Zinkverontreiniging in biologische waterzuivering

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 4

Zinkverontreiniging in biologische waterzuivering

Bij ons bedrijf is een biologische waterzuivering aanwezig waar wij ons afvalwater in zuiveren. Het effluent (dus het water dat geloost wordt na behandeling) voldoet aan alle wettelijke eisen behalve de norm voor zink wordt overschreden. Terwijl alle andere zware metalen zich in de concentratierange van 0,05 tot 0,5 mg/l bevinden, steekt zink er met kop en schouders boven uit met 5-15 mg/l. Onderzoeken naar de ingangsconcentratie heeft niet direct een stof opgeleverd die deze hoge waardes kan verklaren. Nu wordt er gedacht dat EDTA eventueel invloed zou kunnen hebben. Heeft iemand hier meer ervaring met de uitwisseling van zware metalen en EDTA? En weet iemand of fosfonaten toevallig meer affiniteit hebben met zink?

Berichten: 283

Re: Zinkverontreiniging in biologische waterzuivering

En waarvoor staat EDTA?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Zinkverontreiniging in biologische waterzuivering

EDTA is de bekendste compexmolecule: EthyleenDiamineTetra-Azijnzuur

symmetrische molecule met

2 CH2COOH gebonden aan een N wat op zijn beurt gebonden is aan CH2. dan een spiegel nemen en de rest van de molecule volgt daaruit.

via google zal je wel duidelijk zien wat ik hierboven bedoel
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Berichten: 4

Re: Zinkverontreiniging in biologische waterzuivering

EDTA is een bekende toevoeging aan wasmiddelen voor een reinigend vermogen. Het is een complex dat in staat is om zware metalen te binden en ook te mobiliseren in zuiveringsslib. Ik was dus ook benieuwd of iemand ervaring heeft op dit gebied. Mijn theorie hierover is dat EDTA alle andere zware metalen boven zink verkiest waardoor het zink vrij wordt gemaakt en de rest wordt geimobiliseerd. Ideeen?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.210

Re: Zinkverontreiniging in biologische waterzuivering

wat ik weet over EDTA en zijn bindingen zijn louter op basis van de titraties die ik heb moeten uitvoeren.

EDTA heeft een voorkeur inderdaad voor bepaalde metalen, maar dit is afhankelijk van de pH waarin men zit. Wij hadden bv een titratie waarbij de pH gebufferd werd rond de 5, waardoor EDTA makkelijk een complex vormde met de te analyseren stoffen Al3+ en Zn2+ en niet voor Mg2+.

Misschien dat de pH van afvalwater in een gebied zit waarbij EDTA niet makkelijk bindt me Zn2+
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Re: Zinkverontreiniging in biologische waterzuivering

Hallo,

Als U mij toestaat één en ander te verduidelijken:

- zink-EDTA complexen bestaan inderdaad en kunnen (in zeer uitzonderlijke gevallen) zorgen voor een overschrijding van de lozingsnorm voor Zn

- echter EDTA wordt industrieel nog maar heel weinig gebruikt, vooral net omdat het zo'n problemen geeft met zware metalen

- daarom zou het mij zeer verwonderen dat jullie daarmee een probleem hebben: ik adviseer jullie asap een EDTA bepaling te laten uitvoeren

- bovendien is EDTA gemakkelijk biologisch afbreekbaar, dus zou het in jullie biologie zo moeten verwijderd worden, waardoor het Zn-complex vrijkomt en onoplosbaar wordt

- naar mijn mening heb je ofwel met een ander complex te maken, ofwel is de pH range niet optimaal (bij pH <7,5 en pH >9 gaat Zn in oplossing), ofwel loos je gewoon zink als zwevende stof (SiS)

- een snelle test om te verifieren of het Zn gecomplexeerd is of niet, bestaat erin het effluent door een sterkzure kationenwisselaar te sturen: gecomplexeerd Zn loopt er gewoon door, andere Zn-verbindingen niet

- ik werk bij een firma die afvalwaterzuiveringsinstallaties bouwt: wij hebben machines die opgelost Zn kunnen verwijderen tot onder 0,5 mg/l. Dit werkt echter niet met gecomplexeerd Zn: desgewenst kunnen wij voor jullie een test uitvoeren.

Beste groeten

Berichten: 4

Re: Zinkverontreiniging in biologische waterzuivering

Kijk een antwoord waar ik wat mee kan.

- Bij het reinigen van tankwagens wordt een reinigingsmiddel gebruikt dat EDTA bevat, waardoor het wel degelijk in ons afvalwater voor zal komen.

- EDTA is juist niet of moeilijk af te breken volgens literatuurstudie. Zelfs een geadapteerde MBR (membraanbioreactor) zou er dus problemen mee kunnen hebben.

- De range waarin Zn in oplossing gaat is bekend bij mij. De reactor is een bufferoplossing van ongeveer pH=8, dus dat zou op zich wel goed moeten zitten.

- Aangezien er gebruik wordt gemaakt van membranen komt er nauwelijks zwevende stof vrij. Hier kan dus het zink niet aan gebonden zitten.

- Ik heb al flink wat testen uitgevoerd om zink te verwijderen en ben dus wel benieuwd naar jullie apparaat. Ik wil u dan ook vragen om contact met me op te nemen.

edit by moderator (Noortje): geen emailadressen: gelieve de forumregels door te nemen

Re: Zinkverontreiniging in biologische waterzuivering

Hallo,

Jullie hebben dan idd een probleem.

Als je naar www.pcawater.com surft, vind je de coordinaten van de firma waar ik voor werk. Om een test te doen op jullie effluent, hebben zij minstens 10 l staal nodig. Als jullie dat kunnen opsturen, zal ik vragen dat ze dat eens door de labo-ionenwisselaar pompen: da's gratis.

Maar ik ben bang dat je geen wonderen mag verwachten: als het idd om Zn-EDTA complex gaat, dan loopt dat zo door de ionenwisselaar en vind je na de IOW nog net zoveel Zn als ervoor.

Anderzijds verwondert het mij dat EDTA niet zou afgebroken worden in een biologische waterzuivering, MBR of anderszins: immers dergelijke moleculen zijn goed toegankelijk. Dus zouden ze ook gemakkelijk moeten geresorbeerd worden, tenminste op voorwaarde dat de biologie goed werkt en niet overbelast is. Nu, de resultaten van een labotest zullen daar wel uitsluitsel over geven.

MVG

Reageer