Springen naar inhoud

Kerkenbouwers

• Log in om te kunnen reageren

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 21 september 2006 - 17:56

Ik ben op zoek naar een "kerkenbouwer"uit de Middeleeuwen,het is een bekende familie uit Antwerpen,heeft ook in Zeeland kerken en gemeentehuizen gebouwd/ontworpen.
In zijn naam komt "kerk" voor (geen kerkhof,kerkmeier!);wist het gisteren nog in een gesprek erover,bestand verdween ineens.
Zocht op Google,Wikipedia,men komt veelal op Kuyper en diverse bouwpastoors!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Johan2

Johan2

• >1k berichten
  • 1780 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 21 september 2006 - 21:20

Je zult het over de fam. Keldermans hebben (Rombout I, Rombout II, Antoon, Andries) hebben, bouwmeesters uit Mechelen, werkzaam tot in alkmaar en o.a. verantwoordelijk voor de kerken van Veere en Zierikzee en de stadhuizen van Middelburg en Tholen (waarin ik getrouwd ben).
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 22 september 2006 - 11:33

Bedankt Johan2,het was idd.de fam.Keldermans waarbij ook nog een schoonzoon Spoorwater bij kan worden gevoegd;ik was de namen kwijt! Heb het nu bij historische gegevens opgeschreven,vond het wel wonderlijk dat Google en Wikipedia niets over hen (ze) vertellen,Kuyper wordt wel genoemd,maar die bouwde (ontwierp) eind 1800 als ik me niet vergis en zijn architectuur doet me killer aan dan die van Keldermans.
Ik vraag me af of deze familie ook behoorde tot de rondtrekkende kerkenbouwers en hoe lang ze dan van huis waren,aangezien die bouwwerken generaties lang duurden en in de tijd van Kuyper enkele jaren.

Johan2

Johan2

• >1k berichten
  • 1780 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 22 september 2006 - 12:05

Graaag gedaan.
Heb je het niet over Pierre Cuypers bij de laat 19de eeuwse architect? Inderdaad meest neo gotiek, maar ook verantwoordelijk voor vele restauraties, die wij tegenwoordig eerder als herbouw zouden beschouwen (Munster Roermond, ...portaal Servaas Maaastricht e.d.).
De keldemansen waren niet zozeer rondreizende kerkenbouwers, maar belangrijke steenleveranciers. Zij leverden o.a. de kalk (Lede-) en zand-(Gobertange)steen die in BelgiŽ gewonnen werd. En met de steen leverden ze de bijbehorende ontwerpen, waarvan ze de uitvoering deels ter plaatse superviseerden. Met de steen kwam de stijl mee, die dan ook Brabantse gotiek heet. Het ontwerpen werd steeds belangrijker en ze hebben dan ook wel in vrmml. baksteen ontworpen (met enkel natuursteen speklagen en details).
Zo'n 10 jaar terug was er een tentoonstelling over hun werk. Googelen op keldermans + isbn en je vindt de catalogus wel. Er is ook een hele leuke architectuursite, archimon of zo. Als het anders heet laat ik het nog weten.

oktagon

oktagon

• >1k berichten
  • 4502 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 22 september 2006 - 16:26

Behalve de ontwerpers intrigeert mij ook de wijze van toegepaste fundaties op onze slappe bodem,ik zag in Zierikzee een tekening (wrs.van Keldermans himself) maar naar ik me kan herinneren was de type fundering niet te zien.Mogelijk zochten ze dat al gravende uit en besloten dan de een of andere vorm van fundatie toe te passen,statische berekeningen werden wel niet gemaakt en er was ook een bouw-en woningtoezicht om verdere statische berekeningen (!)de opbouw met gewelven en kolommen te controleren.
Is er dus wat bekend van fundaties?

Johan2

Johan2

• >1k berichten
  • 1780 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 23 september 2006 - 23:02

Is er dus wat bekend van fundaties?

Ja, want die dingen zitten er nog gewoon onder en dienen, net als de rest, onderhouden te worden en zo nu en dan gerestaureerd. Van technische aspecten weet ik echter niet zoveel. Zo zou ik net weten wanneer men met paalfunderingen begonnen is, maar dat moet toch op te goggelen zijn. De meest gebruikte methode in de middeleeuwen is gewoon breed uitmetselen tot op een zandlaag (eigenlijk opmetselen vanaf natuurlijk. Dat geldt zowel voor de muren als voor de zuilen (= poerenfundering). Dat het niet altijd goed ging bewijst de scheve toren van de Oude KLerk in Delft. Veel van de grote Hollandse stadkerken uit de 15de eeuw waren ontworpen met stenen gewelven (herkenbaar aan de niet tot in de top doorlopende transeptvensters), maar alleen in Dordrecht heeft men het uiteindelijk aangedurfd ze daadwerkelijk in steen uit te voeren.
Ik herinner me omvangrijke restauratiewerkzaamheden rond 1980 aan de funderingen van de kerk in Gouda (de zompigste plek van Holland), waar aan weerzijden van de muren palen werden geslagen (zal wel geschroefboord zijn geweest) die met een betonbalk onder de oude fundering door aan elkaar werden bevestigd. Daar moet literatuur over zijn.
Verder komen funderingen uitsluitend in het nieuws door de aantasting ervan door pissend uitgaanspubliek (OK Amsterdam, St.-Jan Den Bosch e.a.).

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures