De oevers van de tijd

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 283

De oevers van de tijd

Gister hoorde ik dit nummer van spinvis en toen bedacht ik dat ruimte-tijd altijd voorgesteld wordt met een tijdsdimensie maar als je het hebt over de oevers van de tijd heb je dan niet meer (twee?) dimensies nodig? Mijn vraag is dus waarom wordt er in de fysica met een eendimensionale tijd gerekent of zijn er stromingen in de moderne fysica waar dit anders is?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: De oevers van de tijd

Omdat je alleen maar vooruit of achteruit in de tijd kan (nouja, je kan natuurlijk alleen vooruit bewegen maar je kan wel in gedachten achteruit in de tijd gaan).

Ik heb geen idee wat ik mij moet voorstellen bij 'opzij gaan in de tijd'.

Er zijn ongetwijfeld een heleboel obscure theorieen die gebruik maken van meerdimensionale tijd, maar in de 'mainstream' natuurkunde is tijd idd altijd ééndimensionaal. Meerdimensionale tijd zal waarschijnlijk wel een paar bruikbare mathematische consequenties hebben, maar blijkt in de praktijk toch niet echt handig te zijn.

Berichten: 283

Re: De oevers van de tijd

Ik heb geen idee wat ik mij moet voorstellen bij 'opzij gaan in de tijd'.
Ik dacht aan iets in de zin van uitbreiding en krimp. Zo,n uitbreiding zie je mogelijk terug in het afbuigen van licht van een ster dat langs de zon komt daar is kennelijk sprake van een wisselwerking haaks op de lijn waarin we de ster zien.
maar blijkt in de praktijk toch niet echt handig te zijn.
Wat bedoel je daar mee?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: De oevers van de tijd

Tijd zoals we dat kennen is duidelijk ééndimensionaal. Maar dat sluit niet uit dat we theorieen kunnen bedenken die de tijd wiskundig gezien als meerdimensionaal beschrijven. Het is echter de vraag of we met zo'n beschrijving iets opschieten.

En in de praktijk blijken dit soort theorieen niet goed genoeg te werken om tot de mainstream natuurkunde door te dringen.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: De oevers van de tijd

Overigens ben ik zelf ook behoorlijk benieuwd naar theorieen met meer tijdsdimensies. 8)

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: De oevers van de tijd

In het boek Het universum legt Stephen Hawking iets uit over een 2-dimensionaal (complex) tijdsmodel.
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Berichten: 283

Re: De oevers van de tijd

In het boek Het universum legt Stephen Hawking iets uit over een 2-dimensionaal (complex) tijdsmodel.


Dat boek heb ik vroeger wel gelezen maar kan me dat niet herinnneren misschien is het onbewust blijven hangen.

Berichten: 283

Re: De oevers van de tijd

In het boek Het universum legt Stephen Hawking iets uit over een 2-dimensionaal (complex) tijdsmodel.


Dat boek heb ik vroeger wel gelezen maar kan me dat niet herinnneren vond t ook moeilijk hoe te begrijpen. Maar misschien is het onbewust blijven hangen.

Berichten: 255

Re: De oevers van de tijd

Als je een vlak neemt(2D in ruimte) kun je vanuit 1 punt oneindig veel richtingen uit, op een rechte(1D) maar 1 richting.

2D tijd zou ik mij dus voorstellen als ipv 1 mogelijke toekomst, oneindig veel mogelijke toekomsten, die naast mekaar bestaan.

Of dit een theoretische oplossing is of een reele (parallele universa enzo) spreek ik mij niet over uit

Reageer