Gasontlading en ionvorming

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Gasontlading en ionvorming

Hallo, wij zijn arjan en at en bouwen voor ons profielwerkstuk een Kelvindrupperlaar. Wij hebben de opdracht te krijgen om te verklaren hoe ladingsoverdracht door lucht precies plaatsvind, maar we kunnen geen informatie vinden hierover. Wat we weten is dat er ionisatie moet plaatsvinden.

Wat we precies willen weten is:

*Hoe springt lading over via luchtmoleculen?

*Welke luchtmoleculen zorgen voor geleiding?(Zuurstof, Stikstof)

*Op welke manier worden luchtmoleculen geioniseerd?

*Als lucht elektrische stroom geleid, komt er licht vrij. Dit moet komen doordat een elektron in een dichtere baan rond de kern gaat draaien. Maar wat zorgt ervoor dat het elektron dichter rond de kern gaat draaien?

Heeft iemand misschien een informatiebron voor een van deze vragen, of weet iemand misschien zelf een van de antwoorden?

Bij voorbaat dank,

Arjan en At

Berichten: 336

Re: Gasontlading en ionvorming

Gas ontladingen zijn niet eenvoudig. Sterker nog er wordt nog steeds actief onderzoek naar gedaan. Op de technische universiteit Eindhoven wordt dat onderzoek gedaan in deze groep:

http://www.phys.tue.nl/EPG/

Over die electronen die dichter bij de kern gaan draaien kan ik wel een beetje vertellen, de rest weet ik helaas weinig vanaf.

Die electronen zitten normaal al in de toestand van de laagste energie, daarom vallen ze niet verder terug. Maar als ze in een doorslag(gas ontlading) terechtkomen kan het voorkomen dat een ander deeltje(ion of een atoom) hard tegen het atoom aankomst, waardoor het electron naar een hogere baan gebracht wordt. Dan kan het dus terugvallen en dat doet het dan ook, volgens mij op een tijdschaal van femtoseconden(10^-15 s). Dus vandaar dat er licht wordt uitgezonden. Verder zijn er ook nog andere processen zoals bremstrahlung e.d. maar deze zijn wat lastiger uit te leggen.

Succes met je werkstuk iig
Duct tape is like the force: it has a dark side, a light side and it holds the universe together.

Reageer