Fietsritme bij lange fietstochten

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Fietsritme bij lange fietstochten

Ik wil binnenkort een fietstocht gaan maken van ongeveer 250 km. Ik wil dat in 1 dag doen. Nu vraag ik me alleen af, wat nou het beste fietsritme is voor dergelijke grote afstanden. Is dat bijvoorbeeld 1 uur fietsen, 5 minuten rust of 1 uur fietsen, 15 minuten rust of 2 uur fietsen, 5 minuten rust of 2 uur fietsen, 15 minuten rust of net zolang doorfietsen totdat je je benen gaat voelen en dan netzolang rusten totdat je geen last meer van je benen hebt of...? Valt hier iets zinnigs over te zeggen?
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Fietsritme bij lange fietstochten

Waar je in ieder geval aan moet denken is regelmatig te eten en drinken, ongeveer elk uur iets. En je moet niet doortrappen tot je je benen voelt of totdat je honger krijgt, dan ben je net te laat.

Overigens is 250 km op één dag een hele ruk. Wat is je fietservaring tot nu toe, m.a.w. wat is het maximum wat je op een dag hebt gedaan?

Berichten: 53

Re: Fietsritme bij lange fietstochten

De ideale snelheid is deze waarop je nog comfortabel een praatje kan slagen met je medefietsers. Anders kan je dit niet volhouden. Rustpauzes moet je inlassen naargelang je je voelt. Het beste is stoppen voor je je echt moe voelt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Fietsritme bij lange fietstochten

klazon schreef:Waar je in ieder geval aan moet denken is regelmatig te eten en drinken, ongeveer elk uur iets. En je moet niet doortrappen tot je je benen voelt of totdat je honger krijgt, dan ben je net te laat.

Overigens is 250 km op één dag een hele ruk. Wat is je fietservaring tot nu toe, m.a.w. wat is het maximum wat je op een dag hebt gedaan?
Ongeveer 220 km. Dat was in de tijd dat ik nog regelmatig 25 km per dag fietste. Nu fiets ik wel minder, maar zeker 's zomers wil ik nog wel eens een stuk fietsen (50 km ofso).
De ideale snelheid is deze waarop je nog comfortabel een praatje kan slagen met je medefietsers.
Dat kan ik prima bij een snelheid van 25 km/uur, maar ik weet nou al dat die snelheid veels te hoog is voor een dergelijk lange fietstocht.
Rustpauzes moet je inlassen naargelang je je voelt. Het beste is stoppen voor je je echt moe voelt.
Maar als je je een heel klein beetje moe begint te voelen, is dat, neem ik aan, eigenlijk al net even te laat. En stel dat je na een uur fietsen nog steeds lekker fris bent, maar je wil wat eten (volgens Klazon namelijk elk uur iets eten/drinken), hoelang moet die pauze dan zijn? 5 Minuten of is dat te kort? Kwartier of is dat te lang? Als je met de auto gaat, is de standaardregel, 2 uur rijden, 15 minuten rusten. Bestaat er ook zo'n regel voor fietsen?

En even tussendoor: weet iemand een goeie routeplanner speciaal voor fietsen? Ik heb er eentje gevonden die uitgaat van bestaande fiestroutes, met als gevolg dat je soms enorme stukken om moet rijden. Ik ben eigenlijk op zoek naar een programma of website waarbij je een fietsroute kan zoeken van A naar B, waarbij ook gebruik gemaakt kan worden van de nummers op de ANWB-paddestoelen (erg handig als je over de Veluwe moet/wil).
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 590

Re: Fietsritme bij lange fietstochten

Ik weet niet precies of er bij fietsen richtlijnen zijn m.b.t. rusttijden. Met bergwandelen is het in ieder geval zo dat je minstens eenmaal in de twee uur moet rusten, vaker kan ook. Vaker rusten betekend ook korter rusten. Dit hoeft met fietsen helemaal niet zo te zijn, maar de overeenkomst is dat beide langdurige inspanningen zijn.

Wat de route betreft lijkt het mij het handigst om een kaart mee te nemen en van tevoren al met een curvimeter erbij een route uitstippelen.

succes in ieder geval!

Gebruikersavatar
Berichten: 1.623

Re: Fietsritme bij lange fietstochten

Wat de route betreft lijkt het mij het handigst om een kaart mee te nemen en van tevoren al met een curvimeter erbij een route uitstippelen.
Ik heb zelf geen gedetallieerde kaart. M'n ouders hebben een boekje van de ANWB waarin o.a. ook alle fietspaden, en zelfs van die Veluwse schelpenfietspaadjes op staan aangegeven, maar dat boekje is nergens meer te verkrijgen, en dat boekje van m'n ouders is ondertussen ook al weer zo'n 10 jaar oud, als het niet ouder is.

Ik denk dat er voor mij voorlopig niets anders opzit dan de route uitstippelen mbv dat boekje van m'n ouders. Niet de meest handige oplossing, maar bij gebrek aan beter...
succes in ieder geval!
Dank je wel! :)
Beter kaal als geen haar want een kip snurkt

Berichten: 21

Re: Fietsritme bij lange fietstochten

de avond ervoor flink wat spaghetti eten voor koolhydraten.

veel drinken tijdens fietsen en elk uur tien minuten stoppen, om oxidatiestoffen te verwijderen uit je bloedstroom, door stevig te ademen met yoga technieken.

Niet teveel afkoelen en luchtige kleding dragen in warm weer.

Rustig en ontspannen fietsen, gemiddeld tempo is ideaal voor lange fietstochten.

Deed ik vroeger vaker. Nu fiets ik bijna niet meer en mis het ook, maar ik heb er gewoon te weinig tijd voor.

dewanand
Kritisch Podium Dewanand

kritisch over de multikul

Gebruikersavatar
Berichten: 146

Re: Fietsritme bij lange fietstochten

Ik dacht altijd dat je niet teveel met je spieren moet stoeien tijdens een langdurige inspanning om keamp te voorkomen?
Adde parvum parvo magnus acervus erit.

Reageer