[Scheikunde] Reacties, molberekeningen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 5

[Scheikunde] Reacties, molberekeningen

Hallo lieve mensen hier.

Ik moet een heel belangrijke opdracht maken maar ik kom er echt niet uit!

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.

Opdracht/Probleem:

1) Ascorbinezuur (C6H8O6/vitamine c-tabletten 3x60 gram) oplossen in 50 ml uitgekookt heet water.

2) Bovenstaande oplossing titreren met een loogoplossing (0,1 M) (met NaOH doen?)

3) fenolftaleien als indicator gebruiken bij bovenstaande oplossing.

4) Voeg na afloop van de titratie met loog 5ml 1 M zwavelzuur (1 M) toe.

5) Titreer met een 0,01 M Joodoplossing (0,05 M, 1,27 g jood en 2,0 g Kaliumjodide oplossing in een maatkolf van 100 ml).

Gebruik een zetmeeloplossing (van 1 g oplosbare zetmeel en 100 ml kokend water een papje maken en 1 minuut koken; na afkoelen 3 g kaliumjodide toevoegen) als indicator.

Nu moet ik allemaal reactie vergelijkingen maken, berekenen hoeveel ik van alles nodig heb om het te laten reageren, en molberekening/molair volume berekenen (titreren) enzo!

Ook moet ik NaOH stellen (wat is stellen?!) met oxaalzuur en joodoplossing met natriumthiosulfaat stellen.

Ik snap er echt geen drol meer van en ik moet het maandag al af hebben!

Kan iemand mij hiermee alsjeblieft helpen? Misschien dat ik het dan begin te begrijpen want ik moet het allemaal presenteren aan mijn klas.

Heel erg bedankt alvast in iedergeval!

Kusjes,

Marieke

Berichten: 186

Re: [Scheikunde] Reacties, molberekeningen

Allereerst het begrip stellen : dat is het bepalen van een concentratie via titratie met een oertiter. Wat wil dat zeggen, NaOH heeft de eigenschap om hygroscopisch te zijn en dus water uit de lucht opneemt. Dit heeft als gevolg dat je geen exacte concentratie kan maken door de korrels af te wegen omdat je niet weet hoeveel water er in de korrels zit. Daardoor gaan ze het titreren met oxaalzuur, dit zuur verandert niet van concentratie door de jaren heen.

De rest is voor morgen, mijn concentratie valt weg :)

Berichten: 5

Re: [Scheikunde] Reacties, molberekeningen

Ik wist niet dat ze dit met stellen bedoelen.. Kan me wel vaag herinneren dat je NaOh niet gewoon kan wegen ofzo..

Oke! Alvast bedankt!


Gebruikersavatar
Berichten: 3.151

Re: [Scheikunde] Reacties, molberekeningen

Uit de link die leen gaf (erg nuttig):
scholieren punt kom schreef:Vitamine C is de veelgebruikte naam voor ascorbinezuur. De molecuulformule hiervan is C6H8O6.  

Hierboven staat de structuurformule van ascorbinezuur. De molaire massa van ascorbinezuur is 176,1 g/mol. Om het vitamine C gehalte te bepalen, kun je een titratie uitvoeren met behulp van een kaliumjodaat-oplossing, in de aanwezigheid van een zwavelzuur en een kaliumjodide-oplossing. Als indicator gebruiken wij een zetmeeloplossing.  

Jodaat reageert met jodide tot jood:

IO3- (aq) + 5I- (aq) + 6H+ (aq) => 3I2 (aq) + 3H2O (l)

Het ontstane jood reageert vervolgens met ascorbinezuur:

C6H8O6 (aq) + I2 (aq) => C6H6O6 + 2H+ + 2I-

Als er vitamine C aanwezig is kan er dus geen jood aanwezig blijven. Als het vitamine C op is wordt I2 niet meer omgezet naar I-. Door de blijvende aanwezigheid van jood kleurt de indicator zetmeel blauw.  
Begrijp je deze reactievergelijking? Als je dit snapt, is er namelijk niet zoveel meer uit te leggen:D Probeer het zelf ook altijd op te stellen, daar begint elke titratie mee.
Appareo decet nihil munditia?

