[Biologie/PWS] Welke organismen overleven de maag?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[Biologie/PWS] Welke organismen overleven de maag?

Hallo,

Wij zitten in de 6de klas van het vwo en moeten dit jaar ons pws doen. Wij hadden als onderwerp bedacht dat wij wouden kijken of er organismen kunnen overleven in de maag. Heeft iemand een idee voor een haalbaar onderzoek over dit onderwerp? Waarbij je dan ook te weten wat de dodelijke factor voor de organisem is. Voor eventuele andere suggesties over dit onderwerp of een heel ander leuk onderwerp met onderzoek staan wij ook open.

Bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Biologie/PWS] Welke organismen overleven de maag?

Het lijkt me verstandig je te verdiepen in de zuurtegraad (pH) van de maag en aanwezigheid van enzymen en wat deze doen.

(ik heb de titel van je topic aangepast en hem verplaatst naar huiswerk en practica)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: [Biologie/PWS] Welke organismen overleven de maag?

wel een redelijk luguber onderzoek, dieren onder dompelen in HCL....

persoonlijk

zou ik zaadjes nemen en voor een bepaalde tijd (variabele) en in een variabele concentratie HCL steken. Daarna kan je proberen deze zaden te laten kiemen, bij sommige zal dit lukken bij andere niet zo krijg je bij elk type zaad een indicatie wanneer ze overleven en wanneer niet.

Veel interessanter dan werken met dieren en veel diervriendelijker
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Biologie/PWS] Welke organismen overleven de maag?

Dieren onderdompelen in HCl? Ik had meer de indruk dat het gaat om bijvoorbeeld bacterien en misschien parasieten.

Of meer: ik hoop dat het niet gaat over complete ratten, muizen en cavia's.. [rr]

(maar gezien het over een PWS gaat, lijkt me dat een veilige aanname)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 740

Re: [Biologie/PWS] Welke organismen overleven de maag?

en zijn parasieten deen dieren? :)

iig logischer om met zaden te werken, zo kan je bekijken als zaden van bepaalde groenten goed overleven of niet. Aangezien vele zaden zo verspreid worden kan het nog leuk worden!

xd
"My foot is fine, the chair died, but I don't think it suffered."

Berichten: 6

Re: [Biologie/PWS] Welke organismen overleven de maag?

Natuurlijk gaan wij geen grote organismen in HCl onderdompelen. Wij zitten nu nog in de fase waar we een onderwerp moeten kiezen, vandaar deze post ook. Met zaden lijkt mij een goede optie en we zullen dit zeker alvast overleggen met onze leraar.

Als jullie nog hele andere onderwerpen hebben (Iets met het menselijk lichaam, waar een goed haalbare proef voor is) dan zouden wij dat natuurlijk graag willen horen..

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Biologie/PWS] Welke organismen overleven de maag?

Slik eens wat zonnebloempitten in, peuter ze na een passage uit je ontlasting en kijk of ze nog kiemen. Niet als grap bedoeld. Moet te doen zijn. En de waarheid beter benaderend dat HCl-badje.

En ik denk dat je dan tot de conclusie komt dat er vele organismen zijn die zich zó kunnen inkapselen dat ze nogal wat kunnen overleven.

http://dwp.fcroc.nl/microbiologie/sporen.htm
Kenmerken van een bacteriespore

Bij de bacteriesoorten van de geslachten Bacillus en Clostridium kan in de cel een zogenaamde endospore gevormd worden. Dit is een overlevingsstructuur voor de cel, in de spore wordt het erfelijk materiaal opgeslagen, er wordt een omhulsel gevormd en de oude cel gaat ten gronde.  

Deze spore verkeert hierna in een soort rusttoestand, hij heeft geen normale celstofwisseling of celdeling.  

Kenmerkend is het vermogen van een dergelijke spore om ongun­stige omstandigheden te overleven . Omstandigheden die een normale cel niet overleeft zoals droogte, zeer hoge temperaturen, een lage of hoge pH, straling en de aanwezigheid van chemicaliën zoals desinfectiemiddelen worden door een spore weerstaan. Endosporen kunnen zeer lange tijd blijven bestaan (duizenden) jaren, en onder gunstige omstandigheden (vaak binnen een uur) uitgroeien tot normale cellen (ontkiemen).
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer