[Scheikunde] verbrandingswarmte kaarsvet in J/g

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 16

[Scheikunde] verbrandingswarmte kaarsvet in J/g

Woensdag heb ik met iemand een practicum voor scheikunde. We snappen niet helemaal wat we moeten doen, dus als iemand ons ermee kan helpen zou mooi zijn.

Dit is de opdracht die we vooraf hebben gekregen:

Onderzoeksvraag: Hoe groot is de verbrandingswarmte van kaarsvet (stearinezuur) in J*g^-1

Je krijgt de beschikking over een waxinekaarsje, hiermee moet je het experiment uitvoeren.

Bedenk alvast:

- hoe de proefopstelling er uit moet zien.

- welke apparaten, glaswerk e.d je nodig hebt.

- welke handelingen je moet uitvoeren.

- hoe je het antwoord op de onderzoeksvraag kunt berekenen m.b.v. de proefresultaten.

Uiteindelijk moeten we ons antwoord vergelijken met het antwoord uit de vakliteratuur. (namelijk: 4,0 *10^4 J*g^-1)

Alvast hartelijk bedankt.

Berichten: 704

Re: [Scheikunde] verbrandingswarmte kaarsvet in J/g

weet je hoe je de soortelijke warmte uit kunt rekenen ? Welke formule heb je hiervoor nodig en welke parameters zul je moeten meten?

--> welke factoren beinvloeden je meetresultaten ?

Dan kom je al een heel eind.

Berichten: 16

Re: [Scheikunde] verbrandingswarmte kaarsvet in J/g

Tja... zelf zat ik te denken aan het volgende:

1. het waxinelichtje wegen.

2. een erlenmeyer vullen met een bepaalde hoeveelheid water

3. deze erlenmeyer met een klem vastzetten aan zo'n ijzeren stang.

4. het waxinelichtje onder de erlenmeyer zetten.

5. een soort "koker maken van alluminiumfolie en die boven het waxinelichtje zetten zodat er weinig warmte verloren gaat.

6. het waxinelichtje aansteken en een aantal minuten wachten

7. De stijging van de temperatuur van het water meten.

8. Het waxinelichtje opnieuw wegen en kijken hoeveel kaarsvet is verbrand.

Als dit niet de juiste methode is zijn, zijn aanwijzingen van harte welkom :)

Maar wat ik niet weet is hoeveel water opwarmt per J*g^-1 kaarsvet. (misschien niet helemaal duidelijk geformuleerd, maar ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel)

Berichten: 704

Re: [Scheikunde] verbrandingswarmte kaarsvet in J/g

als jij weet hoeveel water je verwarmt dan is dat geen enkel probleem volgens de volgende formule:
\(Q = c\cdot m\cdot{\Delta}T\)
Let er wel op dat je ook de warmtecapacitiet in je achterhoofd moet houden.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Scheikunde] verbrandingswarmte kaarsvet in J/g

Je basisidee is helemaal goed. Op puntjes zijn nog verbeteringen nodig om een acceptabele nauwkeurigheid te bereiken:
5. een soort "koker maken van alluminiumfolie en die boven het waxinelichtje zetten zodat er weinig warmte verloren gaat.
Prima idee, maar die isolatie zal beter moeten. Veel meer richting "calorimeter". Het waxinelichtje warmt (veel) gas op, en die warmte moet zoveel mogelijk in je water terchtkomen, en daar ook blijven. Daarvoor is iets anders dan een erlenmeyer mogelijk ook geschikter.
7. De stijging van de temperatuur van het water meten.
Vergeet hierbij ook niet de temperatuursstijging van je gehele installatie, inclusief wat nu nog je erlenmeyer is, en je aluminiumfolie.

en die "c" uit de formule van sdekivit vind je in BINAS, in de tabel met eigenschappen van vloeistoffen, onder de kolom "warmtecapaciteit", met de eenheid kJ/(kg.K)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 16

Re: [Scheikunde] verbrandingswarmte kaarsvet in J/g

Bedankt voor de reacties.
\(Q = c\cdot m\cdot{\Delta}T\)
dat betekent dus:

hoeveelheid energie nodig (in J)= warmtecapaciteit (in J/Kg*K) * massa (in Kg) * verandering temperatuur (in K). ?
en die "c" uit de formule van sdekivit vind je in BINAS, in de tabel met eigenschappen van vloeistoffen, onder de kolom "warmtecapaciteit", met de eenheid kJ/(kg.K)
Ik denk dat je doelt op tabel 11 uit binas (gegevens van vloeistoffen) bij de kolom soortelijke warmte? Die van water is 0.84.

Een calorimeter zullen we op school niet (in ieder geval niet dat ik weet) mogen gebruiken. Maar zijn er andere "bekers" die hier beter geschikt voor zijn? een erlenmeyer leek mij handig, omdat je deze vast kan klemmen en je er makkelijk de temperatuur mee op kan meten.

Tja, alluminium folie leek mij vrij handig om mee te werken, maar is inderdaad niet ideaal. Toch denk ik dat dit gezien het materiaal dat we kunnen gebruiken een goede oplossing is.[/tex]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Scheikunde] verbrandingswarmte kaarsvet in J/g

Ik denk dat je doelt op tabel 11 uit binas (gegevens van vloeistoffen) bij de kolom soortelijke warmte? Die van water is 0.84.
0,84 :) : kijk eens op de GOEDE regel.....

Tja, en voor de rest bouw je je installatie maar zó goed geïsoleerd als mogelijk. Sta er niet versteld van als de helft van je verbrandingsenergie desalniettemin verloren gaat in zo'n opstellinkje.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 16

Re: [Scheikunde] verbrandingswarmte kaarsvet in J/g

Oeps :S ik ben niet helemaal helder bezig hier... het is 4,18. Maar als we er vanaf zitten is niet zo heel erg, aangezien we moeten vergelijken met het gegeven resultaat. Allen bedankt voor de reacties, ik denk dat het wel goed zal komen :)

Berichten: 16

Re: [Scheikunde] verbrandingswarmte kaarsvet in J/g

ik snap um al

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: [Scheikunde] verbrandingswarmte kaarsvet in J/g

Boven de kolom in BINAS waar je de warmtecapaciteit van water uitgeplukt hebt staat een iets (nou ja) andere eenheid achter die 4,18 dan J/Kg*K (dat is je straf voor het niet vermelden van eenheden bij getalletjes :) )

en dit sommetje:
8,51J per 0,19 g.  

Per g is dat dan: 8.51*1/0,19=30,4J*g^-1
bevat een rekenfout.

Als je beide wijzigt vind ik een waarde die verbazend dicht bij de werkelijkheid in de buurt komt. Ik had, met je vrij slecht geïsoleerde opstelling een veel grotere afwijking verwacht.

EDIT>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

ik moest even een uurtje weg terwijl ik dit antwoord zat te typen en zie dat je er intussen zelf al uit was. Nog beter.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 16

Re: [Scheikunde] verbrandingswarmte kaarsvet in J/g

Toch bedankt voor het antwoord. :)

Tja het antwoord kwam inderdaad dicht bij de werkelijkheid uit, kan ook een meetfout zijn geweest die de waarde omhoog haalde. Ach, ik ben blij dat ik er uit ben gekomen, en nu maar afwachten wat de leraar er van vind :)

En ik had de post weggehaald, omdat ik zag dat er niemand op het huiserk forum zat. Dus ik dacht dat er niemand mee bezig was op dat moment. :)

Reageer