Wijsbegeerte

Moderator: Rhiannon

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 754

Wijsbegeerte

Zijn er mensen die wijsbegeerte hebben gestudeerd of iets in die trant? Ik denk er zelf namelijk over om dit te gaan studeren. (Nog 3 jaar voordat ik die keuze moet maken, maar dat terzijde :) )

Hoe bevalt deze studie?
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.220

Re: Wijsbegeerte

Hoe breed is het vakgebied dat je beschrijft? Volgens mij valt het aan de UU onder de faculteit geesteswetenschappen. CKI (Cognitieve Kunstmatige Intelligentie) zit ook bij wijsbegeerte en dat is weer heel wat anders dan filosofie..

Gaat het je om filosofie?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.

-Calvin-

Gebruikersavatar
Berichten: 754

Re: Wijsbegeerte

Mrtn schreef:Hoe breed is het vakgebied dat je beschrijft? Volgens mij valt het aan de UU onder de faculteit geesteswetenschappen. CKI (Cognitieve Kunstmatige Intelligentie) zit ook bij wijsbegeerte en dat is weer heel wat anders dan filosofie..

Gaat het je om filosofie?
Bij veel universiteiten staat wijsbegeerte gelijk aan filosofie. Ik doel vooral op de filosofie; altijd al een denker geweest :)
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Wijsbegeerte

Ik heb er zelf geen directe ervaring mee, maar een ex-huisgenoot van me heeft Filosofie gedaan aan de Universiteit van Tilburg. Voor zover ik weet is het hem goed bevallen, al zijn er ook heel veel "ouderen" die het studeren, als een deeltijdstudie naast hun part-time baan.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Berichten: 329

Re: Wijsbegeerte

Ik heb wijsbegeerte gestudeerd aan de UvA. Vond het een razend boeiende studie en had erg veel mazzel met de hoogleraren die ik trof, mensen dus die de materie die zij behandelden op een buitengewoon inspirerende manier konden overbrengen. Bovendien waren het veelal mensen die zélf filosoof waren, zoals Otto Duintjer, Cornelis Verhoeven, Harry Kunneman, Heleen Pott...andere namen zijn me even ontvallen. Goed, daarmee moet je het treffen, met je docenten, wat dier gedrevenheid en geinspireerdheid betreft, maar das een open deur. Het vakgebied is enorm uitgebreid. In mijn tijd waren er ik meen 26 afstudeerrichtingen. Het was in principe mogelijk om na de propedeuse dusdanig verschillende kanten op te gaan dat je uiteindelijk afstudeert zonder ook maar 1 college gemeenschappelijk te hebben gehad met de mensen met wie je je propedeuse had gedaan. Je kon als studierichting 'Wittgenstein' kiezen. Je kon ook de hele geschiedenis van de wijsbegeerte doorwandelen. En dan waren er nog 34 andere mogelijkheden. Sommige medestudenten kozen achteraf verkeerd. Dat was een groot probleem, dat je gewoon verzoop in de mogelijkheden.

Hoop dat je iets aan deze info hebt Kombelpeter.

Groetjes
just curious

Gebruikersavatar
Berichten: 754

Re: Wijsbegeerte

Bedankt Curious! Kreeg je wat je verwachtte? Vond je hetzelf een pittige studie?
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Berichten: 329

Re: Wijsbegeerte

Bedankt Curious! Kreeg je wat je verwachtte? Vond je hetzelf een pittige studie?
Je kunt het natuurlijk zo 'pittig' maken als je wilt, en omgekeerd, kun op je sloffen en met een zeer beperkt iq je bul halen. het heeft mij wel gebracht waarop ik gehoopt had. Meer dan dat zelfs. Doordat ik fantastische docenten had bv. maar ook omdat de stof waarin ik bij aanvang van die studie geinteresseerd was -ethiek, esthetica, en geschiedenis van de westerse wijsbegeerte- nog oneindig veel boeiender bleek als zij mij al toegeschenen had.
just curious

Gebruikersavatar
Berichten: 1.349

Re: Wijsbegeerte

Ik ga even een kritisch geluidje laten horen :)

Ik heb zelf weliswaarbiologie gestudeerd, maar daarnaast drie vakken gevolgd bij filosofie (in Utrecht). Ik vond het niet erg nuttig. Dat kan goed komen omdat ik een beta ben, en het dus niet zo boeiend vind wat iemands mening ergens over 200 jaar geleden was en wat de een of ander daar weer tegenin te brengen heeft.

Daarnaast vond ik het verbijsterend hoe slecht die filosofiestudenten (toch 3e en 4ejaars) konden presenteren of uberhaupt hun mening konden formuleren. Ik had niet de indruk dat daar ooit serieus aandacht aan besteed was.

Kortom, mijn advies: volg vooral wat vakken, doe een minor. Maar ga iets studeren waarbij je vaardigheden of feiten opdoet (maakt niet uit wat). Om iets aan filosofie te hebben, heb je zo'n fundering nodig. Daarna kan je altijd nog een master filosofie doen.
Give a man a fire, and he's warm for a day. Set him on fire, and he's warm for the rest of his life!

Gebruikersavatar
Berichten: 754

Re: Wijsbegeerte

Cassanne schreef:Ik ga even een kritisch geluidje laten horen :)

Ik heb zelf weliswaarbiologie gestudeerd, maar daarnaast drie vakken gevolgd bij filosofie (in Utrecht). Ik vond het niet erg nuttig. Dat kan goed komen omdat ik een beta ben, en het dus niet zo boeiend vind wat iemands mening ergens over 200 jaar geleden was en wat de een of ander daar weer tegenin te brengen heeft.

Daarnaast vond ik het verbijsterend hoe slecht die filosofiestudenten (toch 3e en 4ejaars) konden presenteren of uberhaupt hun mening konden formuleren. Ik had niet de indruk dat daar ooit serieus aandacht aan besteed was.

Kortom, mijn advies: volg vooral wat vakken, doe een minor. Maar ga iets studeren waarbij je vaardigheden of feiten opdoet (maakt niet uit wat). Om iets aan filosofie te hebben, heb je zo'n fundering nodig. Daarna kan je altijd nog een master filosofie doen.
Ik denk dat dat aan de persoon in kwestie ligt. Wijsbegeerte schijnt een pittige studie te zijn (wat rondvraag gedaan) dat alleen weggelegd is voor de doorzetters. En het is totaal geen vak voor de bètas lijkt mij :) Wijsbegeerte van een bepaald vakgebied wordt wel vaak aangeboden, maar dat lijkt me niet zo geschikt voor mij.
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Wijsbegeerte

Ik doe een minor Wijsbegeerte op dit moment, en het is erg gaaf en leerzaam. Hier in Enschede maken ze het behoorlijk pittig. Ik moet wel zeggen dat een goede academische achtergrond en zeker een beta achtergrond je op een een manier laat denken die in elke studie van pas komt. Je kan natuurlijk een mooie bachelor natuurkunde oid doen en een master Wijsbegeerte.

De master die wij hebben heet sinds vorig jaar: Philosophy of Science, Technology and Society.

http://www.kiesjestudie.nl/master286-94-ph...nd-society.html
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 754

Re: Wijsbegeerte

StrangeQuark schreef:De master die wij hebben heet sinds vorig jaar: Philosophy of Science, Technology and Society.

http://www.kiesjestudie.nl/master286-94-ph...nd-society.html
Krijg je bij deze minor ook cursussen zoals wijsgerige antropologie?
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Wijsbegeerte

Nou het is 20ECTS dus ik behandel in vogelvlucht de bekende filosofen van voorheen en moet enkele methodologien behandelen (denk aan wezensdenken ed.)
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Gebruikersavatar
Berichten: 754

Re: Wijsbegeerte

Nou het is 20ECTS dus ik behandel in vogelvlucht de bekende filosofen van voorheen en moet enkele methodologien behandelen (denk aan wezensdenken ed.)
Heel oppervlakkig dus?
Pim Fortuyn: Nederland is dood

Nederland: Pim Fortuyn is dood

I ♥ Apache!

Gebruikersavatar
Berichten: 4.161

Re: Wijsbegeerte

Nou nee dat valt op zich wel mee, maar wat wil je het is in totaal 20*28uur, daar kan je niet alles in behandelen. Een minor is maar 1/9e Bachelor.
De tekst in het hierboven geschreven stukje kan fouten bevatten in: argumentatie, grammatica, spelling, stijl, biologische of scheikundige of natuurkundige of wiskundige feiten kennis. Hiervoor bied StrangeQuark bij voorbaat zijn excuses aan.

Reageer