[Lineaire Algebra] Kromme

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[Lineaire Algebra] Kromme

Hallo beste mensen,

Het volgende wil ik graag bewijzen, maar ik weet niet hoe ik moet beginnen.

Bewijs dat bij ieder drietal
\(b1, b2, b3\)
€
\(R\)
er precies één kromme van de

vorm
\(y = a0+a1x+a2x^2\)
bestaat die gaat door de punten
\((1, b1), (2, b2) en (3, b3)\)
.

Kan iemand mij helpen? Alvast heel erg bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Lineaire Algebra] Kromme

Om het me wat gemakkelijker te maken zal ik als drietal (r,s,t) nemen en als coëfficiënten a,b,c. We hebben dan het voorschrift:
\(y = ax^2 + bx + c\)
En we willen dat de volgende punten hierop liggen: (1,r), (2,s), (3,t).

We kunnen deze in het voorschrift invullen en krijgen zo drie vergelijkingen:
\(\left{ \begin{array}{l} r = a + b + c s = 4a + 2b + c t = 9a + 3b + c \end{array} \right.\)
Dit zijn drie vergelijkingen in de onbekenden {a,b,c}. De vergelijkingen zijn lineair onafhankelijk (determinant is niet 0), dus het is oplosbaar en heeft een unieke oplossing.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 336

Re: [Lineaire Algebra] Kromme

Je hebt drie vergelijkingen:

x=1 -> y=b1

x=2 -> y=b2

x=3 -> y=b3

De drie vergelijkingen aan de rechterkant je als volgt opschrijven:

y=M * a = b, met M een matrix en a en b kolomvectoren.

Laat nu zien dat de determinant van M zal nu ongelijk nul zijn, en dus bestaat er bij iedere vector b een unieke vector a, zdd aan de drie vergelijkingen wordt voldaan. Succes met het vinden van M.
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Berichten: 336

Re: [Lineaire Algebra] Kromme

Belachelijk TD!, ga eens studeren ofzo! In plaats van andere mensen voor te zijn...
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Lineaire Algebra] Kromme

Belachelijk TD!, ga eens studeren ofzo! In plaats van andere mensen voor te zijn...
Maandag beginnen de lessen weer... [rr]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Re: [Lineaire Algebra] Kromme

TD! schreef:Om het me wat gemakkelijker te maken zal ik als drietal (r,s,t) nemen en als coëfficiënten a,b,c. We hebben dan het voorschrift:
\(y = ax^2  + bx + c\)
En we willen dat de volgende punten hierop liggen: (1,r), (2,s), (3,t).

We kunnen deze in het voorschrift invullen en krijgen zo drie vergelijkingen:
\(\left{ \begin{array}{l} r = a + b + c   s = 4a + 2b + c   t = 9a + 3b + c   \end{array} \right.\)
Dit zijn drie vergelijkingen in de onbekenden {a,b,c}. De vergelijkingen zijn lineair onafhankelijk (determinant is niet 0), dus het is oplosbaar en heeft een unieke oplossing.
Maar is deze manier dan niet goed? Deze manier lijkt me simpeler dan die andere.

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Lineaire Algebra] Kromme

Over welke 'andere' heb je het? Ik zie eigenlijk twee keer (min of meer) dezelfde, alleen heb ik het wat meer uitgeschreven.

Begrijp je het ook?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Reageer