toffe chemiebox

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 19

toffe chemiebox

weet iemand soms nog een toffe chemiedoos???

hij mag al iets gevordert zijn omdat ik al in mijn laatste jaar aso zit wetenschappen.

dus iets met delicatere en moeilijkere producten zou mooi zijn en niet van die simpele boxen, daarvoor heb ik een beetje te veel ervaring voor en zal waarschijnlijk ook niet meer boeien.

iemand een ideetje??

thanks

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: toffe chemiebox

chemieboxen zijn altijd standaard en bevatten nooit exotische stoffen. Er is trouwens al eerder over chemie dozen gesproken. http://www.wetenschapsforum.nl/invision/in...pid=77882#77882 bijvoorbeeld.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 496

Re: toffe chemiebox

Waarom koop je niet gewoon een partijtje losse spullen?

Dan kan je je eigen 'chemiedoos' samenstellen.

Kijk maar eens op http://www.labstuff.nl/

Berichten: 10

Re: toffe chemiebox

kijk maar eens op deze site:

http://www.thuisexperimenteren.nl/

onder Varia

groetjes

wouter

Berichten: 8

Re: toffe chemiebox

Ik ben ook op zoek naar een scheikunde doos maar deze zou een standaard mogen zijn .

Weet iemand een goede?

Berichten: 8

Re: toffe chemiebox

Ik heb nog wat verder gezocht en gezien dat de chemie dozen niet zo uitgebreidt zijn kunnen jullie soms een lijstje geven van wat je zou aanraden voor zelf een chemiedoos samen te stellen en een paar proefje daarvoor geven.

Alvast bedankt

Berichten: 817

Re: toffe chemiebox

Dat hangt er eerlijk gezegd vanaf wat je wil doen. Maar een doorsnee chemiedoos vind je thuis in de keukenkasten hoor.

Misschien stoffen als indicatoren en fluorescerende stoffen niet, maar alle glaswerk valt mits wat improvisatie wel te vinden in glazen, lepeltjes, flesjes etc.

Als je echt exact glaswerk wil hebben, stel ik me de vraag wat je er eigenlijk mee wil doen?

Ik zie iemand niet meteen potentiometrische titraties uitvoeren in de keuken in zijn/haar vrije tijd.

Als je toch nog toffe dingen zoekt voor in een chemiedoos zou ik zeker wat indicatoren erin gooien. Het omslaan van kleuren is altijd leuk om eens aan een nieuwsgierige toeschouwer te laten zien.

Verder vallen zuren en basen wel te improviseren in bakpoeder, ontvetter, ontstopper, huishoudazijn, huishoudamonia, etc etc...

Verder hangt het er een beetje vanaf wat je nu net wil doen met je doos. Heb je erlenmeyers nodig? Pipetten?kolven ed?

Dat lijkt me al geavanceerd voor wat vrijetijdschemie

Indien je kennis echter gering is, stel ik voor om eens te zoeken bij commerciële bedrijven, aangezien zij meestal een lijst met leuke en veilige proefjes aanbieden in de doos.

Als je onvoldoende kennis hebt kunnen er gassen vrijkomen zoals bv chloorgas bij bepaalde ontstoppers, zwaveldampen en dat soort dingen.

Buiten ontzettend heerlijk te ruiken (sarcasme) kunnen ze schadelijk zijn voor de ademhalingswegen.

Het WSF wil dan ook niemand aanzetten tot het experimenteren met chemische reacties zonder afdoende kennis
"Beep...beep...beep...beep"

~Sputnik I

Berichten: 8

Re: toffe chemiebox

En met welke proeven zou ik dan best beginen

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: toffe chemiebox

Dat is iets wat je helemaal zelf kan bepalen. Ik zie er persoonlijk helemaal het nut niet van in om thuis experimenten te doen, dat doe ik overdag al voldoende.

Maar wat simpel is en relatief ongevaarlijk zijn zuur/base reacties in combinatie met pH indicatoren. Echter als je moet vragen welke experimenten wij aanraden dan heb je waarschijnlijk onvoldoende kennis om dit relatief ongevaarlijke proefje (mits je dus weet waar je mee bezig bent) op een veilige manier uit te voeren.

Een totaal onschuldige proef kan zijn, een buisje vullen met water met een kleurstof en hier een bloem (liefst licht of wit gekleurd) en deze dan na een dag of zo van kleur zien veranderen. Dit is uit te breiden door de steel in de lengte in 2 te snijden en de 2 helften in verschillende kleurstoffen te plaatsen.
"Meep meep meep." Beaker

Berichten: 8

Re: toffe chemiebox

ha bedankt

ik ben altijd al geiintereseerd in wetenschappen en vooral voor chemie.

Ik ga volgend jaar een wetenschappelijk richting volgen. En ja d8 deze zomer een "proefjesdoos" kopen maar nu heb ik van iemand gehoord dat die niet zo uitgerbeidt niet meer zijn.

Berichten: 8

Re: toffe chemiebox

Zijn dit de te bekomen resultaten?

Berichten: 8

Re: toffe chemiebox

De bloem ligt beneden in het buisje en kleurt een beetje.

Klopt dat?

Alvast bedankt

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: toffe chemiebox

Je moet alleen de steel van de bloem in het buisje zetten; de bloem zelf moet eruitsteken (het buisje wordt een soort vaas). Als het goed is zal de bloem inderdaad verkleuren.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 8

Re: toffe chemiebox

ha ik dacht bloem voor te bakken

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: toffe chemiebox

Ik had het dan ook niet voor niets over 'een bloem' in plaats van 'bloem' en 'de steel in de lengte...' lijkt me ook niet op 'bloem' van toepassing.
"Meep meep meep." Beaker

Reageer