Catastrofe

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Catastrofe

Electronen met negatieve lading bewegen versneld rond een positieve kern in een atoom. Nu weten we sedert Maxwell dat versnelde ladingen electromagnetische golven uitsturen dus energie verliezen. Waarom komen ze niet uiteindelijk terecht in de positieve kern?
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Catastrofe

Er is toch ook nog Coulomb? De tegengestelde ladingen zullen elkaar afstoten...

Er stelt zich een evenwicht tussen de aantrekking (die jij beschrijft) en de afstoting.

Dit geeft aanleiding tot orbitalen (waarschijnlijkheidszones om het elektron aan te treffen).
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Catastrofe

Er is toch ook nog Coulomb? De tegengestelde ladingen zullen elkaar afstoten


Ik meen toch dat + en - elkaar aantrekken. Gelijksoortige ladingen stoten elkaar af. Bij magneten ook stoten noord en noord elkaar af en noord en zuid trekken elkaar aan.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Catastrofe

Oops! Ik zat met m'n hoofd ergens anders - vergeet Coulomb zoals ik het aanhaalde!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Catastrofe

Even een dipje. Ik ben ouder dan gij en ik heb er veel, veel meer. Maar Coulomb zullen we hier zeker niet vergeten, het is hij die als eerste de aantrekkings- of afstotende kracht tussen 2 puntladingen opstelde.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Berichten: 624

Re: Catastrofe

Electronen met negatieve lading bewegen versneld rond een positieve kern in een atoom. Nu weten we sedert Maxwell dat versnelde ladingen electromagnetische golven uitsturen dus energie verliezen. Waarom komen ze niet uiteindelijk terecht in de positieve kern?


Dat was nou waar Bohr ook meezat, en dat leidde uiteindelijk tot het idee dat het elektron een golf is, die alleen bepaalde banen mag bezitten.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Catastrofe

Dat was nou waar Bohr ook meezat, en dat leidde uiteindelijk tot het idee dat het elektron een golf is, die alleen bepaalde banen mag bezitten.


Maar in die banen hadden de electronen ook versnelling dus straalden ze, verloren ze energie en moesten naar de kern. Ik meen niet dat dit de oplossing is.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Catastrofe

Dat golf-idee is toch van de Broglie? Echt logisch lijkt me dat ook niet (in zijn eentje dan toch) want dan zou elke omtrek waarop een staande golf past een mogelijk energieniveau moeten zijn. Dan zouden die Lyman-, Ballmer- en Paschen series er toch wel heel anders uit moeten zien. (Tenzij je weer allerlei verschillende golflengten toelaat, die dán weer verklaard zouden moeten worden.)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: Catastrofe

Even een dipje. Ik ben ouder dan gij en ik heb er veel, veel meer.
Ik wijt het voorlopig liever aan de lekkere chimays vanmiddag, het is me nog wat te vroeg om dit al als een ouderdomskwaaltje te gaan zien [rr]
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 114

Re: Catastrofe

ik ben nog een leek op gebied van fysica (kheb enkel het beetje kennis van de fysica die je in de middelbare school leert), maar heeft mss de middelpuntvliedende kracht er niets mee te maken?
"When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.

-- Sir Arthur Conan Doyle

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Catastrofe

Dat was nou waar Bohr ook meezat, en dat leidde uiteindelijk tot het idee dat het elektron een golf is, die alleen bepaalde banen mag bezitten.
Maar in die banen hadden de electronen ook versnelling dus straalden ze, verloren ze energie en moesten naar de kern. Ik meen niet dat dit de oplossing is.
Dit idee van Bohr gaf wel degelijk de oplossing tot het probleem. Het idee is dat er slechts enkele banen zijn en die banen kunnen ook nog eens slechts één elektron tegelijk bevatten. Iedere baan correspondeert met een energietoestand. De banen die het dichtst bij de kern zitten hebben de minste energie. Een elektron kan dus alleen energie uitstralen als er een lege baan met lagere energie beschikbaar is.

In quantummechanica is het dus niet zo dat versnellende elektronen altijd energie uitstralen. Dit is wel het geval in de theorie van Maxwell.

Jan van de Velde--> Het mooie van deze theorie is dat hij juist precies de Lyman-, Ballmer- en Paschen series voorspelt! Bedenk wel dat we het hier hebben over staande golven op een boloppervlak. Die geven een spectrum dat veel ingewikkelder in elkaar zit dan de staande golven op een omtrek.

Gebruikersavatar
Berichten: 114

Re: Catastrofe

even een vraagje, een electron beweegt dus versneld op een energieniveau (dit wist ik niet), maar welke kracht zorgt er dan voor die versnelling? En hoe kan je continu blijven versnellen als de lichtsnelheid de maximum snelheid is?
"When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth.

-- Sir Arthur Conan Doyle

Gebruikersavatar
Berichten: 599

Re: Catastrofe

De middelpuntzoekende versnelling van het elektron rond de kern wordt bedoelt joren. De baansnelheid blijft echter gelijk en nadert niet de lichtsnelheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Catastrofe

In de klassieke theorie draait een elektron met constante baansnelheid rond een kern. Echter, als je in een cirkelbaan draait moet je snelheid dus de hele tijd van richting veranderen. Met versnellen bedoelen we dus niet dat de absolute snelheid verandert, maar alleen dat de richting van de snelheid verandert.

De die kracht dit veroorzaakt is gewoon de elektrische kracht. De kern is positief en het elektron is negatief dus ze trekken elkaar aan. Dit resulteert in een ronddraaiende beweging. Net zoals dat de zwaartekracht ervoor zorgt dat de maan rond de aarde draait.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.330

Re: Catastrofe

Zoals Math-E-MAD-X beweert is er altijd versnelling dus altijd straling dus altijd energieverlies dus het electron gaat in een schroefbeweging naar de kern. In banen bewegen die niet stralen is iets beweren om het te laten kloppen.
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Reageer