Springen naar inhoud

vrije val vraagstukje

• Log in om te kunnen reageren

janardui

janardui

• >25 berichten
  • 47 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 september 2006 - 13:12

laatst moesten we deze oefening in de klas afmaken, maar ik krijg ze maar niet gemaakt.

"Een voorwerp dat vrij valt heeft op 300m boven de grond een snelheid van 58,9m/s. Hoeveel tijd heeft dit toestel nodig voor de volgende 100meter, en hoeveel voor de laatste 200 meter?"

Theoretische vrije val, dus in het luchtledige, geeft deze formules:
x=gt²/2
v=gt

Ik krijg dit maar niet opgelost omdat ik altijd met onbekende zit "op hoeveel boven de grond dit voorwerp is losgelaten" en "de tijd dat het voorwerp er al over gedaan heeft om die snelheid te bereiken". Ik hoop dat jullie raad weten.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 september 2006 - 13:17

dat komt omdat je eerste formule niet volledig is:

s(t) = v0t + ½gt²

waarbij s(t) een meer algemene benaming is voor jouw x, het SI-symbool voor afstand op tijdstip t.

en dan ga je gewoon uit van je hoogte van 300 m waarop v0 (beginsnelheid, snelheid op tijdstip 0) 58,9 m/s is.

pas nog op dat je tekens verkeerd kunnen komen staan afahnkelijk van wat je als 0-niveau beschouwt, en de richting waarin de versnelling plaatsvindt. Maar dat kun je ook intuitief wel oplossen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

bram2

bram2

• >250 berichten
  • 255 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 23 september 2006 - 13:17

Ik krijg dit maar niet opgelost omdat ik altijd met onbekende zit "op hoeveel boven de grond dit voorwerp is losgelaten" en "de tijd dat het voorwerp er al over gedaan heeft om die snelheid te bereiken". Ik hoop dat jullie raad weten.

Deze gegevens heb je helemaal niet nodig. Indien je dat wenst kan je ze wel berekenen uit de gegevens

Theoretische vrije val, dus in het luchtledige, geeft deze formules:  
x=gt²/2  
v=gt  

Deze formules gelden als je vertrekt zonder beginsnelheid.

De veralgemeende formules zijn

x =x0+ v0.t + g.t²/2
v= v0 + g.t

x0 is de x coordinaat op t=0, deze referentie kan je willekeurig kiezen
v0 is de snelheid op t=0

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44881 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 september 2006 - 13:21

PS Janardui: zo heel erg moderne natuurkunde is dit niet, en na 34 berichten zou je toch al eens kunnen snappen dat dit in het huiswerkforum thuishoort...... :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

TD

TD

• >5k berichten
  • 24052 berichten
  • VIP

Geplaatst op 23 september 2006 - 13:50

Vandaar dat ik'em even verhuis. Aangezien het een oefeninge was, lijkt huiswerk me ook beter dan klassieke natuurkunde.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures