Koud of Warm water

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 201

Koud of Warm water

Wat is volgens jullie beter tegen de dorst? Ik ben van mening dat het allebei evengoed helpt alleen mensen koud verkiezen omdat er vaak gedronken word als verkoeling. Heeft iemand hierop iets aan te vullen?

Gebruikersavatar
Berichten: 134

Re: Koud of Warm water

Ja, een glas lauw water
Toeval bestaat niet, er zijn alleen ervaringen

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: Koud of Warm water

Ik denk wel dat als je koud water drinkt, het teveel aan warmte van je lichaam word afgegeven aan het water. Dan moet je niet meer transpireren, wat je bij warm watern waarschijnlijk wel nog zult doen.

Het is maar een hypotese...
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Koud of Warm water

Dit topic kan m.i. beter naar biologie.

Wat ik ervan meen te weten is dat de thermostaat van je lichaam ook een voelertje achterin je huig heeft. Gooi je een klots koud water naar binnen, dan koel je weliswaar even af, maar de thermostaat reageert en gooit de kachel aan ter compensatie. Die kachel brandt nog even door nadat het water al is opgewarmd. Resultaat: even later moet je nog meer overtollige warmte kwijt, en zweet je nog harder.

In de tijd dat ik in warme landen werkte dronk ik zelden echt koud, met die (ik weet niet meer van wie) verkregen "wetenschap" in het achterhoofd.

Ik ben nou dus ook wel eens benieuwd naar de zin of onzin hiervan. [rr]
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Koud of Warm water

Dit topic kan m.i. beter naar biologie.
Als we de meer wetenschappelijke toer opgaan, ben ik akkoord. Verhuisd.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 20

Re: Koud of Warm water

Maakt helemaal niets uit wat je drinkt. Als je maar drinkt. Dorst is een reactie op een stijging van de plasma osmolaliteit. Het dorstgevoel is eigenlijk een schitterend mechanisme. Het dorstgevoel verdwijnt na inname van vocht geruime tijd voor dat de plasma osmolaliteit weer normaal is. De reden hiervoor is dat je anders juist weer je plasma osmalaliteit te laag maakt (overdrinken). Hoe dit mechanisme werkt is nog steeds onbekend. Maar wel heel interessant.

Reageer