[natuurkunde]halfgeleiderlasers

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[natuurkunde]halfgeleiderlasers

Hallo,

Maandag moet ik een planning + bronnenlijst +hoofd- en deelvragen voor m'n profielwerkstuk af hebben. Mijn onderwerp is halfgeleiderlasers.

Als hoofdvraag zit ik te denken aan het voor de hand liggende hoe werkt een halfgeleiderlaser? Zou dat wat zijn? En dan als deelvraag wat is een halfgeleider, hoe werkt een laser, hoe werkt een halfgeleiderlaser? Nog suggesties?

Heeft iemand misschien nog de namen van literaire bronnen (internetsites kan ook, maar moeten wel op niveau zijn, voor het verslag staat 80 uur) waar ik informatie over lasers, halfgeleiders, en halfgeleiderlasers kan vinden?

Ikzelf heb 't boek:

LASERS

licht van atomen in het gareel

James. P. Harbison

Robert E. Nahory

Hier staat ook 1 hoofdstuk over halfgeleiderlasers in, maar dat is denk ik niet genoeg om een fatsoenlijk verslag van te maken.

Alvast bedankt voor de hulp!

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [natuurkunde]halfgeleiderlasers

Zie onder andere hier, hier of zoek zelf wat met google!
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: [natuurkunde]halfgeleiderlasers

Als hoofdvraag zit ik te denken aan het voor de hand liggendehoe werkt een halfgeleiderlaser? Zou dat wat zijn? En dan als deelvraag wat is een halfgeleider, hoe werkt een laser, hoe werkt een halfgeleiderlaser? Nog suggesties?
Zit je op HAVO of VWO? (moet VWO nog steeds 80 uur en HAVO 40 eraan besteden?)

Zonder iets van halfgeleiderlasers te weten, kan ik wel het volgende zeggen:

Je moet niet één hoofdvraag opsplitsen in deelvragen, waarbij een van de deelvragen de hoofdvraag zelf is! Als je hoofdvraag Hoe werkt een halfgeleider neemt, moet je niet een deelvraag ook zo noemen.

Suggestie:

Hoofdvraag = Wat is de werking van een halfgeleiderlaser?

Deelvragen:

- historie/ontwikkeling van de halfgeleiderlaser

- hoe werkt/wat is een laser?

- hoe werkt/wat is een halfgeleider?

- (hoe zijn de twee gecombineerd?)

- functie van een halfgeleiderlaser, toekomstperspectief (zijn er nog vooruitgang en ontwikkelingen te verwachten?)

Is het bij jullie niet zo dat je verplicht ben je PWS te schrijven aan de hand van een experiment? Zo heb ik het over de werking van beton gedaan. Eerst moesten we een experiment bedenken. Natuurlijk geef je eerst achtergrondinformatie, maar daarna beschrijf je het experiment en de conclusies daaruit.

Iedereen met als hoofdvak Natuur-, wis- en scheikunde en biologie moest een experiment uitvoeren.

//EDIT: ik zie dat je 80 uur moet besteden, VWO dus 8)

Reageer