Geluid op grote hoogte in de atmosfeer

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter

Geluid op grote hoogte in de atmosfeer

Vrijwel iedereen weet dat in de ruimte geen geluid is, omdat daar geen lucht is om geluidsgolven te laten voortplanten. De dampkring van de aarde houdt echter niet plots op, maar wordt geleidelijk dunner. Ik vraag mij nu af: tot op welke hoogte in de atmosfeer is geluid mogelijk? Op tien kilometer kun je zeker nog geluid horen, maar hoe zit het op 20 kilometer hoogte? Op 30? En als daar nog geluid mogelijk is, klinkt het dan anders dan aan de grond? Klinkt dezelfde geluidsbron daar zwakker dan bij atmosferische druk?

Weet iemand hoe dat allemaal zit?

Berichten: 109

Re: Geluid op grote hoogte in de atmosfeer

tot op welke hoogte in de atmosfeer is geluid mogelijk
Een lagere dichtheid geeft een zwakker geluid, dus hoe hoger je komt des te zwakker wordt het geluid. Dus op 20 km (waar de dichtheid nog zo'n 7% is van die op 0 meter) is geluid nog gewoon mogelijk alleen veel zwakker (en komt dus ook niet zover). Rond de 30 km houdt de atmosfeer op en is dus ook geen geluid meer mogelijk. Tevens zal de dichtheid een keer zo laag worden (zal redelijk dicht bij die 30 km in de buurt liggen) dat de beweging van een molecuul geen invloed meer heeft op de omringende moleculen en is er dus geen sprake meer van een drukgolf en is er dus geen geluid.

De geluidssnelheid op grote hoogte is een stuk lager dan op de grond vanwege de lagere dichtheid en temperatuur. Echter de frequentie blijft hetzelfde dus de toonhoogte veranderd niet.

Re: Geluid op grote hoogte in de atmosfeer

Dus op 20 km (waar de dichtheid nog zo'n 7% is van die op 0 meter) is geluid nog gewoon mogelijk alleen veel zwakker (en komt dus ook niet zover). Rond de 30 km houdt de atmosfeer op en is dus ook geen geluid meer mogelijk. Tevens zal de dichtheid een keer zo laag worden (zal redelijk dicht bij die 30 km in de buurt liggen) dat de beweging van een molecuul geen invloed meer heeft op de omringende moleculen en is er dus geen sprake meer van een drukgolf en is er dus geen geluid.


Op 20 km is de dichtheid nog zo'n 7% van die op 0 meter zeg je, en hoeveel is dichtheid op 10 km? Weet iemand of daar soms een grafiek of zo van bestaat? En als je op de top van de Mount Everest staat en je roept eens, klinkt dat dan zwakker dan op zeeniveau?

Berichten: 109

Re: Geluid op grote hoogte in de atmosfeer

Afbeelding
En als je op de top van de Mount Everest staat en je roept eens, klinkt dat dan zwakker dan op zeeniveau?
ja

Re: Geluid op grote hoogte in de atmosfeer

Klopt.Hoe dichter de stof hoe beter en sneller de voortplanting van het geluid.In lucht 340 m/sec;water 1437 m/sec;ijzer 5130 m/sec.In zeewater plant het zich wat sneller voort door zijn hogere dichtheid dan zoetwater.Bij dieptemeters houd men daar rekening mee.Lagen water van verschillende temp. kunnen het geluid doen afwijken.

Re: Geluid op grote hoogte in de atmosfeer

Is het dan ook zo dat hoog in de bergen een bepaald geluid onder dezelfde omstandigheden minder ver te horen is dan op zeeniveau, daar de lucht er ijler is?

Re: Geluid op grote hoogte in de atmosfeer

Denk van wel.Eens heb ik horen zeggen,dat in de ijsvlakten van het hoge noorden het geluid zeer ver draagd.De lucht is er door de koude relatief dicht.Het eeuwig durend storend gerucht als bij ons, is er niet.Daar kan men nog van de symfonie van de stilte genieten.

Berichten: 283

Re: Geluid op grote hoogte in de atmosfeer

Pure stilte kan niet gehoord worden.

Re: Geluid op grote hoogte in de atmosfeer

Pure stilte kan niet gehoord worden.


Aandachtig lezen wat er staat! Niets te horen en daar kunnen van genieten,noem ik wel eens de symfonie van de stilte.Er zijn mensen die gek worden van de stilte,sommige van het tegenovergestelde.

Gebruikersavatar
Berichten: 381

Re: Geluid op grote hoogte in de atmosfeer

:?: Er was eens een componist die 7 of 8 minuten stilte had opgenomen.En toen op de radio heeft gespeeld :shock: Bizááár

Berichten: 683

Re: Geluid op grote hoogte in de atmosfeer

Daar kan men nog van de symfonie van de stilte genieten.
Een groot gedeelte van de mensen die op Groenland wonen is slechthorend. Wie weet hoe dat komt? 8)

Re: Geluid op grote hoogte in de atmosfeer

Er zijn mensen die gek worden van de stilte


Dat zijn vooral mensen met niet al te veel grijze massa. Dat komt omdat hun gedachten dan niet bemoeilijkt worden door dat constante lawaai hier, en zij dat niet gewoon zijn. En als ze plots wél kunnen denken, krijgen ze door hoe weinig verstand zij hebben :shock:

Re: Geluid op grote hoogte in de atmosfeer

De meeste mensen beseffen niet wat een luxe de stilte wel is.Onbekend is onbemind.Ze zijn opgegroeid in een wereld vol decibels.Ze komen wakker van de stilte en lopen rond vol stress.Doofheid voor bepaalde frequenties komt vooral bij stadsmensen voor die blootstaan aan hoge dB.Van die Groenlandse doofheid geloof ik niet te veel.

Berichten: 12

Re: Geluid op grote hoogte in de atmosfeer

Over dat geluid op die hoogte : dat kan hier wel allemaal mooi gezegd worden, maar of het menselijk oor ertoe in staat is om dat op die 30 km hoogte te gaan beluisteren betwijfel ik. Ik denk wel dat je trommelvliezen het op die hoogte hard te verduren hebben.

De druk naar buiten uit is nogal groot, een pak kauwgom zal hier niet veel meer helpen. Je zal trouwens toch met je neus in een zuurstofmasker zitten, onder druk. Dus via de buis van Eustachius past je trommelvlies zich niet aan aan de druk op die hoogte, maar aan de druk in dat zuurstofmasker. Die discrepantie bedreigt het trommelvlies.

Berichten: 109

Re: Geluid op grote hoogte in de atmosfeer

Over dat geluid op die hoogte : dat kan hier wel allemaal mooi gezegd worden, maar of het menselijk oor ertoe in staat is om dat op die 30 km hoogte te gaan beluisteren betwijfel ik. Ik denk wel dat je trommelvliezen het op die hoogte hard te verduren hebben.


De vraag was of er geluid mogelijk was op die hoogte (geluid is niks anders dan drukgolven), en dat wordt niet bepaald of jij het geluid kunt horen natuurlijk.

Qua trommelvliezen zal het wel meevallen denk ik. Er kan hoogtens met 1 bar verschil naar buiten worden gedrukt. Duik tien meter diep in water en je hebt hetzelfde effect alleen wordt die dan naar binnen gedrukt. Dus lijkt mij geen probleem. Maar ja, je houdt het toch betrekkelijk kort uit in zo'n lage druk.

Reageer