napret 2e bijeenkomst

Moderator: Miels

Gebruikersavatar
Berichten: 122

Re: napret 2e bijeenkomst

gelukkig is dat menselijk geheugen vluchtig: als ik alle gekke woorden die ik in mijn leven tegengekomen ben zou moeten onthouden, mocht ik wel een kop hebben als een boerenschuur. En wat TD! vertelt over die onomatopee in de standaard-lesstof wens ik met een korrel zout te nemen. Het wordt mogelijk wel eens genoemd in een zijsteegje van een les. Maar ik kan me niet voorstellen dat er ooit een examenvraag middelbaar zou komen over de betekenis van het woord onomatopee.
Wellicht dat reminiscentie methodieken helpen in deze... :wink:
Al zijn alle deskundigen het met elkaar eens, ze hoeven nog geen gelijk te hebben. [Russel]

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: napret 2e bijeenkomst

Helaas Jan, moet ik mijn collegae-Vlamingen hierin bijspringen: dit wordt wel eens als te kennen woordenschat beschouwd.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.242

Re: napret 2e bijeenkomst

Tjonge, waar ze jullie mee opzadelen..... :)
Tja, de nadelen van een van de beste onderwijssystemen van de wereld :) .

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: napret 2e bijeenkomst

leuke quiz, eigenlijk best simpel :) trouwens, leuke strikvraag van die 80jarige oorlog :)


Nou lever de antwoorden dan maar in via een PB naar mij dan zal ik het nakijken. Als je geen hulpbronnen hebt gebruikt kun je zien hoe je het ervan af hebt gebracht. En volgende keer komen he?
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Berichten: 4.546

Re: napret 2e bijeenkomst

hehe, ik wil graag komen, ik zal ook zoveel mogeijk proberen te beantwoorden. ik had het alleen wel moeilijker verwacht, en zeker ook langer.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: napret 2e bijeenkomst

hehe, ik wil graag komen, ik zal ook zoveel mogeijk proberen te beantwoorden. ik had het alleen wel moeilijker verwacht, en zeker ook langer.


Het mocht mss iets langer zijn, maar het was al moeilijk genoeg :)

Berichten: 536

Re: napret 2e bijeenkomst

Huh?


De betekenis van onomatopee staat er helemaal niet bij toch?

Het is toch een stijlfiguur waarbij een woord een geluid nabootst?


Miauwen , piepen etc.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: napret 2e bijeenkomst

John Nash schreef:Huh?


De betekenis van onomatopee staat er helemaal niet bij toch?

Het is toch een stijlfiguur waarbij een woord een geluid nabootst?


Miauwen , piepen etc.

Nja dat is volgens mij A, wat ik dus ook zei maar dat was fout; alhoewel ik dit op wikipedia vind: Een onomatopee of klanknabootsing is een stijlfiguur waarbij in een of meerdere woorden een geluid wordt nagedaan. De term 'onomatopee' zelf is afkomstig van het Oud-Griekse ονομα (naam) + ποιεω (ik maak).

Berichten: 536

Re: napret 2e bijeenkomst

Hmm dit lijkt me dan toch echt een fout in de kwis...

(A) een stijlfiguur waarbij aan een sterke emotie als ontroering, verdriet, vreugde, opwinding uiting wordt gegeven, door het gebruik van een uitroep

NEE

(B) Een leenwoord uit het Engels waarin iemand een uitroep doet over dat er iets mis is met zijn of haar uiterlijk. NEE

© Een ander woord voor een morfologisch barbarisme. NEE

(D) Een dier waarvan de naam gelijk is aan de uitroep van dat dier.NEE

Gebruikersavatar
Berichten: 4.810

Re: napret 2e bijeenkomst

Ik dacht dat dit een onomatopee was:


Afbeelding


Zeg maar de afbeelding van het geluid en die 'ster' er achter om de kracht van de 'kaboom' weer te geven :)

Berichten: 536

Re: napret 2e bijeenkomst

Nou nee, niet echt.

Gewoon wat ik zei.

Piepen, miauwen, slurpen, happen... etc...

Gebruikersavatar
Berichten: 24.578

Re: napret 2e bijeenkomst

Klopt, het is een stijlfiguur waarbij je een bepaalde klanknabootsing weergeeft in het woord zelf.
"Malgré moi, l'infini me tourmente." (Alfred de Musset)

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: napret 2e bijeenkomst

Wat ik altijd heb geleerd is dat bijvoorbeeld een Koekoek een onomatopee is. De naam van het dier komt van zijn uitroep.


Mmmh ff opgezocht op de NL wikipedia:
Een koekoek heet zo omdat hij dat geluid maakt, evenals de tjiftjaf, de kievit, de oehoe en de grutto.

Ik geef toe dat het dus een ruimere definitie is dan ik had verwacht.


De vraag:

Wat is een onomatopee

Antwoord:

Een dier waarvan de naam gelijk is aan de uitroep van dat dier.


Antwoord D wordt dus wel een Onomatopee genoemd, het is alleen niet zo netjes gesteld, maar om nou te zeggen dat het helemaal fout is, vind ik niet reeel, als je weet wat het betekent had je hoe dan ook D gezegd.


Maar het is wel een beetje een slechte constructie net als:

Wat is een boom:

Een auto

Een fiets

Een raket

Een beuk


Niet heel netjes, maar ook niet fout te doen als je de betekenis weet.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 5.679

Re: napret 2e bijeenkomst

Een raket?
In theory, there's no difference between theory and practice. In practice, there is.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: napret 2e bijeenkomst

Ik geef toe dat het dus een ruimere definitie is dan ik had verwacht.
snap je nou ook waar die ellenlange discussies over die NWQ-vragen steeds vandaan komen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer