fyto-oestrogenen en xeno-oestrogenen

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

fyto-oestrogenen en xeno-oestrogenen

Zo nu en dan in het nieuws en ook op diverse stukjes internet: mooie verhalen over de goede werking van fyto-oestrogenen, plantaardige stoffen met een oestrogene werking. Veelal flavonen, maar ook wel andere stoffen. Komt voor in peulvruchten (met name soja), bladgroente, rode klaver etc. recent ook aangetoond in lavendelolie.

De inhoud is vaak dat deze stoffen goed voor je zijn, allerlei werkingen worden er aan toegeschreven.

Maar

Zo nu en dan in het nieuws en ook op diverse stukjes internet: vreselijke verhalen over de destructieve werking van xeno-oestrogenen, synthetische stoffen met een oestrogene werking. Voorbeelden zijn o.a. ftalaten, parabenen, maar ook wel andere stoffen. Komt voor in voeding, cosmetica, recent ook aangetoond in rivierwater.

De inhoud is vaak dat deze stoffen slecht voor je zijn, allerlei werkingen worden er aan toegeschreven.

Nu vraag ik me af wat ik mis: een oestrogene werking is goed of slecht, of het nu van plantaardige of synthetische oorsprong is, toch?

Is het gewoon een schoolvoorbeeld van chemofobie of zie ik iets belangrijks over het hoofd?
β-Damascenon en maneschijn

Gebruikersavatar
Berichten: 6.716

Re: fyto-oestrogenen en xeno-oestrogenen

Allereerst, ik ben hier niet in thuis.

Maar als ik dit artikel lees: http://www.uni-protokolle.de/nachrichten/id/40169/ wordt een eventuele negatieve invloed op de vruchtbaarheid bij mannen onderzocht, waarbij het onderzoek zich richt op beide soorten oestrogenen.

Zou het niet zo kunnen zijn dat het verschil dat men blijkbaar maakt te maken heeft met de stoffen waarin deze oestrogenen voorkomen? Dat men gewoon niet weet waar men het over heeft in de meer populaire nieuwsberichten en de werking van de oestrogenen en de werking van de stoffen waarin ze zitten door elkaar haalt?

Bij de flavonen die je noemt is het toch eigenlijk zo dat het fyto-oestrogeen maar een bestanddeel is van de flavonen?

Zie: http://www.ortholon.com/voedingssupplement...enten/fyto.html

Dus misschien valt de werking van een bepaald soort flavonen alles bij elkaar genomen positiever dan negatiever uit omdat andere stoffen in die flavonen een duidelijk aangetoonde positieve invloed hebben op het menselijk organisme terwijl het negatieve effect van de fyto-oestrogenen nog niet zo duidelijk is?

En bij het xeno-oestrogeen Bisphenol A dat voorkomt in parabenen (antibacterieel desinfecteermiddel) en ftalaten (weekmakers voor PVC) is de androgene (negatieve) werking al wel aangetoond? Bevatten ftalaten en parabenen nog andere stoffen die oa verantwoordelijk worden geacht voor bepaalde soorten van kanker etc. ? Of gooit men dat allemaal op de xeno-oestrogenen?

Ik weet het niet zeker, maar ik zou me kunnen voorstellen dat men wat betreft die berichten niet altijd even zorgvuldig is.
I am not young enough to know everything - Oscar Wilde

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: fyto-oestrogenen en xeno-oestrogenen

Inderdaad, sommige berichten maken geen verschillen tussen beide typen.

En:
Dat men gewoon niet weet waar men het over heeft in de meer populaire nieuwsberichten en de werking van de oestrogenen en de werking van de stoffen waarin ze zitten door elkaar haalt?
dat zal ongetwijfeld vaak het geval zijn.
Bij de flavonen die je noemt is het toch eigenlijk zo dat het fyto-oestrogeen maar een bestanddeel is van de flavonen?


Zoals ik het begrijp hebben vrij veel flavonen een fyto-oestrogene werking, het is dus een eigenschap van deze flavonen.

Of het positief of negatief uitvalt is eigenlijk mijn punt. Op basis van een fyto-oestrogene werking wordt gesteld dat die werking goed is, maar als het zelfde effect wordt bereikt met een xeno-oestrogeen dan is dat effect slecht.

Dat verschil snap ik niet.
En bij het xeno-oestrogeen Bisphenol A dat voorkomt in parabenen  
Even corrigeren, Bisfenol A is een xeno-oestrogene stof, net als de parabenen, maar het is niet zo dat bisfenol A voorkomt in parabenen.
En bij het xeno-oestrogeen Bisphenol A dat voorkomt in parabenen (antibacterieel desinfecteermiddel) en ftalaten (weekmakers voor PVC) is de androgene (negatieve) werking al wel aangetoond?
Op basis van de huidige kennis zijn/worden enkele ftalaten verboden in kinderspeelgoed (en alle andere gewoon toegestaan :) ). Van in elk geval een aantal parabenen is bekend dat ze geen kanker verwekken (zeer uitgebreid onderzocht), maar het is natuurlijk heel moeilijk om bijvoorbeeld abnormale borstgroei bij jongens toe te schrijven aan een stofje dat wijd verspreid voorkomt; er is waarschijnlijk niemand die er niet aan blootgesteld wordt, dus als je daar nu eens extra gevoelig voor bent krijg je misschien die abnormale borstgroei.
β-Damascenon en maneschijn

Reageer