Kippenvel

Moderators: jkien, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 647

Kippenvel

Waarom krijg je kippenvel als je isomo (Easy Mo', piepschuim) tegen elkaar wrijft? Ik heb wat zitten zoeken op gooogle, maar ik vind nergens een echte uitleg :)
???

Berichten: 30

Re: Kippenvel

Waarom krijg je kippenvel als je isomo (Easy Mo', piepschuim) tegen elkaar wrijft? Ik heb wat zitten zoeken op gooogle, maar ik vind nergens een echte uitleg :)


Lijkt me hetzelfde als kippenvel krijgen bij het geluid van krassen van nagels op een bord. Zal wel iets met bepaald soort geluid te maken hebben die dat opwekt waarbij het lichaam deze activiteit uitvoert.
Motto motta?

Berichten: 4.546

Re: Kippenvel

misschien is het in het geval van dat piepschuim statische elektriciteit?
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 30

Re: Kippenvel

misschien is het in het geval van dat piepschuim statische elektriciteit?


Maar als iemand anders het piepschuimwrijft dan krijg je toch ook kippenvel?? En dan voel jij niets van de statische elektriciteit van het piepschuim
Motto motta?

Berichten: 4.546

Re: Kippenvel

daar merk ik helemaal niks van. misschien is het toch dat geluid, een bepaalde frequentie, weet iemand welke? leuk truukje :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 30

Re: Kippenvel

Zoveel geluidjes geven je kippenvel of nare ervaring. Wat denk je van stofzuigen!!? Daar kan ik echt niet tegen. Ook bepaald soort verandering van toonhoogte waardoor je gek wordt. Ik vermoed dat al die geluidjes waarbij je kippenvel krijgt er een bepaalde toonhoogte verandering is waarbij je kippenvel krijgt. Als je hele mooie muziek hoort kan ik daar ook wel kippenvel van krijgen, maar dan krijg je dat alleen als je van bijvoorbeeld van wat "wrangere" tonen krijgt die daarna oplossen. Krijg je zo'n trilling door je heen. Terwijl bij een zuiver gespeeld octaaf ik alleen mooi vind en geen trilling krijg.
Motto motta?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Kippenvel

Zoveel geluidjes geven je kippenvel of nare ervaring. Wat denk je van stofzuigen!!? Daar kan ik echt niet tegen.
Indien je hier wegens hetzelfde mechanisme kippenvel van krijgt, dan is het ook nog eens persoonsgebonden. Persoonlijk heb ik nog nooit kippenvel gekregen van stofzuigergeluid.

Ik denk dat kippenvel van muziek eerder komt door een gevoel dat je er bij krijgt dan door puur naar het geluid zelf te kijken. Zo kun je ook kippenvel krijgen als je bijvoorbeeld een ontroerende film/documentaire aan het kijken bent of je ergens anders opeens overvallen wordt door ontroering.

Berichten: 4.546

Re: Kippenvel

ik kan me niet voorstellen dat piepschuim over elkaar wrijven een heftige emotionele reactie oplevert :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.096

Re: Kippenvel

Haha, ik ook niet, evenmin als nagels over een schoolbord. Vandaar dat ik denk dat er twee verschillende mechanismen voor zijn die dit kippenvel opwekken.

Berichten: 4.546

Re: Kippenvel

mee eens, misschien zelf eens testen. jammer dat er naast de computers hier op school geen piepschuim ligt :) en het handarbeidlokaal is verboden terrein voor 5 havo.
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 597

Re: Kippenvel

zou dit alles niet te maken kunnen hebben met onze verre voorouders,

waarbij bepaalde geluiden een instinctieve reactie veroorzaakten in het lichaam, hetgeen een grotere kans gaf op overleven?

Berichten: 30

Re: Kippenvel

Als ik thuis ben, ga ik ook ff testen waar ik nou precies kippenvel van krijg, ben wel benieud naar. Maar van stofzuigen iig wel:P
Motto motta?

Berichten: 2.504

Re: Kippenvel

pen tegen een wollen trui aanwrijven heeft hetzelfde effect, hou die boven je armhaar en het komt recht en kippenvel kan soms overblijven...

als je piepschuim samenwrijft, staan die dingen redelijk dicht tegen je armen... het effetc is makkelijk af te leiden
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Berichten: 4.546

Re: Kippenvel

pen tegen wollen trui klinkt als statische elektrischiteit ik denk dat dat trouwens het geval is bij piepschuim, maar niet bij stofzuigen. ik heb daar in ieder geval geen last van :)
'The universe has a way of not caring about what you believe.'



- Robert Heinlein -

Berichten: 2.504

Re: Kippenvel

ik heb stofzuigen helemaal niet vermeld...
"Invisible Pink Unicorns are beings of great spiritual power. We know this because they are capable of being invisible and pink at the same time. Like all religions, the Faith of the Invisible Pink Unicorns is based upon both logic and faith. We have faith that they are pink; we logically know that they are invisible because we can't see them."

Reageer