imaginaire getallen

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 36

imaginaire getallen

ik studeer net als mijn vrind robert de complexe getallen maar kan me een imaginair getal moilijk voorstellen. Zon getallen komen toch nooit voor in de werkelijkheid. Zijn ze dan alleen toepasbar bij een negatieve vierkantswortelen en bij een macht van een negatief getal. [rr]

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: imaginaire getallen

De naam 'imaginair' is wat dat betreft nogal slecht gekozen, het zijn geen fantasiegetallen ofzo.

Hoewel de complexe getallen intuïtief misschien niet "voorkomen" in de werkelijkheid, blijken er toch fysische toepassingen te zijn.

Lees bijvoorbeeld het artikel over complexe getallen hier.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 255

Re: imaginaire getallen

Voor de man in de straat komt zo een getal inderdaad nooit voort. Echter zijn er een aantal vakgebieden waar deze getallen wel van belang zijn.

Elektriciteit: Het gebruik van complexe getallen geeft hier faseinformatie van het signaal. BV 1 en i geven 2 wisselspanningen waarbij het faseverschil 90 graden is, dus bv een sinus en cosinus.

Ook worden weerstand (dan spreekt men impedantie) van spoelen en condensatoren een complex getal, ook hier heeft dit te maken met de fase van de signalen, namelijk dat het faseverschil tussen de stroom en de spanning 90 graden is.

Wil je nu 2 wisselspanningen optellen met verschillende fase, kun je gewoon de complexe getallen optellen en krijg je een complex getal waaruit je de grootte en fase van de som krijgt.

Wiskunde: door het gebruiken van complexe getallen kan je stelling bewijzen voor reele getallen die je anders niet zou kunnen bewijzen bv dat een reele veelterm van graad 3, minstens 1 reel nulpunt heeft.