Berichten: 5

Re: [Scheikunde] Reacties, molberekeningen

Hallo,

Nog paar kleine vraagjes:

Ik heb Zwavelzuur (H2So4) 18 M. Ik moet dit verdunnen tot 1 M. Hoe bereken ik hoeveel ml water ik nodig heb?

En hoe moet ik de bovenstaande joodoplossing stellen met natriumthiosulfaat? Hoe bereken en schrijf ik dit?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [Scheikunde] Reacties, molberekeningen

Ik heb Zwavelzuur (H2So4) 18 M. Ik moet dit verdunnen tot 1 M. Hoe bereken ik hoeveel ml water ik nodig heb?
Gebruik in scheikunde aub de speciale tekens uit de link boven je conceptberichtvenster. Leest stukken duidelijker. Vind je bijvoorbeeld ook de code voor subscript

En het afgesproken symbool voor de eenheid liter is grote L

18 M zwavelzuur betekent 18 mol diwaterstofsulfaat per liter oplossing.

je hebt dus een liter oplossing met 18 mol H2SO4per liter (1 Lx 18 mol/L = 18 mol)

voeg een liter water toe.

je hebt nou 2 L oplossing met 18 mol per 2 L, ofwel 9 mol/L (2 Lx 9 mol/L = 18 mol)

voeg nog een liter toe

je hebt nou 3 L oplossing met 18 mol per 3 L, ofwel 6 mol/L (3 Lx 18 mol/L = 18 mol)

voeg nog eens 15 L toe? (18 Lx 1 mol/L = 18 mol)

Nou heb je dus 18 L oplossing met 1 mol/L H2SO4.

Daar pak je dan 1 L van om te gebruiken

goed, aan die oorspronkelijke ene liter heb je er dus 17 toegevoegd om er 18 van de gewenste concentratie te krijgen

je wilt bijv. 1000 mL met 1 mol/L (=1 M)

van die 1000 mL zal blijkbaar 1/18 uit zwavelzuuroplossing moeten bestaan, en 17/18 deel uit water.

Dat moet je lukken.... :)

dat stellen van die oplossing weet ik helaas niet precies.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: [Scheikunde] Reacties, molberekeningen

Een gemakkelijke manier om verdunningen te berekenen is volgens

V1 * C1 = V2 * C2

V1 = volume van je stock dat je gaat gebruiken (die reken je meestal uit, dus is nog onbekend)

C1 = concentratie voor het verdunnen (nu dus 18 molair)

V2 = eindvolume (hoeveel heb je nodig? Een liter?)

C2 = eindconcentratie (1 molair in dit geval)

(let op de eenheden eh)
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Berichten: 5

Re: [Scheikunde] Reacties, molberekeningen

Ik moet een joodoplossing maken. (0,05 M ; 1,27 g jood en 2,0 g kaliumjodide oplossen in een maatkolf) Hoe moet ik dit berekenen en opschrijven? Want jood lost volgens mij niet zo goed op..

En ik moet ook een Zetmeeloplossing maken (van 1 g oplosbare zetmeel en 100 ml kokend water een papje maken en 1 minuut koken ; na afkoelen 3 g kaliumjodide toevoegen) Hoe doe ik dit :S

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: [Scheikunde] Reacties, molberekeningen

Ik moet een joodoplossing maken. (0,05 M ; 1,27 g jood en 2,0 g kaliumjodide oplossen in een maatkolf) Hoe moet ik dit berekenen en opschrijven? Want jood lost volgens mij niet zo goed op..
Dat oplossen heeft niets met dat berekenen te maken. Je moet er gewoon van uitgaan voor je berekening dat alles wat je hier toevoegt gewoon oplost (en volgens mij lukt dat ook wel).

hoeveel mol I bevat 1,27 g I2

hoeveel mol I bevat 2,0 g KI

hoeveel mol I is dat totaal?

ik noem maar een dom rond getal, stel dat is 5 mol totaal. Nou moet je een 0,05 mol/L oplossing maken.

5 mol/10 L is 0,5 mol/L,

5 mol /100 L = 0,05 mol/L
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer