Springen naar inhoud

wetenschap niet verantwoordelijk voor misbruik v hun werk

• Log in om te kunnen reageren

Poll: wetenschap verantwoordelijk voor misbruik? (12 gebruiker(s) hebben cast gestemd)

1. ja, en ook aansprakelijk (2 stemmen [16.67%])

Percentage van stemmen: 16.67%

2. ja, maar niet aansprakelijk (3 stemmen [25.00%])

Percentage van stemmen: 25.00%

3. ja, soms ook aansprakelijk (2 stemmen [16.67%])

Percentage van stemmen: 16.67%

4. ja, moet daarom ook bepaalde onderwerpen laten (1 stemmen [8.33%])

Percentage van stemmen: 8.33%

5. neen (4 stemmen [33.33%])

Percentage van stemmen: 33.33%

Stem Gasten kunnen niet stemmen

Myriam

Myriam

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 november 2004 - 14:44

Het essay waar in nu mee bezig ben heeft als onderwerp:
wetenschappers zijn niet verantwoordelijk voor misbruik van hun werk.

Hoe denken jullie hierover?
En denk ook om het verschil tussen verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid.
Weet iemand nog een goed voorbeeld van misbruik dat al heeft plaatsgevonden?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

noortje

noortje

• >1k berichten
  • 1210 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 november 2004 - 14:47

bericht verplaatst naar alledagse wetenschap en overige. Dit onderwerp gaat niet enkel over biologie, maar wetenschap in het algemeen.

een voorbeeldje van misbruik is bv dynamiet.

Voor de rest hangt zowel de verantwoordelijkheid als de aansprakelijkheid af van de aard van de misbruiken en welke rol de wetenschapper daarin gespeeld heeft.
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

K. Jansen

K. Jansen

• >250 berichten
  • 510 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 november 2004 - 14:56

Dynamiet is uitgevonden door Alfred Nobel, waar hedendag de Nobelprijzen naar zijn vernoemd. Hij dacht dat dynamiet de mens zo erg zou afschrikken dat men geen oorlog meer durfde te voeren. Helaas had hij het bij het verkeerde eindÖ

Gamer

Gamer

• >250 berichten
  • 381 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 november 2004 - 14:57

En door einstein was de atoombom te maken.Toch neem ik het hem niet kwalijk. :shock:

noortje

noortje

• >1k berichten
  • 1210 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 november 2004 - 15:01

Dynamiet is uitgevonden door Alfred Nobel, waar hedendag de Nobelprijzen naar zijn vernoemd. Hij dacht dat dynamiet de mens zo erg zou afschrikken dat men geen oorlog meer durfde te voeren. Helaas had hij het bij het verkeerde eindÖ

Mij hebben ze altijd gezegd dat hij dynamiet uitgevonden heeft voor de werken in oa de mijnen. (ergens in de eerste jaren van de humaniora)

terug ontopic?
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

K. Jansen

K. Jansen

• >250 berichten
  • 510 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 november 2004 - 15:12

Mij hebben ze altijd gezegd dat hij dynamiet uitgevonden heeft voor de werken in oa de mijnen.

*off topic*

In de Kijk of Quest stond laatst een stukje over de uitvinding dynamiet, en daarin stond dat hij het had uitgevonden om oorlog te voorkomen. Omdat het te wreed zou zijn om te gebruiken. Maar misschien heeft hij de reden over "oorlogen voorkomen" pas later toegevoegd, nadat hij het verwoestende effect van dynamiet had gezien. En heeft hij het dus om andere redenen uitgevonden. ( Is het trouwens niet zo dat 80% van de uitvindingen "per ongeluk" wordt uitgevonden)

*off topic*

Elmo

Elmo

• >1k berichten
  • 3437 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 november 2004 - 15:12

Nee, een wetenschapper is niet verantwoordelijk en niet aansprakelijk (mijn mening). Immers, een pistool vermoord niemand. Degene die de trekker overhaalt doet dat. Dat er met een pistool iemand vermoord kan worden is geen reden om er geen onderzoek naar te doen (mits een wetenschapper vind dat er interessant onderzoek aan te doen is). Tenslotte kan ik ook iemand vermoorden met een bom, een mes, een auto, een baksteen, mijn blote handen, ........ etc.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Knownothing

Knownothing

• >250 berichten
  • 742 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 november 2004 - 15:26

Ik zeg nee, tenzij hij iets speciaal ontworpen heeft, of een onderzoek speciaal gevoerd heeft met als doel de schadelijke gevolgen ervan. Maar dan is het uiteraard geen misbruik meer.

Of dat hij zelf verantwoordelijk is voor schadelijke gevolgen door gebrekkige veiligheidsmaatregelen. (Virus laten ontsnappen of laten stelen door terroristen bijvoorbeeld)
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

Luke

Luke

• >250 berichten
  • 283 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 november 2004 - 15:57

bericht verplaatst naar alledagse wetenschap en overige. Dit onderwerp gaat niet enkel over biologie, maar wetenschap in het algemeen.

een voorbeeldje van misbruik is bv dynamiet.

Voor de rest hangt zowel de verantwoordelijkheid als de aansprakelijkheid af van de aard van de misbruiken en welke rol de wetenschapper daarin gespeeld heeft.

Ik zeg nee, tenzij hij iets speciaal ontworpen heeft, of een onderzoek speciaal gevoerd heeft met als doel de schadelijke gevolgen ervan. Maar dan is het uiteraard geen misbruik meer.

Of dat hij zelf verantwoordelijk is voor schadelijke gevolgen door gebrekkige veiligheidsmaatregelen. (Virus laten ontsnappen of laten stelen door terroristen bijvoorbeeld)

Zeg daarom nooit nooit zoals in deze poll.

Bart

Bart

• >5k berichten
  • 7224 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 november 2004 - 16:45

Dat betekent dat jij dus meneer Opperheimer verantwoordelijk houdt voor de dood van 200,000 Japanners?
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Knownothing

Knownothing

• >250 berichten
  • 742 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 november 2004 - 17:09

In mijn ogen is hij even verantwoordelijk als president Truman of als de bemanning van de Enola Gay.

Als je een bom ontwerpt, moet je niet raar opkijken als die daadwerkelijk gebruikt wordt.
Zeg nooit: 'Ik kan me niet voorstellen dat dit-of-dat zich heeft kunnen ontwikkelen door natuurlijke selectie' en neem iemand die dat zegt nooit serieus. Keer op keer blijkt het een inleiding te zijn tot een intellectuele bananenschil-ervaring.(Dawkins)

• Gast

Geplaatst op 15 november 2004 - 18:52

Als ik het snel even extrapoleer veroorzaakt onze heilige koe mondiaal jaarlijks 400.000 doden... Dat kun je de uitvinder van de benzinemotor toch niet kwalijk nemen? Of toch....

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 november 2004 - 10:16

Als ik het snel even extrapoleer veroorzaakt onze heilige koe mondiaal jaarlijks 400.000 doden... Dat kun je de uitvinder van de benzinemotor toch niet kwalijk nemen? Of toch....

Oppenheimer heeft een bom ontworpen met de intentie deze te gebruiken. Of dat dan ter afschrikking is of om daadwerkelijk te laten ploffen doet er niet toe - hij heeft een uber-bom gemaakt en die gebuik je niet om mee te bowlen.
De 'benzinemotor' is niet uitgevonden met als single purpose: het voortbewegen van een automobiel. Er komt een draaiende as uit deze motor en dat is voor vele toepassingen te gebruiken.

Imho kun je deze twee dus niet met elkaar vergelijken.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Knownothing

Knownothing

• >250 berichten
  • 742 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 november 2004 - 12:27

Dixit Leů SzilŠrd, zelf actief in het Manhattan project:

If the Germans had dropped atomic bombs on cities instead of us, we would have defined the dropping of atomic bombs on cities as a war crime, and we would have sentenced the Germans who were guilty of this crime to death at Nuremberg and hanged them.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures