[Scheikunde] Definitie van 'scheikundig' en 'natuurkundig'

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 3

[Scheikunde] Definitie van 'scheikundig' en 'natuurkundig'

hoi, ik heb een account aangemaakt omdat ik even een vraag had.

Voor scheikunde heb ik een werkstuk waar eerst antwoord gegeven moet worden op de vragen: wat is een scheikundig verschijnsel?

en: wat is een natuurkundig verschijnsel.

ik hoop dat jullie me kunnen helpen !

Berichten: 3

Re: [Scheikunde] Definitie van 'scheikundig' en 'natuurkundig'

het is natuurlijk scheikundig en natuurkundig

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Scheikunde] Definitie van 'scheikundig' en 'natuurkundig'

Kom je er zelf wel achter wat het verschil tussen "scheikunde" en "natuurkunde" is? Zoek evt met google.

Kan je dat dan doortrekken om je vraag te beantwoorden? Let wel: de grens ertussen is niet altijd even duidelijk, denk in dit verband aan het bestaan van de tak "fysische scheikunde". Voorbeeld: het scheiden van componenten uit een stof op basis van fysische eigenschappen (kookpunt, grootte deeltjes, ...) of chemische eigenschappen (het al dan niet reageren met andere stoffen, aangaan of verbreken van bindingen, ...)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Berichten: 3

Re: [Scheikunde] Definitie van 'scheikundig' en 'natuurkundig'

TD! schreef:Kom je er zelf wel achter wat het verschil tussen "scheikunde" en "natuurkunde" is? Zoek evt met google.

Kan je dat dan doortrekken om je vraag te beantwoorden? Let wel: de grens ertussen is niet altijd even duidelijk, denk in dit verband aan het bestaan van de tak "fysische scheikunde". Voorbeeld: het scheiden van componenten uit een stof op basis van fysische eigenschappen (kookpunt, grootte deeltjes, ...) of chemische eigenschappen (het al dan niet reageren met andere stoffen, aangaan of verbreken van bindingen, ...)


oké bedankt. ik zal het gaan proberen 8)

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [Scheikunde] Definitie van 'scheikundig' en 'natuurkundig'

Net gevonden, zie onder andere hier voor een begin.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 754

Re: [Scheikunde] Definitie van 'scheikundig' en 'natuurkundig'

Een typische doordenk vraag :) Dat wilt zeggen je hebt in de klas al enkele begrippen van natuurkunde/scheikunde behandelt, en nu moet jij er een conclusie uittrekken.
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Berichten: 4.502

Re: [Scheikunde] Definitie van 'scheikundig' en 'natuurkundig'

Ik heb een beperkte kennis van deze materies maar denk me het volgende te herinneren:

Bij natuurkunde vinden bij samenvoegen van verschillende stoffen alleen vermengingen plaats van molecules,bij scheikunde vindt er ontbinding van moleculen plaats van de samengevoegde stoffen en worden er stoffen (stof)gevormd met een andere moleculaire opbouw.

Als je in mijn vakgebied beton neemt,waarbij grind,zand,cement CaO+ Al2O3+SiO2+Fe2O3 en mogelijk nog wat!' en water wordt gemengd vindt er een chemische reactie plaats tussen de cement als bindmiddel met water en treedt er een verharding van die massa op waarin wordt opgenomen als hard materiaal het grind en de cement,die niet van moleculaire samenstelling veranderen.De gebonden verharde cement houdt de totale massa bij elkaar en geeft de beton zijn eigenschappen van drukvastheid die zijn terug te voeren op die van het zand en het grind.

Door het gebruik van staalstaven in de trekzone van een constructie kan beton meer trek opnemen dan ongewapende beton kan doen.

Dit is heel simpel betontheorie,je hebt nog het feit van hechting van cementspecie aan het staal,profileringen van het staal,andere optredende krachten,etc.

Berichten: 1.379

Re: [Scheikunde] Definitie van 'scheikundig' en 'natuurkundig'

Zeker weten? Een natuurkundige weet veel over weinig stoffen en een scheikundige weet weinig van veel stoffen. Daarmee wordt een cultuurverschil aangeduid. Maar het is nog geen antwoord op Uw vraag.

Als moleculen van een stof ontleden op reageren met andere moleculen tot nieuwe moleculen zou ik dat scheikunde willen noemen. Als de moleculen intakt blijven en er dus geen andere stoffen ontstaan (smelten, verdampen) zou ik het natuurkunde willen noemen.

Eigenlijk behoort de hele fysische chemie tot de natuurkunde. Maar door de veelheid van stoffen in bijvoorbeeld de oppervlaktechemie en de colloidchemie kan een natuurkundige er niet zo goed mee overweg en wordt het toch tot de scheikunde gerekend. En omgekeerd zijn er delen van de scheikunde bij natuurkunde terecht gekomen. Vooral als er maar weinig differentiatie in de materialen is en als de fysische eigenschappen van belang zijn.. Bij voorbeeld bij het maken van condensatoren. Het loopt dus wat door elkaar.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Scheikunde] Definitie van 'scheikundig' en 'natuurkundig'

Het loopt dus wat door elkaar.
Een groot omstreden grensgebied, overigens bij mijn weten zonder dodelijke slachtoffers. :)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 691

Re: [Scheikunde] Definitie van 'scheikundig' en 'natuurkundig'

Groot: scheikunde (moleculen, atomen)

Klein: natuurkunde (fotonen, protonen, elektronen)

Heel klein: quantum-mechanica (fotonen, elektronen, spin, quarks, gluonen etc)

Energie: natuurkunde

Voedsel: scheikunde

Water: scheikunde en natuurkunde

Mineralen: scheikunde

Geologie: natuurkunde en scheikunde

Laser: natuurkunde

Magnetron: natuurkunde

Televisie: natuurkunde

Normale camera: scheikunde en natuurkunde

Digitale camera: natuurkunde

Olieraffinage: scheikunde

Om even wat aan te halen.

In de scheikunde heeft men zaken die met natuurkunde en zelfs met quantum-mechanica te maken hebben.
Een computertaal is voor mensen, niet voor de computer.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Scheikunde] Definitie van 'scheikundig' en 'natuurkundig'

Wat hzeil zegt lijkt me de essentie van het verschil:

Als er stoffen worden omgezet, zou ik van scheikunde spreken (een reactie zoals verbranding, waarbij de eindproducten anders zijn dan de beginproducten).
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Reageer