[fysica] eenparige beweging

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 51

[fysica] eenparige beweging

hallo, zou iemand me kunnen helpen met vragen te beantwoorden ivm deze tekening ,ik kweet egt ni hoe ik moet beginnen :) we hadden zo een proef gedaan ivm snelheid + eenparige beweging ..ma iksnap het niet

http://img133.imageshack.us/img133/2028/na...aamloossjz3.jpg

Welk verband bestaat er tussen de afgelegde weg s en het tijdsverloop t?

Welke formule kunnen we hieruit afleiden voor een eenparige beweging?

Hoe noemt men de evenredigheidsconstante in deze formule
~*~Edvina~*~

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] eenparige beweging

Je ziet twee rechten, er is dus sprake van een lineair verband tussen s en t.

Ken je (misschien uit de lessen wiskunde?) de vergelijking van een rechte, hier door de oorsprong?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 51

Re: [fysica] eenparige beweging

TD! schreef:Je ziet twee rechten, er is dus sprake van een lineair verband tussen s en t.

Ken je (misschien uit de lessen wiskunde?) de vergelijking van een rechte, hier door de oorsprong?


>>>>y=ax+b ?
~*~Edvina~*~

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] eenparige beweging

Dat is de algemene vergelijking. In dit geval, rechte door de oorsprong, is b = 0.

Blijft over: y = ax. Alleen heb je nu geen y- en x-as, maar een s- en t-as; dus: s = at.

De evenredigheidsconstante a heet in de wiskunde de richtingscoëfficiënt, maar wat is die a hier?

Herschrijf eventueel: als s = at, dan is a = s/t. Wat is de verhouding tussen afgelegde weg en de tijd?
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 51

Re: [fysica] eenparige beweging

TD! schreef:Dat is de algemene vergelijking. In dit geval, rechte door de oorsprong, is b = 0.

Blijft over: y = ax. Alleen heb je nu geen y- en x-as, maar een s- en t-as; dus: s = at.

De evenredigheidsconstante a heet in de wiskunde de richtingscoëfficiënt, maar wat is die a hier?

Herschrijf eventueel: als s = at, dan is a = s/t. Wat is de verhouding tussen afgelegde weg en de tijd?
>>>y=s

>>>a=v

>>>x=t

??

s=v.t-(v.t0 -s 0)

dus a de rico is v>snelheid?
~*~Edvina~*~

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] eenparige beweging

De rico is inderdaad precies de snelheid. Zonder beginpositie en -snelheid is de vergelijking dan gewoon: s = vt.

Voor een verschil in afgelegde weg, in een bepaald tijdsinterval, noteren we:
\(\Delta s = v \cdot \Delta t\)
Met daaruit dus:
\(v = \frac{\Delta s}{\Delta t}\)
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [fysica] eenparige beweging

In de hoop geen verwarring te scheppen:

om de snelheid rechtstreeks uit de rico te halen zijn de assen toch verkeerd gekozen?

rico = dy/dx (bij mijn weten)

v= ds/dt = dx/dy

dus is de rico volgens mij hier niet de snelheid, maar het omgekeerde hiervan, rico = 1/v.

Dat is natuurlijk een definitiekwestie, maar de assenkeuze maakt het er niet helderder op volgens mij.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] eenparige beweging

Ik had er niet eens op gelet, maar in die figuur zijn de assen "verkeerd" gekozen, en geldt dus het omgekeerde.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 51

Re: [fysica] eenparige beweging

Ik had er niet eens op gelet, maar in die figuur zijn de assen "verkeerd" gekozen, en geldt dus het omgekeerde.
>>maar ik snap het niet , wat is dus de evenredigheidsconstante in die formule

wat wil da zeggen ? :)
~*~Edvina~*~

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: [fysica] eenparige beweging

Als er een lineair verband tussen twee grootheden A en B bestaat, dan geldt: A = k.B waarin k de evenredigheidsconstante is.

Die constante is dan precies de verhouding van de grootheden, namelijk k = A/B.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: [fysica] eenparige beweging

OM te beginnen die assen van die verduvelde grafiek eens even omdraaien:

Afbeelding

Helaas staan nou alle cijfertjes in spiegelbeeld, maar daar moeten we maar even doorheen lezen.

snelheid is (verandering van = d) afstand (=s) gedeeld door (verandering van = d) tijd (=t).

v=ds/dt

de richtingscoëfficient van een grafiek geef je aan als (verandering van = d) de waarde op de y-as (=y) gedeeld door (verandering van= d) waarde op de x-as. (=x)

rico=dy/dx

rico = dy/dx = ds/dt = snelheid.

de grafiek met de rode puntjes:

als de afstand toeneemt van 0 tot 30 m (ds = 30 m), neemt de tijd toe van 0 tot 15 s. (dt = 15 s)

v=ds/dt= 30/15 = 2 m/s

als y toeneemt van 0 tot 30 (dy = 30 ), neemt de x toe van 0 tot 15 . (dx = 15 )

rico =dy/dx= 30/15 = 2

de andere grafiek mag je nou zelf doen. :)

EDIT:>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

nog een opmerking: om een zuiver beeld van die richtingscoëfficient te krijgen zou het ook leuk zijn een grafiek te hebben waarbij het getalletje 30 op de x-as even ver van de oorsprong staat als het getal 30 op de y-as.

Afbeelding

dan zie je wat duidelijker dat de richtingscoëfficient (= tangens) van je rodebolletjesgrafiek gelijk is aan 2
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer