[Elektriciteit] Velden

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

[Elektriciteit] Velden

Een bol in rust wordt met één van de polen van een wisselstroombron verbonden, terwijl de andere pool geaard is. Bestaat er in de ruimte rond de bol:

1) een electrisch veld;

2) een magnetisch veld?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: [Elektriciteit] Velden

1/. ja

2/. ja

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: [Elektriciteit] Velden

Het "ja" op vraag 2 is mij nog niet echt duidelijk. Voor een magnetisch veld moet je een stroom hebben en die zie ik nog niet voor me. Een beetje meer uitleg kan geen kwaad.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: [Elektriciteit] Velden

Het "ja" op vraag 2 is mij nog niet echt duidelijk. Voor een magnetisch veld moet je een stroom hebben en die zie ik nog niet voor me. Een beetje meer uitleg kan geen kwaad.


er wordt een wisselspanning aangelegd. Er komt dus ook een veranderend elektrisch veld, dus (Ampere-Maxwell wet) een magnetisch veld.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: [Elektriciteit] Velden

Er wordt een elektromagnetische golf opgewekt, die zich radiaal verplaatst.

Berichten: 283

Re: [Elektriciteit] Velden

In de meeste gevallen wordt gesproken over potentiaal verschillen binnen (min of meer gesloten) systemen.

Gesloten in de zin dat er een aangelegde kring is met een relatief lage weerstand.

Echt op zich staand is natuurlijk niets (daar zijn hele filosofische discussies over gevoerd en men kwam er niet uit) en ook weer wel. Ik zie het zo dat door de aarding van een electrisch circuit het evenwicht...

(omdat men nooit uit deze discussie kwam neem ik aan dat er een zekere gelijkwaardigheid is van beide visies waarbij de ene mens meer geneigd is het op zich staan van dingen op de voorgrond te stellen en de ander meer het niet op zich staan)

...tussen het op zich staan van iets (de electriciteit voegt in zekere zin de losse elementen aaneen) en het niet op zich staan als het ware verschuifd naar het niet op zich staan. De bepaalbaarheid is daardoor bemoeilijkt en zelfs fundamenteel onmogelijk.

Want op zich is het ook in niet gesloten systemen (bijvoorbeeld atmosferische potentiaalverschillen voor en na onweer) niet ongebruikelijk van potentiaalverschillen te spreken en geeft dat weinig problemen net als in "gesloten systemen".

Hier is het syteem half open en half gesloten en wordt in zekere zin een kortsluiting tussen hemel en aarde gemaakt. De verwarring die ontstaat als je nu potentiaal verschillen wilt bepalen komt hier uit voort denk ik en is heel fundamenteel, zoiets als in de quantummechanica omdat de verandering door je meting relevant is en de invloed ervan zich niet laat bepalen.

Gebruikersavatar
Berichten: 429

Re: [Elektriciteit] Velden

Als ik doe wat topic starter vraagt en dan nog simpeler. Stel een vertikale spriet op en zorg voor een aarde als ondergrond. Je hebt dan een vertikale antenne.

Je kan 2 velden onderscheiden: het stralingsveld en het nabije veld. Beide velden hebben EM kenmerken. De electrische en magnetische veldsterkte is te meten. Het effect is afhankelijk van voornamelijk de frekwentie van de wisselspanning. Bij lage frekwenties worden de effecten van beide velden minder.

Dus H en E zijn eenduidig te bepalen in deze opstelling. Alleen wat eenvoudiger bij hoge frekwenties. De afmetingen van de antenne hebben een relatie met de frekwentie voor optimale werking. H: is magnetische veldsterkte A/m , E: electrische veldsterkte V/m.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: [Elektriciteit] Velden

Marcus, ik mis een beetje de kern van je verhaal, evenals de link met deze vraag.

Berichten: 283

Re: [Elektriciteit] Velden

De voorstelling van Kotje is volgens mij de zelfde als die van Franske in de onlangs door mij geopende thread "potentiaalverschil". Waarbij het ging om het al dan niet aanwezig zijn van fluctuerende potentiaalverschillen. Volgens mij zijn die er wel omdat als je zo'n bol dicht naar de aarde beweegt er bij een afstand die klein genoeg is (de weerstand neemt dan af) een vonk overspringt. Deze fluctuerende potentiaalverschillen zijn dan denk ik tegelijk de electrische component van het electromagnetische signaal dat ontstaat.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: [Elektriciteit] Velden

Een stroom ( constant of van de tijd afhankelijk) wekt een magnetisch veld op.

Dit volgt uit de wet van Ampere

Maar de wet van ampere is niet volledig.

In sommige gevallen is er ook sprake van een dielektrische verplaatsingsstroom.
\( \frac{d\vec{D}}{dt}\)
is op te vatten als een stroomdichtheidsvector , met vector D is de dielektrische verplaatsingsvector.

Berichten: 380

Re: [Elektriciteit] Velden

Stel dat je een elektrischveld van een potentiaal verschil in bv een condensator langs en spoel beweegt,wordt er dan een stroom in de spoel geinduceerd?
Stop de overbevolking

Reageer