichten
  • VIP

Geplaatst op 14 november 2004 - 14:20

dan moet je als het gaat om een werk beiden vermelden en indien mogelijk conclusies eruit trekken of de betrouwbaarheid van je bronnen checken.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Knownothing

Knownothing

• >250 berichten
  • 742 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 november 2004 - 14:48

De senaat vergaderde op dat moment in het theater van Pompeius.
Toevoeging: En dat is dus in de mainstream geschiedenis de plaats waar hij neergestoken werd.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

• Gast

Geplaatst op 16 november 2004 - 20:41

Getuigen ondervragen !

Vortex29

Vortex29

• >250 berichten
  • 683 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 16 november 2004 - 20:59

Als je dat nu wil doen zijn de getuigen ongeveer 2000 jaar oud.

• Gast

Geplaatst op 16 november 2004 - 21:24

graaf ze op :shock:

Gamer

Gamer

• >250 berichten
  • 381 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 november 2004 - 21:37

graaf ze op :shock:

Dan zeggen ze ook lekker veel ;)

Vortex29

Vortex29

• >250 berichten
  • 683 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 16 november 2004 - 21:41

Dan kunnen we het net zo goed aan Julius Ceasar zelf vragen. :shock:

Knownothing

Knownothing

• >250 berichten
  • 742 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2004 - 00:26

Dat is nu eenmaal de enige manier om aan geschiedenis te doen, je luistert naar wat getuigen vertellen, alleen niet altijd mondeling maar meestal schriftelijk. En als het om oude geschiedenis gaat, zijn het ook nog eens teksten die vele malen overgeschreven zijn. Dat maakt het er niet makkelijker op, maar historici hebben een hele verfijnde methodiek ontwikkeld om echt van vals te onderscheiden.

Vraag aan Harro: Als je even opgeeft over welke bronnen je het hebt kunnen we misschien even proberen na te gaan welke het betrouwbaarst is?
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

• Gast

Geplaatst op 17 november 2004 - 08:04

Geschiedenis wordt geschreven door zij die op dat ogenblik de macht hebben.Een korreltje zout is altijd wel op plaats.

Knownothing

Knownothing

• >250 berichten
  • 742 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 november 2004 - 10:06

Toch schreef Goering niet het dagboek van Anne Frank. Een kritische houding is inderdaad altijd nodig bij het onderzoeken, maar zomaar stellen dat àlle geschiedenis geschreven wordt door de machthebber is te beperkt. Iedereen die een tekst nalaat aan het nageslacht laat in principe een bron voor latere historici na.

In bepaalde gevallen is het zeker waar. Zo hebben we maar één bron voor het leven van Karel de Grote en die is geschreven door zijn vazal Einhard waarvoor hij zich dan nog eens sterk liet inspireren door Sallustius. (Karel de Grote lijkt bijzonder veel op Augustus, toeval?). Maar omdat we dit weten houden we er rekening mee en kunnen we er wel uitzuiveren wat al te sterk overeenkomt met Sallustius, of wat al te rooskleurig voorgesteld lijkt.

Tenslotte wordt geschiedenis steeds geherinterpreteerd. In een tijd als deze, waarin historici niet meer aan het hof of in het klooster verblijven, maar aan de universiteiten kun je moeilijk nog zeggen dat historici de macht dienen. (Tenzij je dat van alle andere wetenschappers die aan de universiteiten verblijven ook vindt, uiteraard!)

• Gast

Geplaatst op 17 november 2004 - 11:24

" de macht dienen"Ik denk dat het soms meer de regel is dan een uitzondering.Wiens brood men eet,wiens woord men spreekt.Het zou naief zijn dit niet te geloven.

Knownothing

Knownothing

• >250 berichten
  • 742 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 10 december 2004 - 18:48

Alles geloven wat men schrijft is naief dat klopt, maar hypersceptisisme is even naief.

• Gast

Geplaatst op 16 januari 2005 - 11:50

Hoe is Julius Caesar vermoord ;) wiej ut weet mail muh op muh adres maar wel vandaag antwoorden :shock: antwooordt op dit adres:xxxxxxx:roll: hihihh doei doei en misschien alvast bedankt! Dikke zoen *SMAK* laura[/i]

Edit moderator (Bart): volgens de regels van wetenschapsforum is het niet toegestaan om e-mail adressen te plaatsen. Als je op de hoogte gehouden wilt worden van antwoorden, dan kan je registreren en je abonneren op dit onderwerp.

• Gast

Geplaatst op 16 januari 2005 - 15:05

15 maart 44 op de trappen van de snaat geloof ik flink wat keren neergestoken door de optimaten Marcus Junianus Brútus en Gaius Cássius Longinus.
Maar niet helemaal terrecht om hun alle schuld te geven want het was gewoon een complot van een groot deel van de senaat omdat Gaius Julius Caesar handelde alsof hij een absoluut heerser was, wat hij ook was dus.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures