Springen naar inhoud

Een gesloten systeem

• Log in om te kunnen reageren

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 26 september 2006 - 17:01

Ik neem een volledig afgesloten system(geen energie uitwisseling met de eventuele buitenwereld). Ik veronderstel dat er overal dezelfde temperatuur heerst(men kan misschien ook wel zeggen dat er overal dezelfde energiedichtheid is?).
Mijn vraag is nu: "Kan er fysisch nog iets gebeuren in dit systeem?"
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Bruce

Bruce

• >100 berichten
  • 200 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 september 2006 - 18:21

Nou, t is een beetje de vraag waaronder je "fysisch gebeuren" definieert. Microscopisch gezien gebeurt er natuurlijk heel veel. Elk deeltje heeft plaats en impuls dat constant verandert. Macroscopisch gezien verandert er niet zo veel als er overal een evenwicht is bereikt (temperatuur, druk en chemische potentiaal). (Het ligt er natuurlijk ook aan hoe groot je je systeem maakt, maar ik ga ervan uit dat je een macroscopisch systeem bedoelt en dat de ladingsdichtheid nul is).

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 27 september 2006 - 11:37

Het gaat over een macroscopisch system. Als ik het over fysische veranderingen heb dan bedoel ik zowel miscroscopische als macroscopische veranderingen. Ik mag toch zeggen dat de entropie in mijn gedachte system maximaal is en gelijk welke verandering mag de totale entropie van mijn system niet verlagen.

Sybke

Sybke

• >250 berichten
  • 599 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 september 2006 - 13:26

In een gesloten systeem waar overal dezelfde temperattur heerst hoeft de entropie niet maximaal te zijn.

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 27 september 2006 - 17:01

Sybke ik twijfel aan je bewering. Lees eens dit

marcus

marcus

• >250 berichten
  • 283 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 27 september 2006 - 17:12

Bedenk wel dat een gesloten systeem niet bestaat. Ik ga er dus ook maar niet mijn hoofd over breken.

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 27 september 2006 - 20:13

Bedenk wel dat een gesloten systeem niet bestaat. Ik ga er dus ook maar niet mijn hoofd over breken.

Wat is het heelal dan? Gaan we op lange termijn niet naar de warmtedood van het heelal als alle temperatuurverschillen verdwenen zijn?

Sybke

Sybke

• >250 berichten
  • 599 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 september 2006 - 20:38

Sybke ik twijfel aan je bewering. Lees eens dit

Stel dat jou gesloten systeem zo groot is dat er een gas en een vaste stof in zitten. Deze kunnen dan wel dezelfde temperatuur hebben, maar blijven gescheiden, wat volgens mij toch een vorm van entropie is. Als gebeurtenis in het systeem zou de vaste stof door het gas kunnen vliegen en op een ander stukje vast stof kunnen botsen. Wat er niet meer kan gebeuren in je systeem is arbeid verrichten. Maar geen arbeid meer verrichten betekent voor mij niet dat er niets meer kan gebeuren. Elke botsing tussen moleculen zijn eigenlijk ook al gebeurtenissen. Het is maar net wat jij onder 'gebeuren' verstaat.

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 27 september 2006 - 20:58

Het is maar net wat jij onder 'gebeuren' verstaat

Ik bedoel dat er niet meer iets nieuws kan ontstaan. Er is in zo'n systeem b.v. geen evolutie meer mogelijk de tijd is tot stilstand gekomen.

eendavid

eendavid

• >1k berichten
  • 3751 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 september 2006 - 21:24

Wat is het heelal dan? Gaan we op lange termijn niet naar de warmtedood van het heelal als alle temperatuurverschillen verdwenen zijn?

de dynamica van het heelal is veel complexer dan het bestaan van een evenwichtstoestand. Het optreden van chaos bvb., waarbij geen evenwichtstoestand wordt verkregen maar zeer dynamische processen optreden.

krollie

krollie

• >25 berichten
  • 86 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 27 september 2006 - 22:48

Als overal dezelfde temperatuur heerst, kunnen deeltjes nog steeds met elkaar botsen en een botsing kan een reactie tot gevolg hebben. Er gebeuren dus nog steeds dingen en de tijd staat zeker niet stil.

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 28 september 2006 - 09:09

Als overal dezelfde temperatuur heerst, kunnen deeltjes nog steeds met elkaar botsen en een botsing kan een reactie tot gevolg hebben. Er gebeuren dus nog steeds dingen en de tijd staat zeker niet stil.

Dit is juist de vraag. Er kunnen misschien wel botsingen en zo gebeuren, maar als er in die botsingen orde zou gefabriceerd worden dan zou de totale entropie dalen en dat kan niet volgens de tweede wet van de thermodynamica.

reindern

reindern

• >100 berichten
  • 125 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2006 - 10:06

Ik bedoel dat er niet meer iets nieuws kan ontstaan. Er is in zo'n systeem b.v. geen evolutie meer mogelijk de tijd is tot stilstand gekomen.

Tijd en entropie met elkaar in verband brengen (al is het nog zo lollig) lijkt me geen goed idee. In dat geval zou namelijk als ik iets (warms) in de koelkast zet, de entropie lokaal (in de koelkast) dalen, en daarmee de tijd (lokaal) achteruit lopen of zoiets?! Is trouwens wel een goede verklaring waarom dingen in de koelkast zo lang goed blijven :-)

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 28 september 2006 - 12:06

Tijd en entropie met elkaar in verband brengen (al is het nog zo lollig) lijkt me geen goed idee

Ik weet toch nog zo zeker niet. Voor mij is geen verandering geen tijdsverandering meer.
Natuurlijk vind ik je mopje van die koelkast goed gevonden. :)

krollie

krollie

• >25 berichten
  • 86 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2006 - 20:16

Er kunnen misschien wel botsingen en zo gebeuren, maar als er in die botsingen orde zou gefabriceerd worden dan zou de totale entropie dalen en dat kan niet volgens de tweede wet van de thermodynamica.

Een botsing kan welliswaar lokaal voor een orde zorgen (afnemende entropie), maar zal dan ergens anders in het heelal de orde laten dalen (toenemende entropie). De entropie van het hele systeem (het hele heelal) blijft dan gewoon constant, geheel in overeenstemming met de thermodynamica. Er gebeuren echter wel dingen en de tijd staat dus niet stil.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures