ster-driehoekschakelaar

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 12

ster-driehoekschakelaar

kan iemand mij het gebruik van een ster-driehoekschakelaar toelichten en zeggen hoe je een driefasenbelasting met behulp van een ster-driehoekschakelaar kunt aansluiten.

dank u

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: ster-driehoekschakelaar

je hebt de drie spoelen van je motor:

er gaat van elke fase (3fasen+N netwerk) een draad naar de uiteinden van de drie spoelen, en de andere uiteindes (vd spoelen) verbind je met elkaar. dit is sterschakeling. (doel: opstarten: amperage doen dalen en koppel verhogen)

driehoeksschakeling: de drie spoelen worden in een driehoek aangesloten, met een fase op elk hoekpunt. (doel: werkpunt)

figuur:

Afbeelding

de schakelaar die het verschil maakt, bedient een contactor die het sterpunt bijeenlegt (normaal-open) en die de driehoeksschakeling doorbreekt (normaal-gesloten).

zoek ook eens op DOL en star-delta op google, I'm sure dat iemand het daar beter uitlegt.

Berichten: 2

Re: ster-driehoekschakelaar

het komt er ook op neer dat de motor aanloopt met 220 V op de spoelen en dan over schakeld op 380V***

Berichten: 1

Re: ster-driehoekschakelaar

het komt er ook op neer dat de motor aanloopt met 220 V op de spoelen en dan over schakeld op 380V***


Een eenvoudige sterdriehoekschakelaar is een handbediende zie bijvoorbeeld:

http://www.besturingen.com/contents/nl/d25...schakelaar.html

:D

Berichten: 407

Re: ster-driehoekschakelaar

wel om correct te zijn werkt men nu wel met 230 v en 400 v maar dat is uiteraard maar een detail :D

het staat normaal wel aangeduid op je aansluitingspaneel hoe je je windingen van je motor liggen. best is dat je wel iemand er bijneemd die er iets van kent wanneer je hem wil aansluiten. :D
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.

_-'-.Albert Einstein.-'-_

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: ster-driehoekschakelaar

het staat normaal wel aangeduid op je aansluitingspaneel hoe je je windingen van je motor liggen. best is dat je wel iemand er bijneemd die er iets van kent wanneer je hem wil aansluiten. :D
Daar staat bij een motor ook de spanning. Veel kleinere motoren zijn 230/400V en die kunnen niet met een ster/driehoek schakelaar bediend worden!! Daarvoor heb je een 400/690V motor nodig!
Programmers don't byte, they nibble a bit

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: ster-driehoekschakelaar

Dat hangt er maar helemaal vanaf wat de wikkelingspanning is. Als de wikkelingen nominaal 400V zijn, dan kun je ze in ster en in driehoek schakelen. Zijn ze 230V, dan mag je ze niet in driehoek schakelen,want dan krijgen ze een te hoge spanning.

De aanduiding 230/400V zegt eigenlijk weinig over de wikkelingen, het zegt iets over het net. De aanduiding 230/400V zegt alleen maar dat de motor geschikt is voor een net met 230V tussen fase en nul, en 400V tussen de fasen.

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: ster-driehoekschakelaar

Dat hangt er maar helemaal vanaf wat de wikkelingspanning is.
Daar heb ik het toch over????

Ik zeg dat in ons Nederlandse net alleen een motor voor spanningen van 400/690V (op het typeplaatje dus) op ster driehoek mogen en motoren met 230/400V op het typeplaatje niet.

De lage spanning is dan de spoelspanning.

toch?
Programmers don't byte, they nibble a bit

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: ster-driehoekschakelaar

GJ_ schreef:De lage spanning is dan de spoelspanning.

toch?
Dat vind ik een iets te makkelijke veronderstelling. Is dat ergens vastgelegd, in een norm bijvoorbeeld?

De toevoeging "toch?" doet vermoeden dat je er zelf ook niet helemaal zeker van bent.

Berichten: 23

Re: ster-driehoekschakelaar

klazon schreef:Dat vind ik een iets te makkelijke veronderstelling. Is dat ergens vastgelegd, in een norm bijvoorbeeld?

De toevoeging "toch?" doet vermoeden dat je er zelf ook niet helemaal zeker van bent.
230V/400V Bedrijfspanningen ... is inderdaad 230V de hoogste spanning die de wikkeling aan kan....

het is altijd ... Driehoek / ster ... dus in driehoek wanneer er sprake is van een 3 fase net met 230 V

(komt heel zelden voor)

en in ster 400 volt.. waarom?... bij 230 Volt Driehoek staat er 230Volt over de spoelen...

U1 - W2 = 230V

V1-U2 = 230V

W1-V2= 230 volt..

Bij ster:

U1-V1-W1 - sterpunt,

allemaal 230V ... (De sterpunt is simpel gezegt het zelfde als de nul van het 1~ Net! (in een ideale situatie))...

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: ster-driehoekschakelaar

230V/400V Bedrijfspanningen ... is inderdaad 230V de hoogste spanning die de wikkeling aan kan....
Je beweert dus, dat als er op het typeplaatje staat 230/400V, dan is de laagste waarde, dus in dit geval 230V, de wikkelingspanning. Maar mijn vraag was nou juist waar dat vastgelegd is. Is dat een norm of een conventie? Dat zou ik graag willen weten, want dat is voor mij nog niet zo vanzelfsprekend.

De uitleg over hoe een elektriciteitsnet in elkaar zit kun je me besparen, want ik heb lang genoeg bij een elektriciteitsbedrijf gewerkt om dat te snappen.

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: ster-driehoekschakelaar

Ben je nou de boel voor de gek aan het houden? Bij een normale draaistroommotor is de laagste spanning de spoelspanning. Voor de hoge spanning moet de motor in driehoek.

Ik ga er eigenlijk vanuit dat juist jij dat wel weet, vandaar de eerste vraag.
Programmers don't byte, they nibble a bit

Berichten: 23

Re: ster-driehoekschakelaar

het is niet zo zeer een Norm of wat dan ook...

Het gaat er om wat de wikkeling aan kan,

neem aan dat ik jouw dat niet hoeft te vertellen dat als het betreft een 'S1 motor',

Continue met een te hoge spanning draait dat deze doorslaat (in geval van slechte isolatie kwaliteit) of compleet verbrand (de wikkeling uiteraard).

btw

zit in het vak .. > Reparatie van Elektromotoren, generatoren en ga zo maar door.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: ster-driehoekschakelaar

GJ_ schreef:Ben je nou de boel voor de gek aan het houden? Bij een normale draaistroommotor is de laagste spanning de spoelspanning. Voor de hoge spanning moet de motor in driehoek.

Ik ga er eigenlijk vanuit dat juist jij dat wel weet, vandaar de eerste vraag.
Nee, ik ben niet bezig de boel voor de gek te houden. Ik stel gewoon een principiële vraag waarop ik het antwoord niet weet. Maar tot nu toe heeft niemand, ook jij niet, daar antwoord op gegeven.

Mijn uitgangspunt is dit: als er op een motorplaatje staat 230/400V, dan vat ik dat zo op dat de motor geschikt is voor een net met 230V tussen fase en nul, en 400V tussen de fasen. Dan lijkt het mij logisch dat de wikkelingen geschikt zijn voor 400V, want dan kun je de motor naar keuze in ster of in driehoek schakelen.

Dus nog eens de vraag: wat is de norm of conventie in dezen, en waar is dat vastgelegd? En ik zou het op prijs stellen als iemand nu eens sec deze vraag beantwoordt, en niet aan komt zetten met theoretische verhandelingen die ik al ken.

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: ster-driehoekschakelaar

...als er op een motorplaatje staat 230/400V, dan vat ik dat zo op dat de motor geschikt is voor een net met 230V tussen fase en nul, en 400V tussen de fasen...
Nee, die is geschikt voor een 3x230 net en voor 3x400 net. Zo geven de motorfabrikanten het zelf ook aan. Bij 3x230 zet je hem in driehoek, dat hoef ik niet uit te leggen, en bij 3x400 in ster. In beide gevallen is de spanning over de spoelen 230V.

Vooral kleine motoren draaien nogal eens op 3x230 bij gebruik van FO's omdat die met een enkelfasevoeding het goedkoopste zijn.
Programmers don't byte, they nibble a bit

Reageer